Plotselinge ronde wondjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Mique83
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2016 17:07

Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Mique83 »

Hi allemaal,
Ik heb 2 katten van 1 jaar. Laatst had de kater (Spike) ineens een rond wondje onder zijn oor. Een helemaal rond wondje van ongeveer 1 cm diameter. Huid ontbrak, bloedde niet echt maar wel open. Op advies vd dierenarts heb ik er calendula op gesmeerd en gelet dat hij niet krabde of likte oid. Dit ging goed, genas goed maar vervolgens zat hetzelfde wondje bij zijn andere oor! Ook die genas goed. Sinds vorige week heeft de poes (Buffy) ook een zelfde wondje naast haar bekje en Spike op precies dezelfde plek! Dierenarts heeft ernaar gekeken en die zegt dat het een reactie lijkt op iets, maar wat weten we niet. Ik heb nu alle speeltjes weggehaald, hele huis afgezocht naar iets scherps maar niks gevonden en nu is het bij Spike weer open. De dierenarts zegt dat het waarschijnlijk niet door stoeien komt omdat het zo rond is, maar ik heb het idee dat het daardoor wel weer open is gegaan.. Heeft iemand hier ervaring mee? Ze komen niet buiten dus iets scherps daar kan het niet zijn.. Ik dacht misschien nog nietjes in de krabpaal, maar dat is wel superslecht van de krabpaalmakers dan..

Hoop dat jullie ideeen hebben!

Thnx!

Groetjes,
Monique
kittentjes

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door kittentjes »

Misschien is het ringworm? Ik dacht er meteen aan omdat het bij mensen er ook zo uit ziet en het komt inderdaad ook voor bij katten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door castratenkoor »

Dat was ook mijn idee toen ik het verhaal las - ringworm?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Ennakee »

Bij ringworm zou de kale huid schilferig zijn met afgebroken haren maar wel intact. Wanneer ik het bovenstaande verhaal lees, zou de opperhuid ontbreken op de ronde plekjes. Dus dat klopt niet met het symptoombeeld van ringworm. Hoewel je het natuurlijk niet moet uitsluiten. Dit zou trouwens met een uv lamp aangetoond kunnen worden.

Ik denk dat je het ook in een voedselallergie kunt zoeken, ben je onlangs op andere voeding overgeschakeld?
Mique83
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2016 17:07

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Mique83 »

Dank voor de snelle reacties, wat fijn! Ik denk inderdaad niet meteen aan ringworm omdat inderdaad de opperhuid ontbreekt. Wel sinds kort overgegaan op Perfect fit Pro-steril, maar eerst wisselde ik deze af met Purina One sterilcat. Ze hebben eenmaal echt totaal ander eten gehad maar de wondjes bij Spike waren al daarvoor. Verder eten ze alleen van die sticks(zalm), geen andere snoepjes want ze zijn nogal kieskeurig. Eenmaal wel laatst haring en echte zalm mogen snoepen, misschien dat? Goeie adviezen, meer altijd welkom!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Ennakee »

Tegen Perfect fit pro steril kon mijn kat niet tegen, die kreeg ook wondjes aan de kop, net boven het oog, later bij de mondhoek en aan de onderkant van het oor.

Het kan zijn dat in jouw geval de intoleranties langzaam zijn opgebouwd, en nu ze uitsluitend dit voer krijgen tot uiting komen als wondjes.

Ik gok qua oorzaak op deze voeding
Mique83
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2016 17:07

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Mique83 »

Oh wat goed! Ik gooi dit voer meteen weg!! Thnx!!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Ennakee »

Graag gedaan, ik hoop wel dat dit de oorzaak is want anders heb je het voer voor niks weggegooid.

Misschien kun je ze beter eerst op een goede anti allergische voeding zetten. Bijv royal canin

Wanneer de huidproblemen verdwijnen dan weet je dat je goed zit. Het zou binnen enkele weken moeten verdwijnen.
Mique83
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2016 17:07

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Mique83 »

Thnx! Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door Ennakee »

Fijn, succes en beterschap!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plotselinge ronde wondjes

Bericht door castratenkoor »

Perfect Fit kan heel goed de oorzaak zijn. Beter een goed A-merk (Hill's of Royal Canin b.v.) in de dieren speciaalzaak kopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie