Symmetrische kaalheid

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
ArtLover
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2015 17:38

Symmetrische kaalheid

Bericht door ArtLover »

Heb op dit forum al gezocht naar dit verschijnsel en kom maar 1 bericht tegen.
Het zou iets hormonaal zijn maar geen pijnklachten.
Mijn poes heeft dit namelijk. Helemaal dons/kaal op de buik en dijen en gelijklopend.
Wie weet er iets meer van?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Symmetrische kaalheid

Bericht door Sifra »

Likt ze zich overmatig of valt het haar vanzelf uit? Heeft ze ook korstjes? Als ze zich overmatig likt en krabt, moet je zoeken naar de oorzaak. Dat kan zijn een vlooienallergie, voedselallergie of stress. Bij vlooienallergie is 1 vlo al genoeg voor heftige jeuk. Als je de oorzaak hebt gevonden en er wat aan hebt gedaan, is het soms nog moeilijk om het gedrag te veranderen. Door het likken komen een soort hormonen vrij, die een prettig gevoel geven. Daardoor kan het likgedrag in stand blijven. Als de oorzaak hormonaal is en de dierenarts wil de poezenpil voorschrijven, moet je heel erg uitkijken. Je poes loopt dan een groot risico op borstkanker!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
ArtLover
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2015 17:38

Re: Symmetrische kaalheid

Bericht door ArtLover »

Nee ze likt niet overmatig naar mijn gevoel. Steeds het gewoonlijke schoonheidswasje voor 't slapengaan. Het dons op de buik likt ze ook gewoon. Ze heeft zelfs graag dat er over haar buik wordt gestreeld.
Vroeger had ze wel een allergie voor de hele droogvoer Royal canine lijn. Wat een brol Marssnoepjes is me dat zeg. Tegenwoordig geef ik Hills Ideal balance no grain en dat gaat goed.

Dus als ik het goed begrijp komen er leuke hormonen vrij als ze likt, maar zijn deze dan schadelijk ofzo?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Symmetrische kaalheid

Bericht door Anne »

Hoelang heeft je kat dit al?
Bella hier heeft het in het voorjaar gehad. Ze likte haar achterkant en achterpoten helemaal kaal.
Er waren hier in huis wat veranderingen, en zij is stressgevoelig. Ik heb er eerlijk gezegd geen aandacht aan besteed en zij doet het nu niet meer, haar haar is weer aangegroeid.

Ik denk niet dat de hormonen die vrijkomen als ze zich likt, schadelijk zijn, eerder juist geruststellend.
Op die manier kalmeert ze zich zelf, door te likken.
je zou dat patroon kunnen proberen te doorbreken door voor afleiding te zorgen als je ziet dat ze weer likt, door met haar te spelen, valeriaan sprenkelen op speelgoed waar ze mee speelt, vinden veel katten helemaal te gek
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ArtLover
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2015 17:38

Re: Symmetrische kaalheid

Bericht door ArtLover »

Denk dat het in de zomer moet gebeurd zijn met het warm weer met het ruiven enzo want ik heb het vorige week pas opgemerkt. Nog een goeie eetlust en goed actief dus zou er eigenlijk geen reden mogen zijn om zorgen te maken. En toch is er iets..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Symmetrische kaalheid

Bericht door Cari »

Als de huid gaaf is en niet geïrriteerd, moet je er niets aan doen. Ik heb het ook eens bij een kat gehad en dat ging op een gegeven moment vanzelf over. Duurde wel lang, maar de kat heeft er zelf geen last van, dus ik zou het lekker zo laten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie