Voedselallergie?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Voedselallergie?

Bericht door Freekje »

Goedenavond allemaal. :smile:

Sinds vorig jaar woon ik op mijzelf en heb ik eind vorig jaar een 7 jarige kater uit het dierenasiel gehaald. Zijn voorgeschiedenis is weinig over bekend.. hij is gevonden in het bos, ongechipt en niemand heeft zich ooit gemeld.

Hij is hartstikke lief en ik ben onwijs gek op hem maar hij worstelt al een tijd met zijn vacht. Hij krabt en wast zich erg veel met als gevolg dat hij meerdere korstjes heeft, met name achterop zijn rug (bij zijn staart in de buurt), onder zijn kin, boven zijn ogen en soms bij zijn oren, ook braakt hij meerdere keren per week (soms ligt het overal in huis, altijd hele brokjes, ik zie nooit veel haren oid ertussen zitten) Eerst dacht ik dat hij misschien te gulzig at, want wanneer hij een snoepje krijgt kauwt hij ook nooit, zijn brokjes zie ik hem ook altijd heel doorslikken, dus ben zijn voer in kleine porties verdeeld over de dag gaan geven maar helaas helpt dit ook niet..

Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dierenarts geweest van wie hij dan een prikje kreeg en ik moest kijken of het minder werd, maar dit gebeurde niet. Vorige week heeft hij een oorontsteking gehad die ik heb behandeld met oorzalf, dit is nu weer volledig genezen maar het krabben en overmatig wassen blijft. Ik vind het zelf heel zielig voor hem want hij moet er ongetwijfeld veel last van hebben. Verder is hij wel goed te pas, ontlasting is goed, drinkt goed, ligt vaak languit, spint veel, ik merk verder niets aan zijn gedrag.

Nu heb ik hem vandaag een pipet antivlooienmiddel gegeven (Flevox spot on) in de hoop dat de jeuk hiermee minder wordt (vlooienallergie?), maar ik ben bang van niet.

Ik lees veel op internet over voedselallergie en veel van de symptomen komen wel overeen met wat Freek heeft, zoals het braken, de korstjes, de oorontsteking en het overmatig wassen. Ik heb via royal canin 2 proefzakjes royal canin hypoallergenic feline gekregen om te kijken of hij het lekker vind en dat vind hij het zeker, maar ik las op internet weer dat bepaalde katten met een voedselallergie hier toch niet goed op reageren.

Ik voel me eigenlijk een beetje moedeloos.. ik wil graag dat mijn kater zich weer goed voelt en hij zichzelf niet meer kapot krabt en bijt, de dierenarts heeft tot nu toe ook niet echt veel kunnen betekenen :-(

Ik voerde eerst royal canin indoor 7+ maar met dit voer had hij de klachten ook, nu geef ik alweer een tijd gewoon het voer van albert heijn indoor met vis&rijst, omdat ik het idee heb dat hij het hier niet slechter op doet dan met de royal canin indoor.

Is het een idee om, mocht de vlooienpipet niets doen, het toch te proberen met een speciaal voer?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips...

Groetjes
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Voedselallergie?

Bericht door BloemTetsu »

Welkom op het forum.
Heeft hij nou blauwe ogen? in ieder geval mooie beestje.

Heeft hij een spuit coritco... gekregen van de da? En bloedonderzoek?

Heeft het asiel nog iets kunnen betekenen en had hij deze symptomen ook in het asiel?

Als ik jou was zou ik naar een andere da gaan.
Als hij allergisch is is het zaak om hem op een streng dieet te zetten (via da) en dan langzaam te introduceren op 1 type voedsel per keer.

Overigens is supermarkt voer niet echt goed voer. RC kan je beter geven. Hoewel niet iedereen het daar hier over eens is, ivm de granen die er in zitten. Zelf geef ik al jaren rc fit32.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie?

Bericht door Anne »

Zelf heb ik met Hummel verleden jaar ook deze klachten gehad. Ze zat onder de korstjes, kreeg kale plekken en waste/likte zich voortdurend. De da had het ook over een allergiebloedtest maar zei ook dat dat niet altijd een betrouwbaar beeld geeft.
Wat je kunt doen is een vlooienallergie uitsluiten door bij de da verkrijgbare pilletjes te kopen of een speciale vlooienband ( deze zorgen beiden ervoor dat de vlo al niet meer bijt en toch dood gaat, bij een vlooienallergie reageert de kat allergisch op het speeksel van de vlo tijdens de bijt)
En je kan je poes gelijk over zetten op een hypoallergeen dieet, dat kun je oa bij zooplus bestellen maar ook via de da.
Let er dan wel op dat je er niks anders bij geeft, geen natvoer of snoepjes anders blijf je bezig.
Na 6 weken moet je resultaat gaan zien. Als je poes nu iets eet waardoor die allergisch is kan het 6 weken duren willen die stoffen uit zijn lichaam zijn.
Hummel bleek dus een vlooienallergie te hebben en heeft daarvoor een speciale vlooienband om.
Hier bij ons is het onmogelijk om alles vlo vrij te hebben aangezien mijn hond dagelijks door het bos struint en zo,n vlo hoeft maar 1x te bijten en dan heb je al zo;n reactie
Ik denk eerlijk gezegd dat het bij jou weleens door een voedselallergie kan komen want Hummel braakte nooit maar zat wel onder de korsten en de kale plekken. Zij stond ( en staat nog steeds) op een hypoallergeen dieet om het een en ander uit te sluiten. Ik kon het aan haar zien dat het door de vlooien kwam want in het begin kreeg zij een pil ( te koop dus bij de da voor extreme vlooienallergie) en als de pil uitgewerkt was kwamen de klachten weer terug
heel veel succes
Ik vind het raar de je da je hier niet op hebt gewezen, misschien een andere da zoeken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Voedselallergie?

Bericht door Freekje »

Bedankt voor jullie reacties, BloemTetsu, zijn ogen zijn groenig!

Een bezoekje aan een andere da is misschien wel geen gek idee. Ik heb de dierenarts zojuist even gebeld om te vragen wat hij nou precies gekregen heeft, dat was een prednison spuit en een vitamineprik, de jeuk is daar niet minder van geworden en het braken ook niet (de spuit is al zon 10 dagen geleden gezet dus het effect had er lijkt mij al wel geweest moeten zijn)


Wat betreft een eventuele vlooienallergie, ik heb hem gisteren de flevox pipet toegediend, hoe snel zou zou hij dan minder moeten gaan krabben mocht dit het probleem zijn??

Als hij niet minder gaat krabben is de volgende stap denk ik dan toch maar overstappen naar hypoallergeen voer.. is RC dan een goede optie of kan ik dan toch beter naar een ander merk kijken?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie?

Bericht door Anne »

Ik zelf ken de flevox pipet niet, is dat ook een middel wat voorkomt dat de vlo bijt voordat hij sterft? De meeste vlooien moet eerst bijten willen ze dood gaan en nogmaals, bij een allergie voor vlooien reageert de kat op het speeksel van de vlo wat in de huid v.d. kat komt als hij gebeten wordt door een vlo

Dus dit lijkt me dan dweilen met de kraan open...

En over de verschillende merken hypoallergeen voer, probeer testzakjes aan te vragen zodat je kan zien welke je kat het lekkerste vindt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Voedselallergie?

Bericht door Freekje »

Anne, er staat bij de beschrijving:

''De bescherming van Flevox tegen een nieuwe besmetting met volwassen vlooien houdt tot 4 weken aan. Nieuwe vlooien worden binnen 48 uur na aankomst op het dier gedood. Tegen sommige tekensoorten is een werking van 1 week aangetoond. Maandelijkse toediening past in een goed bestrijdingsprogramma.''

Dat betekent dus dat de vlo alsnog kan bijten of niet? Hoe zit het met de seresto halsband? Die hebben wij voor onze hond en werkt perfect, maar voorkomt deze dat de vlo kan bijten? Is net zo makkelijk.. werkt ook een aantal maanden.

Had al 2 proefzakjes van de royal canin hypoallergenic gekregen en die vind hij super lekker!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie?

Bericht door Anne »

helaas betekent dat de vlo dat inderdaad kan bijten, meerdere malen zelfs :-|

De sereste halsband bedoelde ik ja, die heeft Hummeltje hierom.
Ik weet niet precies meer hoe die werkt maar het voorkomt in ieder geval dat er geen vlooienspeeksel in de huid geinjecteerd wordt ;-) en daar gaat het om

Mooi dat hij de rc hypoallergenic lekker vindt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Voedselallergie?

Bericht door Freekje »

Ik heb zojuist een seresto halsband besteld en een zak royal canin hypoallergenic besteld.. ik pak maar meteen weer twee dingen aan in de hoop dat het minder gaat worden.. mochten de klachten weggaan kan ik even zijn oude voer weer geven om te kijken of het dan toch het voer is of de vlooien.

Morgen wordt het gebracht, heb alvast de twee proefzakjes door het restvoer wat ik nog had gemengd zodat hij rustig kan wennen, hij had net alweer in huis gebraakt, vanochtend ook weer... pff..


Ik hoop dat dit verbetering gaat geven, ik hou jullie op de hoogte..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie?

Bericht door Anne »

Nou hopelijk gaat het gauw wat beter met je arme ziel
Onze duimen draaien!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voedselallergie?

Bericht door Dinky »

Ik meen te hebben gelezen dat wanneer er sprake is van voedselallergie dat prednison dan niet werkt tegen de jeuk maar dat ging wel over honden. In dat geval heb je een aanwijzing om het in de hoek van voedselallergie te zoeken.
Wanneer dit hypo allergenen voer van rc niet werkt kan het helpen om een ander merk te proberen zoals trovet of hills ;-)
Of het echt werkt kan je over 6 weken zeggen maar dan moet je er dus niets naast voeren ;-)

Hier nog wat meer info over allergie en hypo allergeen voer: http://www.dierenkliniekrijen.nl/veelvo ... /allergie/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Freekje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 okt 2015 18:49

Re: Voedselallergie?

Bericht door Freekje »

Ik heb nog een vraagje: hoe groot is de kans eigenlijk dat je vlooien hebt in je flat? Freek komt dus alleen maar op het balkon en verder niet buiten, nu heeft mijn vriend wel meerdere katten bij zijn ouders thuis maar ik weet niet of dat invloed heeft

Is het handig om de halsband al om te doen of kan ik toch beter eerst alleen het voer uitproberen? Het word straks ook kouder, zijn er dan niet minder vlooien?


Ik weet het niet hoor, ik vraag maar!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voedselallergie?

Bericht door castratenkoor »

Je vriend kan aan zijn kleding vlooien meenemen. Maar in mijn optiek kun je beter eerst controleren of Freek vlooien heeft, met een vlooienkam en door met je handen tegen de vacht in te gaan zodat je de huid controleert. Dan zie je zwarte spikkeltjes in de vacht, vlooienpoepjes. Door die spikkel op een wit papiertje te leggen en druppel water erop te doen, kun je nakijken of het rood wordt of niet.

Het is zonde om hem bloot te stellen aan gif als dat niet echt nodig is. En als hij daadwerkelijk vlooien heeft, zou ik eerder een pipet bij de dierenarts halen. Aan een vlooienband kleven ook nadelen. Daar is pas geleden nog een topic over geweest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedselallergie?

Bericht door Anne »

Natuurlijk is het zonde om je dier bloot te stellen aan gif. Maar je moet kiezen uit twee kwaden.
En dan liefst een kat blootstellen aan gif inplaats van een kat die open ligt van de krabwonden, zich kaal wast en knettergek wordt van de jeuk

@Freekje je kan zelf vlooieneitjes mee onder je schoenen naar binnen brengen.
Een kat van mijn vriendin kreeg ook vlooien dankzij een kat van een ander vriendin van haar die onder de vlooien zat (wat mijn vriendin niet wist)
En ja het wordt kouder, maar binnen staat de verwarming toch aan?
Ik zou de halsband gelijk om doen, alleen een bloedtest kan uitsluitsel bieden maar dan moet je het geluk hebben een betrouwbaar beeld te hebben en dat geven bloedtesten heel weinig.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Voedselallergie?

Bericht door kansarmedieren »

Ik weet niet of het veilig is om de halsband gelijk om te doen je hebt net een ander middel gegeven. het kan elkaar misschien tegen werken of versterken. Vraag eerst aan je dierenarts of dit kan, het zijn allemaal giftige stoffen.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Voedselallergie?

Bericht door Paasnini »

Het krabben met oorontsteking wijst in veel gevallen op een granenallergie. Je zou kunnen kiezen voor Taste of the wild vis, Purizon vis of Nutrivet vis. Met deze drie voedingen (o.a. te koop bij Zooplus is al aardig wat ervaring met granen/kipallergie).
Ik zou controleren op vlooien, mocht je hier toch iets van vinden dan een druppel of tablet geven maar ook je hele huis behandelen met spray.
Plaats reactie