DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Dag allen.
Pas geleden is er een ernstig ontstoken oorschelpje bij mij kater geconstateerd.
Dit na een lange periode van AB kuren slikken, smeren, en een uiteindelijk biopt omdat het onduidelijk was waarom de kuren niet aansloegen.
In totaal is mijn kater nu al 4 weken ruim aan de antibioticum.

Opeens begon hij vorige week kale plekjes onder zijn ogen te krijgen.
2 stuks, heel symetrisch.
Gezien we toch weer op controle moesten voor zijn oor hebben we de DA er naar laten kijken.
"ja hoor, duidelijk een allergie, zou van voedsel kunnen komen"

Gegevens:
Ik geef mijn 2 katers al vanaf September 2015 met succes granatapet.
Ik gaf ze altijd Taste of the wild, maar omdat deze best duur werd ben ik verder gaan kijken.
Eerst de gevogelte, en sinds begin December vis.
Samenstelling is hetzelfde, alleen een ander diersoort erin verwerkt.

Dat mijn kater nu daar op reageert lijkt me heel erg sterk.
Ik denk eerder dat zijn afweersysteem een enorme klap heeft gehad door de ABkuur, het niet naar buiten mogen, en de narcose en 10 dagen met een kapje oplopen (waar hij vreselijk aangedaan van was)

Omdat ik toch het wilde uitsluiten en het geen kwaad kon heb ik hem toch maar nu 4 dagen op barfvlees puur vlees eend gezet.
Ik heb nog niet het idee dat het zin heeft, überhaupt niet wetende of dit wel het probleem is.
De symptomen van een voedselallergie zijn rode bultjes, of kale plekjes, door overmatig krabbelen.
Nu moet ik zeggen dat ik mijn kater niet echt zie krabben.. plus het braken na de brokjes of diarree ontbreekt aan symptoom.
Hij heeft wel wat zachtere poep gehad vorige week, maar ik denk toch eerder dat dit te maken heeft met de AB kuur.
De DA zegt dat de plekjes geen bijverschijnselen van de AB kuur zijn, maar echt allergie..

Wat moet ik nu geloven?
Iemand die de schilferige kale plekjes onder ogen herkend van een eigen ervaring?
Of legt iemand toch de link met voedsel allergie?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
allergie/overgevoeligheid is een lastig begrip. zijn systeem reageert ergens op en dat kan ook pas na verloop van tijd..
iedere kat heeft zijn eigen stofwisseling en het is heel goed mogelijk dat de ene kater granatapet verdraagt en de andere niet.
weet niet welke ab maar lees de bijsluiters! en zachte ontlasting kan een gevolg van ab zijn. het zal ook wel even duren voordat de darmflora weer helemaal hersteld is..

veranderen van omstandigheden is vaak de oplossing en dat kan een hele en soms langdurige zoektocht zijn.
en na vier dagen barf al veranderingen willen zien (welke..?) is misschien beetje snel..

als je zo stellig ervan overtuigd bent dat het geen allergie is, wat denk jij dan dat het wèl is..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Klopt, 4 dagen is ook een beetje snel. Ik geef trouwens tinlo. De bijsluiters heb ik doorgenomen. Deze spreekt niet van kaalheid, de ontlasting zou kunnen inderdaad.
Het punt wat ik lastig vind is dat ik de symptomen niet genoeg vind passen bij een voedsel allergie.
Daarnaast vind ik het verwarrend dat een eliminatie dieet niet werkt of voldoende betrouwbaar is als een kat nog ab slikt.
Daarbij vind ik het ook lastig te begrijpen omdat wij mensen ook sterk op een ab kuur kunnen reageren, dus waarom een kat niet?
Ik hoop eigenlijk iemand te vinden die zegt, ja! Die symptomen had mijn kat ook op ab!

Ik weet niet wat het wel is.
Ik vraag me wel af wat wijsheid is. Doorgaan met barf en brokjes vermijden? Of wachten tot de ab kuur klaar is (wat best nog even kan duren..)
Cerna

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Cerna »

Mijn kat Amber had in december 2014 opeens een kale plek tussen oor en oog (daar waar de haren ook heel dun zijn). We kregen zalf mee, maar dat maakte het alleen maar erger en doordat ze zo krabde vanwege de jeuk ging het ook nog ontsteken. Toen hebben we AB gekregen, maar ze bleef krabben. UIteindelijk de krabpoot laten verbinden en toen de wond helemaal genezen was, maar nog wel kwetsbaar het verband weer verwijderd en het ging goed.

Diezelfde avond kreeg ze een paar stukjes rauw kipfilet en een uur later begon ze zich weer helemaal open te krabben. Dat vond ik heel opmerkelijk omdat het een halve dag heel goed was gegaan.
De volgende dag de poot weer laten verbinden en Amber kreeg een prednisonprik tegen de jeuk. Ook ben ik gestopt met kipfilet.

Na drie weken was alles keurig geheeld en toen het verband eraf ging had ik de zenuwen, maar Amber krabde niet en heeft nooit meer gekrabd.

Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen is dat het slechts een kleinigheidje kan zijn waarop een kat allergisch kan reageren en ik kwam er gelukkig bij toeval achter.
Ik zou dus nagaan wanneer die plekjes ontstonden en of je toen iets bent gaan veranderen in het voer en of de kaalheid stopt zodra je stopt met het voer (of de AB of wat het dan ook is).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Adriana »

Diwi87 schreef:Of wachten tot de ab kuur klaar is (wat best nog even kan duren..)
ho lang slikt ze al ab, welke en waar tegen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Clavubactin.
Al ruim 4 weken tegen een diepe ontsteking in het kraakbeem van het ene oortje.
(is een heel onderzoek aan geweest. Biopt uiteindelijk genomen omdat het meerdere dierenartsen een raadsel was wat het was)

Kwa voer al die tijd hetzelfde gegeven.
Pas na 3 weken antibiotica kuur begonnen deze plekjes te verschijnen.
Ik zie niet echt dat hij zich overmatig krabt..
Cerna

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Cerna »

Wanneer je naar de bijsluiter kijkt van Clavubactin (http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... ctin-50125) dan zie je dat er soms allergische reacties kunnen optreden.

Ik zou dus stoppen en tenzij de ontsteking in het oor nog niet over is, vragen om andere antibiotica.
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Ik lees het inderdaad ja!
Ik ga Vrijdag weer op controle en zal het dan zeker even voorleggen.
Ik vind het wel raar dat ze direct zeiden dat ze dit verschijnsel niet bij clavubactin verwachten.
Waarschijnlijk gewoon nog niet hebben meegemaakt, daarbij zit mijn kater natuurlijk al vrij lang aan de kuur nu, dus gewoon een uitzonderingetje?
Ik ga ze Vrijdag vragen of er geen mogelijkheid is tot een andere AB kuur, naast het feit dat deze plekjes zijn ontstaan vind ik het sowieso al vreselijk lang duren nu met zijn oortje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Adriana »

misschien meenemn in het gesprek met je da:
lees even het onderdeel oorontsteking bij http://www.huisdierendokter.nl
als je een alternatief voor ab zoekt: colloidaal zilver zou een alternatief kunnen zijn.
kijk even naar de klantenervaringen en zeker ook over eventuele bijwerkingen, zo die er al zijn..
kan zijn dat je da er niet enthousiast over is maar dat zou ook een andere oorzaak kunnen hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Hmm, ik lees wel echt precies wat er aan de hand is met zijn oortje.
De droge oorontsteking..
Ik ga alles even meenemen in het gesprek!
Zal jullie er van op de hoogte houden.

Nog 1 tip gevraagd.
Voor de plekjes onder zn ogen, het ziet dr zo pijnlijk en geschuurd uit.
Ik heb wat gelezen over vetramil wondzalf met honing.
Het is niet echt een open wond maar misschien wel fijn voor het genezings proces?
Of raden jullie iets anders aan?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door castratenkoor »

Ik heb goede ervaring met Sudocreme voor smetwonden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Ennakee »

Heb je al laten controleren of er geen sprake is van een schimmelinfectie?

Bij mensen gebeurd het ook wel eens dat een schimmel de kop op steekt na langdurig AB gebruik.
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Nee zo ver zijn we nog niet.
Nu is het ook symmetrisch, dus ik weet niet of dat dan ook op gaat.
Maar inderdaad, wij mensen krijgen ook wel eens last van dat soort nare bijwerkingen.
Dorien66

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Dorien66 »

Hoe is het nu?
Diwi87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016 20:56

Re: DA zegt allergie. Ik? vertrouw het voor geen meter!

Bericht door Diwi87 »

Met zijn oor gaat het beter.
Gaan nog 1 weekje ab kuur doen
Met de plekjes is het nog hetzelfde.
Ik heb van groene os ook nog als tip gekregen in probiotica te gaan geven. Dit brengt alles weer wat in balans wat de ab kapot gemaakt kan hebben en wat tevens die huid klachten zou kunnen geven.
Daarnaast teunisbloemolie. Kijken wat dit voor effect heeft.
Plaats reactie