Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Efzet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2017 19:03

Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Efzet »

Hallo,

Ik heb een ragdoll kruising (vacht van htk, kleuring ragdoll seal point) van bijna anderhalf jaar en vorige week viel het mij op dat haar oortjes wat lichter leken. Na inspectie leken er licht kale plekken (of heel licht haar?) op haar oorschelpen te zitten. Symmetrisch, dus bij beide oren precies hetzelfde. De DA raadde aan om het even aan te kijken (na telefonisch contact), maar deze week lijkt er geen verandering in te zitten. Misschien iets kaler/lichter. Toen ik gisteravond foto's van een paar weken geleden aan het bekijken was viel het me op dat ze in haar gezicht ook lichter is geworden, voornamelijk rondom haar ogen. Iets lichter haar of misschien iets minder haar.

Vlak voordat de vacht rondom haar oogjes lichter werd, heeft ze last gehad van een kleine bloeding op haar ooglid (het vermoeden was dat een kitten per ongeluk een kras op haar ooglid had gemaakt tijdens het spelen). Dat ging binnen een paar dagen over en vervolgens had ze ook een klontje opgedroogd bloed bij haar andere ooghoek (andere oog), maar daar zag ik geen schade. Toen ben ik met haar en de kittens naar de DA geweest voor inentingen en de DA zag geen schade aan oogje, dus even afwachten en eventueel schoonmaken. Maar dat bleek niet nodig, een dag later was het voorbij.

Dat DA bezoekje is nu een maand geleden en drie weken geleden zijn de kittens naar hun nieuwe huisjes gegaan. Poes (en kater) is weer helemaal haar oude, speelse zelf en lijkt de kittens niet echt te missen. Ze is heel actief, wast zich niet overmatig, geen ander voer (Applaws), lijkt niet gestresst, heeft geen zichtbare verwondingen of huidschilfers, wordt regelmatig ontwormd (Milbemax of Mil-nogwattes van DA), maandelijks preventief ontvlooid (Stronghold) en zit op dit moment aan de poezenpil. Ook mag ik (en kater) gewoon aan haar oortjes zitten en lijkt ze nergens last van te hebben.

De DA heeft me vandaag teruggebeld en denkt niet dat het nodig is dat ik met poes op bezoek komt (stressvol) omdat het allemaal goed klinkt en poes nergens last van lijkt te hebben. Wel moet ik dagelijks even een foto maken om te kijken of het verandert en als het erger wordt meteen bellen, als het hetzelfde blijft dan even aankijken en over twee weekjes contact opnemen om een bezoekje te plannen. De DA vermoedt dat de hormoonhuishouding mogelijk in de war is en dat leidt tot haaruitval.

Heeft iemand hier ervaring mee of klinkt het bekend? Ik zag wel een paar andere topics over kaalheid, maar die verhalen waren toch anders.

Oh en de kater heeft nergens last van.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Rik »

Dus ze is een ragdol kruising en heeft al bij 13/14 maanden een nestje gekregen? Afgezien dat we hier (over het algemeen) niet zo'n voorstander zijn van nestjes (zeker van niet-raskatten) lees ik dat je wel Applaws geeft maar nu dus ook gif zoals de poezenpil. Beetje tegenstrijdig. Mijn advies is je in ieder geval even in te lezen over de poezenpil (sommige DA's willen het niet eens voorschrijven). Je zult er echt van schrikken (neem ik aan).

Zijn de symptomen toevallig terug te leiden naar de termijn dat je de poezenpil geeft? Verder heb je het over "geen stress" maar we hebben het hier over een puber die nét kinderen gekregen heeft... (wat je maar geen stress noemt).

Ik neem aan dat je mijn advies (mijn mening) wel uit bovenstaand kunt aflezen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook een kruising Ragdoll met korte vacht en points. Wat ik herken in je verhaal is dat mijn Teun in de winter veel donkerder is dan in de zomer. Hij is de afgelopen weken dan ook weer een stuk lichter geworden. Misschien is dat wat je ervaart bij jouw poes?

Verder ben ik het met Rik eens, onverstandig de poes de poezenpil te geven, geeft veel risico op mamatumoren.

En je hebt het over preventief elke maand ontvlooien. Loopt ze los buiten? Heeft ze wel eens vlooien? Hebben jullie een hond waar ze vlooien van over kan krijgen? Als het antwoord overal nee op is, zou ik haar alleen vlooienmiddel toedienen als ze daadwerkelijk een vlo heeft. Dus regelmatig controleren met de vlooienkam. Vooral achteraan vlak voor de staart kun je goed in de gaten houden of er vlooienpoep zit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door ErikPhilippus »

Efzet schreef:De DA vermoedt dat de hormoonhuishouding mogelijk in de war is en dat leidt tot haaruitval.
Lijkt me zeker niet zo'n gekke veronderstelling, bij een puber aan de poezenpil.... :cry:
Efzet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2017 19:03

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Efzet »

Rik schreef: Zijn de symptomen toevallig terug te leiden naar de termijn dat je de poezenpil geeft? Verder heb je het over "geen stress" maar we hebben het hier over een puber die nét kinderen gekregen heeft... (wat je maar geen stress noemt).
Nee, er is niet duidelijk een oorzaak-gevolg relatie aan te wijzen, hoewel de mogelijkheid van correlatie natuurlijk wel bestaat. De 'kaalheid' is echt van de laatste 2 weken. De DA had er ook niet eerder van gehoord en alle 'normale' oorzaken van kaalheid zijn eigenlijk uitgesloten omdat er behalve een gebrek aan haar niets mis lijkt te zijn.

Ik zei dat ze niet gestresst lijkt, omdat ze geen ander gedrag dat daarmee overeenkomt vertoont. Ze gedraagt zich net zo als voor de zwangerschap. De zwangerschap/bevalling is zonder problemen verlopen, ze was een geweldige, zeer zorgzame moeder en nu de kittens vertrokken zijn is ze weer haar speelse, aanhankelijke en ondeugende zelf.
castratenkoor schreef:Ik heb ook een kruising Ragdoll met korte vacht en points. Wat ik herken in je verhaal is dat mijn Teun in de winter veel donkerder is dan in de zomer. Hij is de afgelopen weken dan ook weer een stuk lichter geworden. Misschien is dat wat je ervaart bij jouw poes?
Alleen bij de points? Want haar 'witte' kleur is gewoon normaal, hoewel die in de winter soms wat donkerder lijkt. Het ligt er bij de oortjes ook net aan hoe het licht er op valt, soms valt het meer op dan andere dagen. Zie link hieronder voor duidelijke foto. Dat lijkt mij toch echt kaalheid...

https://afbeelding.im/DdVOpqEe
castratenkoor schreef:En je hebt het over preventief elke maand ontvlooien. Loopt ze los buiten? Heeft ze wel eens vlooien? Hebben jullie een hond waar ze vlooien van over kan krijgen? Als het antwoord overal nee op is, zou ik haar alleen vlooienmiddel toedienen als ze daadwerkelijk een vlo heeft. Dus regelmatig controleren met de vlooienkam. Vooral achteraan vlak voor de staart kun je goed in de gaten houden of er vlooienpoep zit.
Nee, ongeholpen katten zou ik nooit naar buiten laten, dat vind ik onverantwoord. Ze komen wel op een afgeschermd balkon. Geen andere huisdieren. Echter, zowel poes als kater hadden beiden veel (en hardnekkige) nestvlooien. En in het verleden (bij vorige htk waar ik 'jouw' aanpak hanteerde) heb ik een ware vlooienplaag in huis gehad, vermoedelijk vanwege de onverzorgde hond van de buren want ook zij mochten/wilden niet naar buiten (behalve afgeschermd balkon) en hadden toch best vaak vlooien. Bovendien hebben veel van mijn vrienden/familie huisdieren en wil ik ook niet dat zij (of ik via hen) iets overdragen na de hel die ik heb ondergaan met die vlooienplaag.

---

Wat ongevraagde adviezen/opmerkingen over nestjes/poezenpil betreft (en zeker die zonder toegevoegde waarde voor mijn onderwerp), zou ik het waarderen als men zijn/haar mening voor zich houdt. Ik zie hier op het forum ook genoeg zaken waar ik het niet mee eens ben, maar daar zie je mij ook niet op zeer negatieve en onbeleefde wijze op reageren.

Ik begrijp dat ieder zijn eigen mening heeft en dit alles was ook zeker niet zo gepland, maar het is nu eenmaal gebeurd (en gelukkig goed gegaan). Uiteraard heb ik me ingelezen en alle medicatiegebruik en dergelijke is in overleg met de dierenarts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Rik »

Efzet schreef:Nee, er is niet duidelijk een oorzaak-gevolg relatie aan te wijzen, hoewel de mogelijkheid van correlatie natuurlijk wel bestaat. De 'kaalheid' is echt van de laatste 2 weken.
Vandaar de vraag wanneer je met de poezenpil bent begonnen. Als dat in minder dan de afgelopen 2 weken is, dan kun je die dus wegstrepen. Als dat 2/3 tot 8 weken geleden is, dan kan het dus wel degelijk een oorzaak zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Efzet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2017 19:03

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Efzet »

Dat snap ik, maar het zou (mijns inziens) best een bijwerking kunnen zijn die pas later is opgetreden, misschien nadat een bepaalde drempelwaarde is bereikt. Of misschien heeft ze zoveel haar op haar oren dat het niet eerder is opgevallen?

In de bijsluiter staat in ieder geval niet dat het een bekende bijwerking is, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat niemand het ooit heeft gemeld of dat het niet significant genoeg was om vermeld te worden.

Overigens verhaart ze verder vrij veel (vergeleken met kater in elk geval) vanwege de tijd van het jaar, maar dat is alleen wit haar en behalve de oortjes en dus mogelijk het randje om haar ogen heeft ze geen kale of dun behaarde plekken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door castratenkoor »

Dat zijn inderdaad kale oortjes, dat heeft Teun niet. Teun is een tabby point en in de winter is hij gestreept over heel zijn lijf.

Misschien dat toch de vlooienbestrijding te maken heeft met de kale oortjes. Nestvlooien is een onlogische term. Een vlo is een vlo. En als je dat goed bestrijdt - ook de omgeving - dan hoef je geen 12 x per jaar gif toe te dienen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Kurgel »

Poezepil niet doen.. en de points zijn temperatuur afhankelijk dus als ze ontstoken ogen hebben gehad dan wordt de vacht rondom de oogjes dus lichter. En ook als het weer warmer is krijgen ze lichter haar. Stella had dit ook in de weken na haar laatste inenting. Duurt een paar weken. Tot ze daar weer nieuwe haartjes krijgen. Dus gebied warmer (ontsteking) is minder kleur
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Ragdoll kruising symm haarverlies oortjes en rondom ogen

Bericht door Kurgel »

Poezepil kan best tijdelijk, maar zeker bij langer gebruik verhoogde kans op borstkanker, dat wil je toch ook niet? Ik had ook een DA die zei dat het wel kon, vervolgens poes toch zwanger en blijkt sterilisatie voor dat ze uitgegroeid zijn prima te kunnen, ze herstellen er zelfs beter van als ze jong zijn. Wewillen niet elerend zijn hoor, maar velen van ons hier op het forum hebben al lang katten en hebben al veel
Nadelen voorbij zien komen. En veel info gelezen. Iedereen mag natuurlijk zelf zijn weg vinden, maar je wil toch je kat zo lang mogelijk gezond bij je houden.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie