openstaande vacht

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gast

openstaande vacht

Bericht door Gast »

Hallo kattenfanaten,

ik heb een kater en een poes van 1 1/2 jaar. De kater heeft een mooie dichte vacht en de poes op zich ook wel. Nu valt het mij de laatste tijd op dat haar vacht openstaat. Hoe ik het anders moet omschrijven weet ik niet. Het lijkt wel of het vettig is, maar dat is het niet. Als ze gewoon ligt zie je er niks aan, maar als ze over je schoot heen loopt, dan staat de vacht open. Je ziet dat ook wel bij erg oude poezen die hunzelf niet meer verzorgen, maar dat voelt dan ook vettig aan. Bij haar dus niet, zo glad als maar wezen kan.

Ik hoorde dat dan de kat niet gezond is, maar ik merk helemaal niks aan haar. Ze rent, knort, drinkt, eet en flirt met het baasje.

Ze krijgt goed voedsel, niet kitkat ofzo, maar brokjes waar alles inzit van het merk Lams.

Weten jullie iets van een openstaande vacht en wat dat zegt over de poes.

Nookie
nookie

Bericht door nookie »

Dat dacht ik al, hoe moet ik het omschrijven. Even denken. Laat ik het zo zeggen. Het lijkt erop dat er overal hele kleine stukjes haar uitgetrokken zijn. Dat is natuurlijk niet zo, maar zoals ze nu ligt te slapen en ik kijk naar haar, dan lijkt het erop dat ze een rommelige vacht heeft en niet mooi egaal. De kater heeft dat wel. Die kale plekken zijn er natuurlijk niet, maar daar lijkt het op. Alsof ze uitgedunt is met een schaar ofzo.

Moeilijk verhaal.

Nookie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

+Hallo Nookie(de+ is van Madonna),

Heb je je kat al geborsteld of gekamd?
Wat anders zou kunnen helpen is Hair and skin van Royal Canin. Als het te lang duurt zou ik toch even bij de dierenarts langsgaan, want de vacht zegt inderdaad veel over de gezondheid van je dier en misschien ben je er dan snel bij als er eventueel iets aan de hand mocht zijn.

Succes, Bella en Madonna.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het eerste waar mijn dierenarts naar kijkt is de vacht. Als die wijkt dan is er wat aan de hand volgens hem. Ik denk wel dat ik weet hoe het vachtje eruit ziet, net of de kapper punten eruit geknipt heeft?
In dat geval zou ik ook (na de tips van Bella uitgeprobeerd te hebben) voor alle zekerheid even langs de DA gaan.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Heb je europese kortharige katten of raskatten? Als je ineens opmerkt dat de vacht verandert zou dit inderdaad een teken kunnen zijn dat er iets aan de hand is. Zie je wel regelmatig dat ze zichzelf wast? Misschien toch ander voer proberen en anders toch met de DA bespreken. Ik ben wel benieuwd of en wat er dan is.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Het ligt inderdaad ook aan de kat en wat voor een type vacht de kat heeft. Myst mijn ragdoll heeft het ook, is verder superzacht maar het hoort gewoon bij het type vacht; ook als ik hem net heb geborsteld.
Maar als het ineens is zou ik het toch even navragen bij de dierenarts.

Probeer de vacht eens te kammen met een fijne kam of borstel, misschien verbetert dat al..

groetjes
Danielle
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wij hebben een opvangkitten dat ook zo'n vacht heeft. 't Is net of het haar in plukjes rechtop staat. Het kitten werd ziek en kreeg toen zo'n vacht en het is allang weer beter, maar de vacht is zo gebleven. Ook edelgist en borstelen (het dier is schuw, dus dat kan alleen maar af en toe) helpt niet. Ik heb het idee dat hij (of zij) dit opgelopen heeft tijdens zijn ziekte en dat de vacht daarna gewoon zo gebleven is, en dat er dus verder niks mis is.
Een vettige vacht ziet er anders uit en de vacht die jij bedoelt, Danielle, ligt meer in zeg maar 'plakjes'. Fat heeft Ziggy (langhaar) ook, maar dat hoort bij zijn vachtstructuur.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Wij hebben een kat die een jaar of 4 geleden hetzelfde probleem had. Het viel mij op een gegeven moment op dat meneer wel heel erg veel dronk :sad: Voor de zekerheid zijn we toch maar naar de DA gegaan en die heeft hem gelijk een bloedmonster afgenomen. Een paar dagen later kwam de uitslag: diabetes.
Dit hoeft natuurlijk niet voor jou kat, maar voor zo'n jonge kat met deze klachten zou ik toch even langs de DA gaan.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Ik kan je alleen maar adviseren om een afspraak te maken bij de DA. Laat het bloed testen, vraag een algeheel bloedbeeld en een FeLV en FIV test.

Met name het vettige wat je omschrijft in combinatie met de openstaande vacht doet me denken aan een poes die ik gehad heb die nierproblemen had. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar meten=weten.

Verder heb ik hier een kat lopen die erg veel lijkt op een Brits Korthaar, ze heeft een erg wollige vacht en ook daar lijkt het weleens alsof er een "scheiding" in valt. Bij haar weet ik dat het normaal is, maar als een kat plotseling dit soort dingen krijgt is een bezoekje aan de DA geen overbodige luxe denk ik.

Succes!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gast

Bericht door Gast »

Zelf heb en fok ik de kort en langhaar Siamees en als bij deze rassen de vacht openstaat is het in 99 % de oorzaak van ziek zijn.
Sterker nog, het is een eerste aanwijzing dat het dier niet goed in orde is.
Bij deze rassen is een gladaanliggende vacht wel een eerste vereiste trouwens, maar een veranderde vacht duidt m.i. wel ergens op.

Groetjes
Famke
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik heb deze topic opgezocht omdat ik er ook een vraagje bij had...

Wat met die openstaande vacht bedoeld is, is dat zoals een soort van schubbenvacht? Of hoe noem je dat?
Goya heeft hier deze periode ook zo'n schubjes in zijn vacht vooral vanachter voor zijn staart en is alleen boven zijn ruggegraat.
Ik kam hem geregeld en hij heeft geen vlooien. Ik heb al eens gehoord dat als ze vlooien heben dat ze dan ook een andere vacht krijgen aan hun staart.
Maar ik heb hem wel een tijdje andere voeding gegeven ( 1 à 2 weken) omdat hetgene hij het liefste lust van een winkel is dat niet bij de deur is voor ons.
Maar ik gaf hem Whiskas en dat at hij niet op, vond ie niet lekker en die van Aldi (zakjes) moest hij ook al niet meer hebben. Kan het zijn door die verandering dat zijn vacht daardoor even veranderd is? Dit weekend hebben we weer een hele voorraad meegenomen van de winkel en ik ga het in het oog houden.
Voor de rest lijkt hij helemaal niet ziek te zijn ofzo.
Iemand raad? Wat het anders nog kan zijn?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Indy heeft momenteel ook problemen met de vacht, openstaand, niet goed. Verder verhaart ze veel te veel (hele plukken komen eruit). Vanavond maar even naar de DA om er naar te kijken. Ik kan het niet direct aanwijzen maar er zit iets niet goed, we zien wel.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Angie, het hoeft niet iets ernstigs te zijn hoor waardoor de vacht open gaat staan. Bij een klein verkoudheidje of bijv. wormen kan de vacht daarop al reageren (en ik praat nu heel lullig mijn DA na).
Dit kan je voor jezelf natuurlijk even nagaan en anders zou ik gewoon eens bellen naar de da of het nodig is dat je Goya na laat kijken.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Onze poes had dit ook géén gezicht. Naar de DA geweest die zei dat het puur vachtprobleem was; dr wintervacht komt niet goed los (het is nu eind februari) .Het zijn nml 100%binnenkatten hier, dus altijd constante temperatuur en dan verloopt de rui slecht; duurt dan te lang. Aere 4 katten van ons hebben het ook zei het in mindere mate of het valt minder op door de vachtkleur. Het hóeft dus niks bijzonders te zijn. De DA assistente begon te kammen, een haar dat eruit kwam?! Kammen vol! Had ik echt nooit gedacht! Dus met regelmaat kammen, zelfs de kortharen!
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Nu ik dit lees, Tim heeft dit ook. Maarja, die hebben we ook met 3 weken oud heel ziek gevonden. Hij heeft het ook altijd al gehad, net of zijn haar ook heel ruw is.
Gesloten