Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
GerritMaarten
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2017 09:42

Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door GerritMaarten »

Hallo Kattenliefhebbers,
Wij hebben ons na de verhuizing van de buren ontfermd over de kat van die buren, want gewoon achterlaten vonden zij het makkelijkst.
Nu zijn wij inmiddels zelf verhuisd naar een appartement is de kat getransformeerd van buiten tot binnenkat. Nu heeft zij sinds die tijd een kale plek op haar buik, het ziet er op zich gezond uit en wordt ook niet groter. Ik heb het idee dat het komt omdat zij nu op de bak i.p.v. in de tuin om een plasje te doen. Zou het kunnen dat het een allergische reactie is op het grint dat wij gebruiken?
Groet GM
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mmmm, ik zou je niet kunnen adviseren. Ik zou met haar naar de dierenarts gaan.

De triestheid die je vertelt over haar vorige eigenaren en haar geschiedenis die waarschijnlijk ook al niet uit veel liefde en aandacht bestond zullen haar ook niet onbewogen laten. Misschien is het een stress reactie. Het uitsluiten van reactie op bestaande gritt is natuurlijk iets wat je direct kan oplossen...door ander gritt uit te proberen zonder chemische geurtjes.

Heel mooi en geweldig dat jullie haar opgevangen hebben en ze een nieuwe warme mand gevonden heeft!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door Cerna »

Ik denk eerder dat het een stressbuik is en dat dat komt door de verhuizing.
Ik had een kat met een geschiedenis die erg gevoelig was voor veranderingen en van het ene op het andere moment had ze een blote buik. Is ook nooit meer anders geworden, maar ze had er geen last van.
Lijkt het hier op?
Afbeelding
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat was ook het eerste waar ik aan dacht: stress.
Het vervelende is wel, dat een kat zo'n kale plek gaat 'onderhouden'. In zo'n geval kan het nodig zijn om een dag of 10 een kap op te zetten om het steeds weer likken te onderbreken.

Sterkte!
Erik
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door goofy1506 »

Heb er geen ervaring mee. Wel een verhaal. De kat van de buurvrouw mocht altijd aan een lijntje naar buiten. Maar de vriendjes van haar zoontjes lieten regelmatig de achterdeur open staan en dan ontsnapte ze. Kwam wel altijd weer netjes terug. Op een gegeven moment kreeg de kat kale plekken. De dierenarts schreef dure brokken voor tegen allergie, maar 't verbeterde niet. Toen opperde de dierenarts om haar toch maar ' vrij' rond te laten lopen. Ze heeft dit geprobeerd (met pijn in haar buik, haar andere kat is waarschijnlijk vergiftigd) en de kale plekken verdwenen heel snel en zijn ook niet meer terug gekomen. Misschien mist de kat 't 'buitenleven'?
GerritMaarten
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2017 09:42

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door GerritMaarten »

Hallo beste kattenliefhebbers.
Hartelijk dank voor jullie warme reacties.
Ik denk dat we maar eens het een en ander moeten gaan proberen.
We geven de kat al veel extra aandacht, juist in en met de gedachte dat we haar zoveel mogelijk op haar gemak willen stellen. De andere poes is inmiddels een dame op leeftijd, maar is wel de baas in huis. Ze gedogen elkaar om het zo maar te zeggen, zo af en toe wordt er wel eens een tik uitgedeeld, maar gewoonlijk zijn ze beiden gewoon rustig. Dus.......eens kijken wat ander grint doet, een feliwayverdamper ophangen en eens kijken wat een beetje valeriaan in haar mandje doet. Misschien wordt ze dan afgeleid door de geur van de valeriaan en zal ze misschien wat minder likken.
Nogmaals dank voor jullie reactie :eclap: :eclap: :eclap: :eclap:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door nellebel »

Heb ik een stress kip gehad met kale buik. Als ze te enthousiast werd. Bijvoorbeeld ook met spelen. Wist ze niet hoe ze die krijgt moest raken en ging ze likken. Veel geprobeerd uiteindelijk het geaccepteerd. Lief dat jullie haar in huis hebben genomen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Re: Onze poes heeft een kale plek op haar onderbuik

Bericht door FayMiauw »

Hopelijk gaat het inmiddels al beter. Zo niet is het misschien wel verstandig toch even een check-up bij de dierenarts te laten doen. Ik ken twee katten die kale plekken op de achterste helft van het lichaam kregen en bij deze twee waren het schildklier problemen. Ik zeg niet dat er iets mis is met de kat, en ze zal ongetwijfeld nu veel stress hebben wat allerlei klachten kan veroorzaken, maar even een gezondheidscheck voor de zekerheid kan geen kwaad misschien?

Groetjes, Fay
Plaats reactie