Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Zoals ik in bovenstaande post beschrijf hebben we een tweede kat erbij gepakt. Ze is er sinds afgelopen vrijdag twee weken en eigenlijk gaat het erg goed! Daar dit topic was ivm het wassen en uittrekken van haren bij Yaro en dit nog niet is opgelost wil ik hier toch even over door gaan. Dit is een stuk gekopieerd uit een ander topic. Het blijkt allemaal wat gecompliceerder dan dat we dachten. We merkten op een gegeven moment dat hij alleen aan zijn poot zit als je hem aan zijn achterrug aait. Of dit altijd zo is geweest durf ik niet te zeggen maar dit terzijde. Toen was Thesz al gepland om te komen en erg welkom. Maar toen al niet meer echt met de gedachte dat Yaro een maatje miste.

Een week nadat we bij Thesz zijn gaan kijken had Yaro opeens een vlo en strontjes in zijn vacht en twee wondjes naast elkaar waar hij waarschijnlijk gebeten is. We hebben hem goed gecontroleerd maar konden niks anders vinden, hele huis onder handen genomen, Yaro behandeld en een dikke week later kwam Thesz. Na een paar dagen constateerden we bij Thesz ook een vlo, weer hele huis gedaan en Thesz behandeld. Zij heeft een hele lastige gedraaide vacht waar je heel moeilijk op de huid kan kijken maar hebben op die ene vlo niks meer bij haar gezien. Fokker zei dat ze de volgende keer met Yaro mee mocht behandeld worden. We hebben haar direct opgebeld en dit uitgelegd. Ze ging thuis controleren maar had nog niks gemerkt. Dit laatste was dus 1,5 week geleden.

Het is ons totaal onduidelijk waar deze twee vlooien vandaan komen, of ze misschien bij het eerste bezoek van Thesz zijn meegereisd, of onder onze schoenen of dat Yaro die uit de tuin heeft (Een afgezet stuk van 20m2 maar alleen een hele lage buxushaag die niet echt dicht is (in aangroei). Toch is uit voorzorg het afgezette stuk geschrobd met schoonmaakazijn.

We hebben niks in huis gezien, alle dekentjes enzo meerdere keren gewassen. Gelukkig geen taptijt helemaal niks. We hebben geen enkel ander stadium kunnen vinden in huis, ook niet op plekken waar ze heel veel slapen. Helemaal niks. Twee vlooien dus op twee dieren.

Yaro zit uit zichzelf niet (amper) aan zijn poot. Echter aai je hem over zijn achterrug (bij zijn staart) gaat hij weer naar zijn poot. Alsof het een reflex is. We zijn bij de allereerste constatering bij de dierenarts geweest, op overgewicht na was hij prima gezond. Als ik nu in zijn vacht kijk zie ik op zijn rug huidschilfers maar geen krabjes, geen strontjes en geen beestjes.

Dus we weten het niet. We zijn op dit moment huiverig om weer met hem naar de dierenarts te gaan omdat hij dan van slag is, terug bij Thesz komt. We weten het niet.

Zelf denk ik dat hij misschien wel eens een huisstofmijt allergie zou kunnen hebben. Hij heeft eenmaal per week zwarte korstjes bij zijn neus (opgedroogde snot en stof), alsook in zijn ooghoeken. Dit laat hij heel gemakkelijk weghalen. Thesz heeft nergens last van.

We stofzuigen dagelijks, overal een harde vloer. Zeg het mij...

- Het is geen krentenbaard.
- Buiten de dunne plek op zijn poot geen andere plekken
- Hij heeft wel veel schilfers in zijn vacht.
- Sinds deze week zit hij op een mix van RC Sterilised en RC Fit. We gaan over stappen op Fit.

Ik dacht al aan een vlooienallergie... Die hij botviert op zijn poot. Maar hij heeft nooit veel vlooien gehad (1 gezien), dus dan heeft en had dit wel en heftige impact zeg! Hoelang zou het duren voordat de symptomen van een vlooienallergie moeten verdwijnen nadat de vlooien dood zijn? Yaro is behandeld met een pil van Comfortis en volgende week krijgt hij zijn StrongHold pipet. We willen hem sowieso nog twee maanden met een pipet behandelen. Twee uur na het toedienen van de Comfortis lag de vlo half dood op de grond. Geen andere vlooien gezien!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Adriana »

tja, lastig..
waar is die comfortis pil tegen?
even uitgezocht en het werkt preventief een maand, dus waarom dan zo kort erna nog stronghold..?
http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 110657.pdf

wat meer vet in zijn voer zou kunnen helpen tegen die schilfers.
missch even kijken bij zalmolie etc. ook goed voor zijn gewrichten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Die pil had de DA ons aangeraden. Aanwezige vlooien sterven binnen een paar uur, en een groot voordeel de pil smaakt lekker. Zowel Yaro als Thesz heeft hem gehad, direct op zonder iets anders erbij. Vier weken beschermd en voor Yaro is dat volgende week voorbij. Dus dan Stronghold. Zeker 1 misschien 2 kuren. Ik geloof dat we er nu echt razendsnel bij waren, ik wil niet meemaken dat we te laat zijn en er behoorlijk wat rondspringt in huis. Al zaten op zijn achterrug toch wel wat strontjes, maar verder ook niet. Eén dode vlo gezien bij hem. Het kan ook zijn met de vogeltrek, hier vliegen best veel vogels over... Blijft een heel raar verhaal...

Zalmolie zou inderdaad een goede zijn om te proberen! Hoelang merk je verschillen? Ga dit deze week kopen, goede Omega vetzuren zijn nooit weg. Al zou hij dan wel nog iets minder brokken moeten krijgen lijkt me... Hij is nu eindelijk langzaam aan het afvallen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Ilone »

Ik kreeg laatst het middel Vectra mee. Dit werkt niet alleen op het dier, maar ook in het huis.
Werkte bij mij erg goed!

Ik gebruik hier ook zalmolie, Speedy is hier de schilfer-kat ;-) Nu ik regelmatig wat zalmolie door zijn natvoer doe, zie ik geen schilfers meer! Theelepeltje per keer is voldoende hoor, dus zoveel zal hij er niet van aankomen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door castratenkoor »

Denneke schreef: Het kan ook zijn met de vogeltrek, hier vliegen best veel vogels over... Blijft een heel raar verhaal...
Vogels hebben geen vlooien - wel luizen en mijt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Sinds drie dagen krijgen zowel Thesz als Yaro zalmolie. Eerst wilden we dit enkel aan Yaro geven maar het ruikt zo sterk dat Thesz van Yaro zijn bordje eet.

Yaro heeft ook zijn Stronghold pipet gekregen afgelopen donderdag. Nou wat is dit een verschil met de olieachtige substantie die hij een keer had (merk even kwijt), dit is vloeibaar en hij heeft niet een hele week last van een vieze plek in zijn nek.

Hij zit uit zichzelf al heel lang niet meer aan zijn poot, echter zodra ik heb aai op zijn rug bij zijn staart begint hij obsessief. Borstel ik hem (en dus heftigere aanraking creeer) doet hij dit ook als ik hem op zijn gehele rug borstel. We hopen echt inderdaad iets met huid en vacht wat door de zalmolie beter gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Rik »

Ik vraag me af of het wassen na dat aaien over zijn achter-rug niet meer een soort neurotische reactie is. Ben je overigens van plan altijd anti-vlooienmiddel te blijven geven? Of was het nu eenmalig tegen de gevonden vlooien? Als Yaro en Thesz alleen in de eigen tuin komen en geen contact met andere katten hebben dan is het risico minimaal. (er bestaat natuurlijk altijd een kans dat je ze zelf meeneemt in huis maar die kans is een stuk kleiner) Ik heb Bowy na de eerste 2 jaar ook nooit meer in laten enten of ontvlooi-middel gegeven. Afgelopen zomer voor het eerst sinds 19 jaar een teek gevonden bij haar maar dat is dus bij een incident gebleven. Maar ja... aan de andere kant... het zijn natuurlijk allebei langharen dus om die dagelijks te controleren op vlooien is een heel werk :) En dat zal bij Yaro natuurlijk weer het obsessief was-gedrag triggeren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Ik weet nog niet wat we doen, eerst eens zorgen dat beide katten drie kuren achter de rug hebben. Yaro zit net een week in zijn tweede kuur, Thesz in haar eerste kuur. Als we dadelijk zeker weten dat er niks is achter gebleven in huis mogelijk dat we dan ook geen kuren meer geven. Liever geven we natuurlijk geen gif, maja het stuk waar ze buiten komen is op een kleine buxushaag na alleen maar betegeld. En dan lopen ze al iets op dus we zijn wel huiverig ja.

Langharig is moeilijk te controleren op vlooien natuurlijk.
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Waar ze voorheen altijd al het natvoer op aten doen ze dit met de zalmolie niet. Eerst dachten we dat het aan het merk natvoer lag, maar nu met natvoer wat ze zeker lekker vonden eten ze ook niet alles op. Druppel zalmolie op mijn vinger wordt niet afgelikt. Al lijkt het juist dat ze van het natvoer alle vocht opeten (En dus ook de zalmolie). Geef ik ze erna brokken eten ze hier direct van. Ze hebben dus wel nog honger.

Andere tips? Misschien over de brokken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door castratenkoor »

Die ervaring heb ik ook, met zalmolie erover eten ze het natvoer simpelweg niet, ze gaan naast het bakje staan graven. Bij brokken ook geprobeerd, die laten ze ook staan. Ik heb het opgegeven, dus meer dan ervaring delen kan ik niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door nellebel »

onze guusje eet ook niets wat over of onder het voer is gedaan. die ruikt alles en is niet voor de gek te houden. gijs niet, die eet alles. dat betekend dat als guusje toch eits moet (pilletje ofzo) het via spuitvoeren gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

Zalmolie eten ze niet meer, die staat in de kast. Helaas.

Vandaag waren we bij de intratuin voor natvoer te kopen, sinds kort verkopen ze daar ook BARFMenu KVV, al eerder over gelezen en zouden dat best willen geven. Een worst mee genomen, de cattery variant (mix van verschillende dieren) en net voor het eerst een klein plakje gegeven ipv het natvoer. Ze genoten er zichtbaar van en alles op in één keer.

Dit nog eens een paar keer proberen maar misschien dat we helemaal willen overstappen op KVV. Ik schrok toch wel van het lage eiwitgehalte in RC brokken... terwijl die brokken toch wel goed aangeschreven staan.

Mijn visie is wel dat een kat van origine nog altijd een carinvoor is en daardoor een hoog eiwitgehalte moet hebben. In ieder geval een zeer laag koolhydraargehalte.

Hier maar eens wat research over doen, en dan ook de verschillen in prijs. Hier eten dus twee katten RC brokken en samen 1 verpakking natvoer. We wisselen natvoer heel veel maar een gemiddelde prijs is toch wel 75 cent per bakje per dag.

Een rol van 500gram Barfmenu kost 2.79. Gemiddeld 35gr per kg lichaamsgewicht. Voor Yaro is dit 210 gram per dag ongeveer. Dit is ongeveer 1,18 euro per dag.

Royal Canin Sterilised 2kg is voor 35 dagen a 18 euro gemiddeld. Dit is ongeveer 0,52 eurocent per dag aan brokken en dan nog 0,35 cent voor het natvoer = afgerond 0,90 eurocent per dag.

Is dus 0,20-0,30 cent per dag duurder. Voor twee katten is dit 0,60 cent. Is ongeveer 18 euro per maand duurder. Maar dan eten ze wel KVV en hierdoor hopelijk een stuk minder gezondheidsproblemen en preventief. Mijn inziens is het dat wel waard. Maar goed van alles is iets te zeggen, sowieso nog wat meer research doen.

EDIT: Dit is berekend op twee Yaro, Yaro weegt 6kg, Thesz maar 3,5. Dit scheelt zich toch wel een paar euro per maand.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Dinky »

De 35 gram richtlijn gaat uit van het ideale gewicht en niet zozeer op het huidige gewicht. Wanneer yaro af moet vallen dan moet je dus het ideale gewicht nemen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door Denneke »

We zijn heel geleidelijk aan het overstappen van RC Sterilised naar RC FIT. Dit lijkt te helpen. Yaro zit alleen bij hoge 'stimulatie' aan zijn poot. Ik verwacht dat dit steeds minder wordt en hij op een gegeven moment stopt als hij helemaal over is op FIT. We zitten momenteel op 75% Fit en 25% Sterilised. Het is nog iets meer dan een halve kilo. Daarna zit hij helemaal op FIT. We zien in ieder geval grote verbeteringen nu al!

To be continued!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overmatig wassen en haren uittrekken voorpoot

Bericht door castratenkoor »

Er zitten vaak veel granen in light versies en in sterilised. Dat zou dus inderdaad de boosdoener kunnen zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie