Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Hallo,

Wij hebben sinds vijf maanden een siberische kat, Yaro van 5. In het begin heel erg bang en onzeker. Dit heeft lang geduurd voor hij los kwam. Had in het begin ook kale en hele dunne plekken. Nooit signalen vertoond van stress. Is gesteriliseerd.

In het begon sloop hij, was schichtig en schoot alle kanten uit. Als hij stress heeft gehad, was het toen wel. Het lijkt me dan ook zeer zeer onwaarschijnlijk dat hij nu stress kan hebben. Er is ook niks veranderd in huis.

Vanuit de fokker is het advies meegegeven om Royal Canin Sterilised te geven, hij krijgt 2x per dag 30 gram brokken en een zakje natvoer gedeeld door twee keer. Natvoer wordt afgewisseld met ander natvoer om hem zo divers te laten eten (Mocht Royal Canin een keer op zijn). Drie weken geleden heeft hij een pipetje gehad van Beaphar vlooien en teken druppels. En een halve dosering Milbemax ontworming. Krijgen het niet gegeven dus hadden de hoop maar opgegeven en wilden de vorige dosering opnieuw proberen. Dit is bij ons de eerste keer in die vijf maanden dat hij iets van inentingen heeft gehad. Hij komt alleen in de tuin die afgezet is, hier is praktisch geen groen. Voordat wij hem kregen is hij medisch helemaal onderzocht en gezond verklaard.

Enkele weken geleden begon hij overal op zijn lichaam krapjes te krijgen, in deze periode had hij dus zijn wormen, vlooien en teken kuur gehad en hadden we nieuw voer geprobeerd. Felix zakjes en zakjes van de aldi. Wij zagen hem niet duidelijk meer krabben. Hij gebruikt de krabpaal niet, enkel deurmatten.

We dachten dat het misschien iets met het voer te maken had dus zijn gestopt met Felix en Aldi natvoer, hij krijgt nu alleen zijn brokken, royal canin netvoer en sheba kuipjes natvoer.

De krabjes lijken ver weg, alleen zit hij heel veel aan zijn rechterpoot te likken en haren uit te trekken. Er is al een duidelijk dunnere plek zichtbaar.

We dachten dat als hij allergisch is voor de inenting dit nu wel ver over moet zijn.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

zo van een afstand is het moeilijk te zeggen.
waarmee precies heb je hem ontvlooid, ontwormd en anti-tekenspul gegeven? en hoe snel achter elkaar?
als hij gewoon op die voorpoot staat en loopt, dan zal daar niks mis mee zijn.
het kan zijn dat hij zich verveelt en overmatig was- en poetsgedrag gaat vertonen.
tijd voor een maatje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Drie weken geleden heeft hij een pipetje gehad van Beaphar vlooien en teken druppels. En een halve dosering Milbemax ontworming. Eigenlijk direct achter elkaar, herinner het niet meer echt maar zeker geen dag ertussen.

Hij loopt en doet alles gewoon op dat pootje, een trauma zal het dus niet zijn.

Tjah, een maatje. Toevallig gister nog over gehad met mijn vriendin maar zij vind juist dat we hem tekort hebben om al te kijken naar een tweede. En je weet pas als dit het probleem is zodra je het probeert natuurlijk.

Hij miauwt ook wel veel de afgelopen maand- 2 maanden. Echt om aandacht vragen. Zo van; 'Miauw kijk mij'. Bijna een zielige miauw soms. Maja of dit zijn karakter is of eenzaam? In het begin deed hij het niet, maar hij is nu ook pas echt een maand 2 maanden echt op zijn gemak.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

een volgende keer dus zeker een paar dagen ertussen doen en frontline combo werkt zowel tegen vlooien als preventief tegen teken.
maar... als er weinig groen in je tuin is, dan is de kans op teken klein en hoef je pas fipronil (teken) te geven als hij teken heeft (die dan wel weghalen!) en als hij vlo vrij is dan hoeft hij ook geen anti vlooienspul. en als hij geen vlooien heeft is de kans op wormen ook een stuk kleiner.

van aziaten weet ik dat ze slecht alleen kunnen (uitzonderingen daargelaten..), bel eens met de fokker, die weet meer van siberen en kan het wat makkelijker inschatten.
wacht niet te lang want als het een gewoonte wordt, dan kan het moeilijk af te leren zijn.
het mauwen om aandacht te vragen duidt er trouwens wel op..
natuurlijk is matchen (bvk kater) lastig en daar moet je dus in dit geval een goeie terugbreng-afspraak voor maken.
en onze introductietopics lezen! maar ik denk dat daar de schoen wringt..

p.s. heb gegoegeld op karakter sibeer en in de meeste profielen kom ik tegen dat ze liever niet alleen zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Contact gehad met de cattery, daar geven ze aan dat ik kan proberen hem in bad te doen voor het likken en buiten in het rechter pootje. Weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Zeggen ook dat hij altijd samen heeft gezeten met andere katers dus wat dat betreft het goed zou kunnen dat hij eenzaam is. Verder niet echt duidelijke tips helaas, meer zo van jou het is je eigen keus als je wel of niet een tweede erbij pakt.

Ik wil vanavond op het spreekuur gaan bij de dierenarts, en anders als het toch mogelijk eenzaamheid is kijken voor een maatje.

Wat ik vergeten heb te vertellen en wat misschien wel relevant is, toen wij hem kregen woog hij 6kg, 2 weken geleden hem gewogen en hij woog 6,5kg. Hij kreeg ook een buikje. Dus vanaf dat moment zijn we goed gaan letten op hoeveel hij te eten krijgt, we houden de aanwijzingen aan op de verpakking van de brokken (60 gram Royal canin Sterilised brokken en 1 zakje per dag). Alles verdeeld over 2 porties. Nu is altijd het eten op heel snel nadat hij het krijgt. Voorheen at hij altijd direct het natvoer op en de brokken door de dag. Al was het wel zo als je een hele bak gaf ging het vaak op, gaf je een bodempje ging het ook op.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

merkwaardig advies en hoezo? pootje vuil..?
nee, dit is vervangend en jargon daarvoor is oversprong gedrag voor iets dat hem dwars zit.
en doorgaans is het verveling..

als je hem meer natvoer geeft dan krijgt hij minder zetmeel binnen. wij zijn over het algemeen niet zo dol op sterilised qua samenstelling want toch wel erg veel graan.
tuurlijk, als hij altijd samen met andere katers is geweest, mist hij het contact. siberen zijn slim en intelligent en hebben elkaar als uitdaging en speelmaatje nodig.
k zou ander merk brokken zoeken (bv via Zooplus met minder graan en iets lager vetgehalte)
en geen afslankvoer. meer vezels ook en dus meer natvoer en blader eens door de voedingstopics.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Haha ja zijn pootje vuil ofzo, vond het ook al zo een raar advies dat ik de rest niet meer serieus kan nemen. Dit voer hadden zij ons geadviseerd, hebben dit dus ook maar direct gekocht. Ik zal eens gaan kijken naar een vervanger voor dit voer mocht het op zijn (En dus rustig aan switchen).

'Oversprong gedrag' ga ik eens opzoeken zo!

Ik heb zojuist een filmpje gemaakt van het gedrag, het filmpje duurt een minuut en in die periode doet hij dit een paar keer. In het filmpje valt het nog reuze mee, snachts kan hij je wakker houden van het gesmek van dit gedrag. Hij kan het uren achter elkaar niet doen, en dan van het ene op het andere moment lijkt het alsof hij het uren wel kan doen.

Hij doet verder ook wel raar rollen enzo haha, dat doet hij altijd als hij naar buiten kan.

Obsessief gedrag
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

hij vraagt duidelijk om aandacht en merkwaardig: hij likt alleen zijn rechtervoorpoot.
hij heeft waarschijnlijk geleerd dat als hij dat gedrag vertoont, dus ook het op zijn rug rollen, dat hij dan aandacht krijgt.
hapje uit zijn oor?
mooie tijger trouwens..! denk dat hij van een maatje erg opknapt en vergeet niet dat de verhuizing en een totaal andere omgeving voor hem een grote overgang zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Dankje! Het is inderdaad een prachtig mooie tijger! (L)

Hapje uit zijn oor, haha jaaa het is een ex-dekkater. Tijdens een dekking is het er nogal hard aan toe gegaan waar hij dus een goede snaai heeft gekregen. Helaas was dit direct de afkeur voor deelname aan shows, wat hij dus ook heeft gedaan in het verleden. Misschien dat het inderdaad wel erg rustig is hier nu...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Anne »

Ik zie op het filmpje zo op het eerste gezicht een happy kat die zich veilig voelt, hij draait zo zijn buikje naar jou toe!
dat zou hij nooit doen als hij jou niet zou vertrouwen
Het lijkt wel alsof hij zich zelf gerust wil stellen met dat gelik aan zijn pootje.
Ik zou echt een maatje voor hem zoeken als ik jou was, volgens mij mist hij het spelen met andere katten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

heb een paar keer naar het filmpje gekeken en dit is geen overspronggedrag maar aandacht trekken.
jij bent blijkbaar in de buurt en je ziet dat hij kijkt of hij reactie van jou krijgt.
je schreef eerder over bijna zielig mauwen, ook dat is aandacht trekken.

en inderdaad, hij voelt zich veilig bij jou/jullie door zo uitgebreid zijn buik te tonen.
maar dit is een ex-dekkater en ex-showkater, daar is intussen heel wat mee afgesjouwd en die zijn niet meer zo schuw..
zoek je een tweede sibeer voor hem?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Zojuist terug van de dierenarts, de eerste keer dat hij een mandje in moest. Dit was nog best een klus maar toen hij er eenmaal in zit mopperde hij wat en daarna was het goed. Bij de dierenarts ging het goed, direct helemaal gecontroleerd. Op wat overgewicht na is Yaro helemaal gezond. Dus toch een psychisch probleem.

Gaat een lastige worden wat we nu moeten gaan doen, toch kijken voor een tweede. Alleen raskatten zijn zo duur, en om nu een dure kitten erbij te halen. Lastig! Of toch een oudere herplaatser? Maar of dit klikt? Of een ander ras? Of toch geen maatje?

Lastig lastig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

de optie 'Of toch geen maatje..' gaat op den duur stress gerelateerd klachten geven ben ik bang..
kijk eens bij de herplaatsers of pro-actief, meld de mogelijkheid bij de rasvereniging.
er zijn altijd dieren waar een gouden mandje voor wordt gezocht en met goeie terugbreng afspraken is veel mogelijk..
kitten zou ik niet doen, leeftijdsverschil te groot..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

We zijn/ gaan inderdaad kijken of er niet ergens een maatje een nieuw huisje zoekt. Voor nu proberen we Yaro meer aandacht te geven en meer met hem te spelen. Als hij aan zijn pootje zit raak ik hem kort aan en laat hem dan weer met rust, gewoon zodat hij uit die state of mind is. Ceasar Milan doet dit ook met honden, Yaro is geen hond maar ik denk dat dit hetzelfde werkt. Het dier moet uit de betreffende state of mind.

Ik weet niet of het werkt maar klinkt in de theorie goed.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Anne »

Fijn dat jullie voor een nieuw maatje gaan kijken. Wellicht is het asiel ook een idee, wellicht voordeliger dan een raskat.
Voor honden werkt het perfect, het kort aanraken en kalme rustige energie uitstralen,
laat je nog weten of het met je poes ook lukt :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie