wondjes op kop

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

wondjes op kop

Bericht door Fellow »

Mijn kat heeft regelmatig wondjes op haar kop. Meestal groeien ze snel weer dicht, verzorg ik met calendula zalf en gaat het weer een tijdje goed.

Nu is het echter al 3 weken dat ze steeds nieuwe wondjes krijgt, eerst zit een korstje, daarna wordt het erg schilferig en vervolgens groeit er weer haar op. En dan zit iets verderop weer een wondje.

De dierenarts assistente heb ik telefonisch gesproken en die vroeg: heeft ze geen vlooien.
Nee, heeft ze niet, heb haar nog gekamd. Ze zei dat ik haar toch maar moet ontvlooien.
Zelf weet ik het niet zo goed, want gif op een dier terwijl er misschien al wat aan mankeert lijkt me niet echt een top idee. Heb wel advantage in huis, maar zie niet echt een toegevoegde waarde.

Ook was het voorstel om hypo-allergeen voer te gaan geven. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit goed is. Zo kapot gekookt dat ze helemaal steriel wordt. Ze eet nu glutenvrij voer (rijst-lam).
Eerder had ze voer met gluten maar ik ben dus 2 weken geleden (toen de korsten er al waren) gewisseld van voer. Soort tussenweg. (geen gluten meer, dus, ipv helemaal hypo allergeen)

Ik knip momenteel iedere week haar achterpoot nagels kort, wat wel iets helpt. Maar dat neemt niet weg dat poes schijnbaar jeuk heeft, gezien de wondjes.
Overdag zie ik haar vrijwel nooit krabben.
Ze is actief en vrolijk. En daarnaast slaapt ze ook graag, maar niet meer dan haar zus, die niks mankeert.

Heeft iemand nog tips wat ik kan doen? (behalve als het erger wordt langs de dierenarts gaan)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wondjes op kop

Bericht door Rik »

Nou, das ook geen handige assistente... "Nee de poes heeft geen vlooien...", "Ok, dien toch maar anti-vlooienmiddel toe". Nee... niet echt handig.

Komen de poezen buiten? Kan ze daar iets opgelopen hebben (of tegenaan gelopen zijn)? Is het elke keer op een plaats waar ze zelf makkelijk met haar achterpoten bij kan? (omdat je zegt dat het minder is nu de nageltjes geknipt zijn)

Als het geen externe oorzaak heeft dan zou je inderdaad denken dat het een interne oorzaak heeft en dan is allergie/voedsel een goed startpunt voor de onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: wondjes op kop

Bericht door Fellow »

Ze komt alleen soms op mijn dakterras, maar verder niet buiten.

Ik ga voorlopig nog maar eens kijken wat er gebeurt met het voer zonder gluten zonder enige extraatjes.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: wondjes op kop

Bericht door Ennakee »

Ik vermoed dat het wel met voeding te maken kan hebben. Je zou je eens kunnen verdiepen in KVV m.b.t voedsel Intolerantie verschijnselen bij katten. In deze maaltijden heb je meer mogelijkheid om de vleessoorten af te wisselen met bijv. soorten die minder kans op allergische reacties geven. Rijst hoort tot de granen en kan ook problemen geven bij katten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: wondjes op kop

Bericht door castratenkoor »

Hypo allergeen voer lijkt mij een prima idee. Maar een kat zonder vlooien ontvlooien is kolder, dus nee niet doen.

Het kan zijn dat ze b.v. slecht op kip reageert. Je hebt ook brokken met b.v. hert.

Onze dierenarts heeft elke dag een half uur dat je rechtstreeks met de dierenarts kunt bellen. Lijkt mij voor jou ook een goed plan, vragen om de dierenarts te spreken. Of ga met poes en al naar het spreekuur, dan heeft de dierenarts een nog beter beeld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: wondjes op kop

Bericht door Sjanke »

Is het in de buurt van oren of ogen, kan ze daar jeuk aan hebben?
Dorien66

Re: wondjes op kop

Bericht door Dorien66 »

Bellen over huidproblemen? Het lijkt me veel verstandiger met poeslief naar de dierenarts zelf te gaan. Hoe kan iemand nou wat zeggen over zoiets zonder het te zien?

Wat jij korstjes noemt, kan ik korsten noemen, velletjes of schilfers. Hoe groot zijn ze? Zijn ze gelig (pusachtig), helder, troebel, groen, rood, roze, wit, droog, vochtig, hard, zacht? Ik noem deze hele riedel om aan te tonen hoe vaag een omschrijving kan zijn. Zelf heb ik in een schildersbedrijf gewerkt, dan vragen mensen om grasgroen... Wil je eens naar buiten kijken en heel goed kijken welke kleuren gras allemaal heeft? Snap je mijn punt?

En verder zou ik inderdaad nog even afwachten wat de voer-wissel brengt, twee weken is misschien een beetje kort.

Succes ermee! En hou ons op de hoogte.
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: wondjes op kop

Bericht door Fellow »

Sjanke schreef:Is het in de buurt van oren of ogen, kan ze daar jeuk aan hebben?
De korstjes zitten vooral boven haar oog en naast haar oor. (Dat is nu niet open, alleen nog licht behaard omdat het open heeft gelegen)
En er zit ook een plekje boven op haar kop, met korstje.
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: wondjes op kop

Bericht door Fellow »

Dorien66 schreef:Bellen over huidproblemen? Het lijkt me veel verstandiger met poeslief naar de dierenarts zelf te gaan. Hoe kan iemand nou wat zeggen over zoiets zonder het te zien?

Wat jij korstjes noemt, kan ik korsten noemen, velletjes of schilfers. Hoe groot zijn ze? Zijn ze gelig (pusachtig), helder, troebel, groen, rood, roze, wit, droog, vochtig, hard, zacht? Ik noem deze hele riedel om aan te tonen hoe vaag een omschrijving kan zijn. Zelf heb ik in een schildersbedrijf gewerkt, dan vragen mensen om grasgroen... Wil je eens naar buiten kijken en heel goed kijken welke kleuren gras allemaal heeft? Snap je mijn punt?

En verder zou ik inderdaad nog even afwachten wat de voer-wissel brengt, twee weken is misschien een beetje kort.

Succes ermee! En hou ons op de hoogte.
Kat is een ex-zwerver en dierenarts is echt extreem stressvol voor haar. Als het erger wordt ga ik zeker wel langs met haar hoor, maar als het niet "echt" nodig is wil ik haar dat liever niet aan doen.

De korstjes zijn trouwens, als ze er zijn, soms rood, soms bruinig. Soms dik, soms dun (afhankelijk van de hoeveelheid bloed / hoe erg ze zichzelf heeft open gekrabt)
Niet ontstoken (groen). Anders was ik wel naar de dierenarts gegaan want een kat met zweren op zn kop lijkt me niet echt gezond.
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: wondjes op kop

Bericht door Fellow »

castratenkoor schreef:Hypo allergeen voer lijkt mij een prima idee. Maar een kat zonder vlooien ontvlooien is kolder, dus nee niet doen.

Het kan zijn dat ze b.v. slecht op kip reageert. Je hebt ook brokken met b.v. hert.

Onze dierenarts heeft elke dag een half uur dat je rechtstreeks met de dierenarts kunt bellen. Lijkt mij voor jou ook een goed plan, vragen om de dierenarts te spreken. Of ga met poes en al naar het spreekuur, dan heeft de dierenarts een nog beter beeld.
Ennakee schreef:Ik vermoed dat het wel met voeding te maken kan hebben. Je zou je eens kunnen verdiepen in KVV m.b.t voedsel Intolerantie verschijnselen bij katten. In deze maaltijden heb je meer mogelijkheid om de vleessoorten af te wisselen met bijv. soorten die minder kans op allergische reacties geven. Rijst hoort tot de granen en kan ook problemen geven bij katten.

Ik denk zelf dat het misschien ook met voeding te maken heeft.
In het asiel zaten allebei de zussen op "Tom Poes". Nu leek dat me niet heel gezond voor ze, dus ik heb ze (na veel geduld) overgezet op premiumvoer en nu dus op een andere variant met rijst en lam. (maar volgens mij nog wel een klein beetje kip, dus misschien toch verder kijken voor iets zonder kip en zonder graan/rijst)

Helemaal kapot gekookt, zoals Hills Z/D lijkt me ook niet echt goed voor de weerstand :roll:
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: wondjes op kop

Bericht door Sjanke »

Ik vroeg of het krabben in de buurt van oren/ogen is, omdat onze 1e kat oormijt meebracht uit het asiel.
Dus voor de zekerheid: lichamelijke problemen zijn uitgesloten, je denk echt aan allergie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: wondjes op kop

Bericht door Rik »

Dan zou je qua eten inderdaad eens kvv proberen. Geen graan, geen mais, geen aardappel... gewoon vlees, bot en orgaan... fijngemalen zodat de kat het goed accepteert. Ook uitstekend voor eliminatie doeleinden want als je konijn neemt dan zit er dus ook echt alleen konijn in (en geen mengelmoes van andere dieren). Om te starten zou je even www.voerwijzer.com erop na kunnen slaan. Ik geef hier gedeeltelijk haaksbarf maar ook natvoer van catloversgold. Alleen catloversgold kun je weer niet geven omdat dat Kip, Lam en Zalm door elkaar is (maar wel hoog vlees gehalte zonder extra stomme toevoegingen). Maar je zou dan dus op zoek moeten naar een eliminatie dieet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: wondjes op kop

Bericht door Dinky »

Met de gegeven omschrijving zou ik denken aan voedselallergie.
Kan 6 weken duren voordat de oude reactie volledig verdwenen is maar na 2 weken zou het wel duidelijk minder erg moeten zijn volgens mij ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: wondjes op kop

Bericht door Cerna »

Eén van mijn katten heeft hetzelfde gehad.
Het begon met een klein plekje tussen het oog en het oor wat ze door te krabben steeds groter maakte. Toen naar de dierenarts en kregen we een zalfje wat de zaak alleen maar verergerde.
Uiteindelijk was de hele plek rondom het ene oor kapot en steeds wanneer het iets geheeld was, krabde poeslief alles weer open.

We hebben de krabpoot laten verbinden en ze heeft een Cortaloneprikje gehad tegen de jeuk. Na een dag of 10 zag het er weer netjes uit en mocht het verbandje eraf. 's Avonds gaf ik haar wat stukjes kipfilet en een uur later begon ze zich te krabben en lag alles weer open.
Opnieuw is toen de poot verbonden (en iedere week het verbandje vernieuwd ivm smet) en pas na drie weken durfden we het aan. Maar Amber kreeg nooit meer kip!

Een enkele keer krabt ze nu nog wel eens en dat is meestal wanneer ze Gourmet heeft gehad. Kip en kalkoen mag ze daar niet van, maar zelfs in rund zit kippeneiwit. Nu is alle Gourmet ook taboe en krijgt Amber alleen nog brokjes en dat gaat goed. Geen hypo-allergeen, maar gewoon RC sensible en ageing.
Plaats reactie