Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelachtig

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
lievedraak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 23:55

Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelachtig

Bericht door lievedraak »

Hallo allemaal,

Mijn kat Daisy (8 jaar) mist sinds enkele weken wat vacht op haar oortjes. Ze krabt er aan en ik zie af en toe een minuscuul wondje wat de volgende dag weer verdwenen is.
De DA heeft me direct RC Anallergenic meegegeven, met het bericht dat er binnen 2 weken verbetering op zou moeten treden.

Ik ben hierna eens op internet gaan rondsnuffen, waar ik op meerdere dierenartssites lees dat er pas na 6 weken verandering op zal treden, en dat de meest voorkomende oorzaak van jeukende oortjes vlooien(allergie) is, waar mijn DA niets over heeft gezegd :-?

Na grondige inspectie ben ik geen vlooien tegengekomen (wat niets hoeft te betekenen ivm larven e.d.), maar wel een kaal buikje en kale liezen, plekken waar mevrouw inderdaad veel likt de laatste tijd.

Hebben jullie hier ervaring mee? Tot nog toe zijn er dus vrijwel geen wondjes/ korstjes e.d. maar beter te vroeg dan te laat om hulp vragen :pdtinc:

Uiteraard wil ik in gesprek met mijn DA, maar ik ga graag wat meer voorbereid dit keer..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door castratenkoor »

Ik zou RC Anallergenic langere tijd geven. En als het beter gaat haar daarop laten staan.

Kan het ook zijn dat Daisy van stress likt?
Als de liezen aan beide kanten gelijk kaal zijn zou het ook hormonaal kunnen zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door Anne »

Bij een vlooienallergie zie je meestal kale bloedende plekken op de rug/schouders en net boven de staart.
Bij voedselallergie zit het meestal op de kop
Ik denk dus dat jouw da gelijk heeft, inderdaad vreemd dat hij zegt dat je na twee weken al verbetering moet zien, dat kan inderdaad 6 weken duren
Hoelang geef je dit hypoallergeen dieet al? En krijgt ze ondertussen niks anders?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door prinsespolly »

En die van mij had een keer oorontsteking en een voedselallergie (schijnt dat oorontstekingen ook als gevolg van een voedselallergie voorkomen), krabte ook achter de oren (hihi) en boven de ogen. Tenen kunnen ze dan ook veel likken. Heb haar al 4 weken aan de hypoallergeen, krabt nog steeds, maar wel minder.
lievedraak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 23:55

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door lievedraak »

castratenkoor schreef:Ik zou RC Anallergenic langere tijd geven. En als het beter gaat haar daarop laten staan.

Kan het ook zijn dat Daisy van stress likt?
Als de liezen aan beide kanten gelijk kaal zijn zou het ook hormonaal kunnen zijn.
Het kan inderdaad komen van stress, begin dit jaar is ze onder narcose geweest (het arme meisje mist nu 2 kiezen, verder wel goed van teruggekomen) en het likken van de buik en liezen is daarna pas begonnen.

Het dametje lust normaal gesproken alles (écht alles), maar RC Anallergenic blieft ze niet :roll:
Persoonlijk geef ik haar ook liever wat minder gemodificeerd voer, er zit echt enorm veel zooi in de Anallergenic :shock:, ik ben dus van de RC afgestapt en zit nu op Orijen, veel goeds over gelezen en gehoord, kijken hoe het daarmee gaat. Die lust ze in ieder geval wel hihi
lievedraak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 23:55

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door lievedraak »

prinsespolly schreef:En die van mij had een keer oorontsteking en een voedselallergie (schijnt dat oorontstekingen ook als gevolg van een voedselallergie voorkomen), krabte ook achter de oren (hihi) en boven de ogen. Tenen kunnen ze dan ook veel likken. Heb haar al 4 weken aan de hypoallergeen, krabt nog steeds, maar wel minder.
De oortjes zien er van binnen prima uit, DA heeft het direct gecheckt.
Fijn om te lezen dat het krabben bij je poeslief minder wordt.. nog tips voor een poes die de brokjes niet lust?
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door prinsespolly »

Doe je toch Orijen! Is toch een beetje passen en meten die van mij bleef een beetje diarree houden op RC en Sanimed. Dus nu heb ik applaws zeevis en zalm. Het krabben wordt echt minder! Houdt moed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
lievedraak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2017 23:55

Re: Kat likt en krabt:DA zegt voedselallergie maar twijfelac

Bericht door lievedraak »

@housecat: thanks! Begin de moed wel een beetje te verliezen hier.. heb al jaren katten maar nog niet eerder voerproblemen gehad.. fijn om een opbeurende tekst te lezen!
Plaats reactie