Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melodie80
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2016 12:05
Locatie: Rotjeknor

Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door Melodie80 »

Hallo allemaal!

Graag jullie advies.
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik las al vaak als gast mee hier en vind het geweldig dat dit forum er is om elkaar te helpen.

Ik zit met het volgende probleem: mijn poes Roos wordt kaal, op buik en op de poten (vooral onder-, achter en binnenzijde).
Ik heb geen idee wat ik moet doen.
Probleem is dat deze kat niet naar de dierenarts kan.

Even een stukje achtergrond:

4 maanden geleden heb ik 2 probleemkatten uit het asiel gehaald, Roos en Mini.

Mini is een bengaalse poes v 7 jaar die vanaf 6 weken oud in een druk gezin heeft geleefd, met kleine kinderen die haar niet met rust lieten. Ze had ook een zusje daar maar ze waren niet close, integendeel. Mini werd in het asiel gedumpt als vals, agressief en onhandelbaar.
In het asiel bleek ze soms inderdaad agressief, naar mensen maar vooral naar andere katten. (Handen/voeten aanvallen, bijten, blazen etc)

Roos is een poes, een Australian Mist, van ongeveer 10 jaar die eerst 3 jaar op de boerderij heeft gewoond, toen in asiel is gekomen, daarna herplaatst is naar een gezin waar ze 7 jaar verwaarloosd is geweest. Waar ze wel goed te eten kreeg en waar ook andere katten waren, maar verder niks. Geen aandacht of liefde, geen enkele vorm van menselijk contact. (echt nooit). Kwam nooit bij de dierenarts, heeft 7 jaar in een huis gezeten.
Kwam totaal mensenschuw in het asiel terecht. Kon en kan niet aangeraakt worden. Extreem angstig. Niet bekend en dus angstog voor met gewone dagelijkse dingen (deurbel, stofzuiger, bezem noem maar op)

Vanaf het moment dat beide dames bij me waren, zijn ze met sprongen vooruit gegaan.

In de 4 maanden dat ze hier zijn, vertonen geen van beide nog enige vorm van angst of agressie. Ze kunnen het samen heel goed vinden: ze spelen samen, eten samen, hebben allebei hun eigen plekjes en rituelen, en Mini blijkt een knuffelige schootkat en Roos is ook echt zo lief! Het mensenschuwe is er naar mij toe grotendeels af, (zolang je op afstand v halve meter maximaal blijft) maar ze is niet meer bang voor me. Wel voor anderen.
Ze maakt veel contact met haar ogen en dmv kleine zachte miauwtjes. Ze ligt naast je op de bank, maar dichterbij komen dan een halve meter is de grens en aanraken kan niemand haar, maar als je nagaat dat ze de 1e week alleen maar onder de kast zat is dit al heel wat.

Nu het probleem:
Roos wordt helemaal kaal op haar poten en buik.
Toen ze hier kwam, was haar buikje al redelijk aan de kale kant, goed te zien omdat ze een hangbuikje heeft na 3 nestjes vroeger.
Ze wast haar buikje ook op een heel speciale manier: een soort liefdevol wassen, ze spint er ook hard bij en trappelt met haar voorpootje in haar buik.
Maar nu is die buik dus helemaal kaal, en sinds een paar weken haar poten ook (vooral binnenzijde en achterkant. Je ziet precies waar de kale lijn ophoudt)

Het vreemde is: ik zie juist geen tekenen van stress meer (zoals de eerste maand nog wel), ik zie haar niet overmatig wassen, likken of krabben. Er zijn geen plekjes, wondjes, korstjes of roodheid te zien. De kale plekken worden scherp begrenst: je ziet precies waar de kaalheid stopt.
Rest van haar zit perfect in de vacht!
Geen kale plekken ergens anders.

Ik kan onmogelijk met haar naar dierenarts zoals jullie zullen begrijpen.

De dierenarts heb ik gebeld maar die kunnen me niks adviseren, ook niet op basis van de foto's die ik er van heb gemaakt.

Ik heb mn hele leven al katten, heb er totaal 9 gehad, de laatste 3 waren helaas allemaal afgelopen 2 jaar overleden (2 poezen door ouderdom: 16 en 19jr en 1 kater door diabetes en leverfalen (16 jr).
Ik weet echt veel van huid en vachtproblemen en ziektes, omdat al mijn katten allemaal geen normale gezonde katten waren (ik heb iets met 'kneusjes')
Maar voor dit probleem heb ik werkelijk geen idee!

Dus ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met advies :)

Alvast bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door Sifra »

Dit is wel een heel bijzonder probleem. Het enige wat ik kan bedenken, is dat de oorsprong toch het stresslikken kan zijn. Door het likken bij stress schijnen hormonen vrij te komen die een prettig, geruststellend gevoel geven. Als de noodzaak voor stresslikken verdwenen is, kan het likken als een soort verslaving blijven bestaan. Dat gedrag is best moeilijk om te doorbreken. Als ze verder geen jeuk of pijn heeft, is het misschien geen probleem, tenzij ze met haar ruwe tong de tere huid van haar kale buik kapot likt. Verder kan ik je geen advies geven.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door nellebel »

mijn nellie was ook een trauma kat (mishandeld in het verleden). was voor alles en iedereen bang behalve uiteindelijk voor ons. zij had ook periodes dat ze helemaal kaal was op haar buik, poten en binnenkant van haar pootjes. heb haar een tijdje een rompertje aangedaan, maar uiteindelijk leverde alles stress op. zij likte haar huid niet stuk, was ook niet rood of opgezwollen. conclusie was toch stresslikken ook al leek de stress vele malen minder als voorheen. ik probeerde haar meestal af te leiden als ik haar zag likken (zag er uit alsof ze zich gewoon rustig aan het wassen was). ze had ook periodes dat ze weer wat haar kreeg. heb vanalles geprobeerd maar het uiteindelijk zo gelaten. proberen leverde vaak meer stress op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door castratenkoor »

Je zou Hypo-allergeen voer kunnen proberen. Als dat niet werkt heeft RC ook brokken met iets kalmerends erin. is eigenlijk voor blaasontstekingen en blaasgruis, maar in jouw geval zou het best wel eens kunnen werken voor je trauma kat.

Ik ken het probleem ik heb ook altijd opknappertjes opgevangen. En ja als ze dan wat mankeren heb je een dubbel probleem, daar stop je niet zomaar een pilletje in. Wat bij mijn Bob enorm goed helpt in crisis - tijden is valeriaan druppelen op kussentjes en pluchen speeltjes. Daar is hij dol op, gaat hij uren mee vrijen en dan vergeet hij de stress.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Melodie80
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2016 12:05
Locatie: Rotjeknor

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door Melodie80 »

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Met jullie opmerkingen en tips ben ik is aan de slag gegaan en ben is extra op haar gaan letten.

Wat blijkt .. ze wast best veel in vergelijking met andere katten.
Alleen is het niet het obsessieve, driftige likken op 1 plek zoals eerst, maar heel relaxt wassen. Maar dis wel veel en vaak.
Opvallend is dat ze haar kop en lijf 1 a 2x per dag wast, terwijl kont buik en poten meerdere keren aan de beurt zijn.

Het zou dus toch heel goed stresslikken kunnen zijn.

Ik heb nooit eerder met valeriaan gewerkt, alleen liefde en geduld, maar dat is soms ook niet genoeg om de stress weg te nemen dus.... ben begonnen met valeriaan op haar mandje en haar favoriete knuffeltjes. Ik zie nu al verbetering!
Ze ligt daar inderdaad uren mee te kroelen en komt veel minder aan wassen toe.
Na 1 dag al :)

Ik ga eens aan de slag daarmee voorlopig om is te kijken of die kale plekken verbeteren.

Enige nadeel is dat die valeriaan op de andere kat een heel andere uitwerking heeft ... die wordt er nogal wild van zeg maar...

Ik ga kijken hoe het gaat, zal jullie laten weten hoe het gaat!
~
Roos ❤ Mini ❤
~
Deetje (21) Sien (18) Mous (17) Noetie (17) Bruintje (5) Coco (3) Loco (3) Pipo (16) Paco (12) Dotta (16) Bolletje (19) Beertje (16)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door Sifra »

Let wel op dat ze geen valeriaanolie op kan likken, want dat is niet goed voor de longen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Raki_Meze
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2016 15:22

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door Raki_Meze »

Een van de katten bij mijn moeder doet/deed dit ook, ze is gesteriliseerd dus toen en een vruchtbare vrouwtjes kitten bij kwam voelde ze zich bedreigd, helemaal toen deze kittens kreeg.
Ondanks dat de kittens weg zijn en de ander ook gesteriliseerd is blijft ze ook haar kale buik houden. Dat is nu zo'n anderhalf jaar geleden En ook wat jij beschrijft, kale buik en binnenkant van de achterpoten met een scherpe begrenzing.
Ik heb mij er nooit druk overgemaakt, heel soms wat 'geschuurde' plekjes maar niet ernstig. Wanneer het binnen de perken blijft, dus niet dat het erger wordt of dat ze echt tekeer gaat zou ik er niet teveel aan doen.
Je kan ander voer proberen als je je daar prettiger bij voelt :pdthb:
Cats are like little people in fur coats
Gebruikersavatar
Melodie80
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2016 12:05
Locatie: Rotjeknor

Re: Ex-mensenschuwe kat plaatselijk kaal

Bericht door Melodie80 »

Bedankt voor jullie reacties :)

De kale plekken zijn inderdaad niet geïrriteerd, alleen kaal, niet open of rood.
Ze bijt ook niet, ze likt alleen veel op die plekken.
Maar ze lijkt er zelf totaal geen ast van te hebben, het lijkt inderdaad meer een soort gewoonte.

Dus ik volg jullie advies en probeer me er niet druk om te maken .

Ik ben aan de slag gegaan met zowel ander voer als valeriaan en ik merk al zo'n verbetering, onvoorstelbaar! Ze wast minder vaak en minder intensief.
En .. 2 vliegen in 1 klap. Door de valeriaan op haar mandje en speeltjes (en op mijn vingers) is ze veel meer ontspannen. Daardoor is het me zelfs gelukt haar voorzichtig te aaien!! ❤ En vanochtend liet ze zich uitgebreid in haar nek en op haar kopje kriebelen!!

Echt zo'n stap!
Nooit geweten dat valeriaan zo'n wondermiddel was :) .

Ik ga de kale plekken gewoon goed in de gaten houden en door met dit voer, en dan hoop ik dat het in ieder geval stabiel blijft.

Bedankt!
~
Roos ❤ Mini ❤
~
Deetje (21) Sien (18) Mous (17) Noetie (17) Bruintje (5) Coco (3) Loco (3) Pipo (16) Paco (12) Dotta (16) Bolletje (19) Beertje (16)
Plaats reactie