Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
vivako
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2014 12:45

Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door vivako »

Dit is de eerste keer dat ik dit forum bezoek.
Mijn poes heeft jullie hulp nodig.
Ik zie hier veel antwoorden op de vragen.
Een direct dierenartsbezoek ligt wat moeilijk omdat op mijn bijstandsuitkering (IOAW) al beslag ligt en dus nog minder overhoud. Ik kan een dure dierenarts niet betalen.

Poes heet Missy. Was ongeveer 3 jaar toen ik haar ophaalde uit het Hoornse asiel.
Pers langhaar, maar doorgefokt. Heeft een neusje dat helemaal naar achter staat en te lange poten. Ze kan dan ook niet spinnen. Ze had een soortement van grijzig oog van een haal van een kattennagel en miste haar beide slagtanden. Is ontwormd, ingeënt en gesteriliseerd.

Ze was weggedaan omdat ze overal in huis pieste en iedere dag in elkaar geslagen werd door twee andere katten. Ik heb haar nu 4 jaar en ze is dus zo'n 7 á 8 jaar.
Eet alleen droogvoer, royal canin persenvoer, en accepteert niets anders. Geen hart, biefstuk, vis, slagroom, boter, natvoer, ze mot het allemaal niet.
Ze is een binnenkat met uitstapjes naar het balkon, verder, schichtig en angstig, komt ze niet. Ze laat zich niet graag oppakken en laat weinig toe. Dat heb ik altijd maar zo gelaten en ga de strijd niet aan. Waarom zou ik?

En nu haar aandoening: Ze heeft een soort jeuk die haar woest naar haar rug happend en al roffelend en rollebollend over de grond doet rollen. Daarbij komt ze hard in aanraking met dingen die in de weg staan. Ze zal (kan het natuurlijk niet zien) overal blauwe plekken moeten hebben.
Zo'n aanval duurt een seconde of acht, totdat ze daarna een tijdje achterpoten krabbend aan haar zij en daarna slikkend weer bij de mensen komt. Het gebeurt ook als ik haar borstel. Ze heeft me eens flink gebeten tijdens zo'n aanval.

Op een fauteuil waar ze vaak op de leuning zit, eerst allemaal heel kleine witte bolletjes/roos gevonden. heb haar net in de zon kunnen bekijken en de wat dunner wordende vacht, na een maand of twee, heeft nu zwarte roos? Eerst pieste ze op ongewenste plekken maar poepen is er nu ook bij. Een, te verwachten, protest? Ze zit nu graag koud en moet haar soms verkleumd van het balkon halen en anders uit de douche. Ze blaast, en is bazig (gaat grommen) als de deur niet opengedaan word.

Gôh, het is een heel verhaal geworden.
Mijn vraag: is dit iets dat jullie bekend voorkomt?
Shampoos en zo gaat bij haar niet werken, ze laat het, net als scheren met de tondeuse, niet toe.

MVG,
Vic van Koningsbruggen in Edam
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door mittenslief »

klinkt als vlooien
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Sifra »

Die heel kleine witte bolletjes zouden vlooieneitjes kunnen zijn. Dat kun je controleren door ze met je nagel te laten knappen: dat hoor je. De zwarte "roos" zou vlooienpoep kunnen zijn. Dat kun je controleren door er met vochtig keukenpapier overheen te wrijven. Als het roodachtig wordt is het vlooienpoep.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Ilone »

Klinkt inderdaad heel erg als vlooien...
Je zou haar eigenlijk eens moeten kammen met een vlooienkam, en dan kijken wat je er uit haalt.
Dat kan je dan controleren zoals Sifra zegt. En als je iets ziet lopen of springen dan weet je het zeker natuurlijk.... ;)

Zijn het geen vlooien dan zou je eens zalmolie kunnen proberen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
vivako
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2014 12:45

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door vivako »

Ik heb haar grotendeels kunnen scheren met de tondeuze. Voor zover ze het toelaat. Ik ga het gevecht met een kat niet aan. Heb een peperdure vlooienkuur Frontline Combo gekocht. Na de eerste pipet weinig resultaat, maar toen was ze nog niet geschoren. Na het scheren nog een pipet toegediend. Goed de gebruiksaanwijzing gelezen. Maar helaas zie ik de vlooien nog steeds in haar vachtje rondkruipen. Voordat ik de kans krijg om te vangen zijn ze alweer verdwenen. Alle oppervlakken en kleedjes gewassen. Het zijn wel heeele kleine vlooitjes, heb ik zo nog nooit gezien, vergrootglas gebruikt. De suggestie om zo'n klein wit bolletje met je nagel stuk te knijpen gaat niet, die dingen zijn nog geen halve milimeter groot. Ik durf de laatste pipet nog niet te gebruiken, is dat dan teveel gif?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door mittenslief »

frontline werkt ook niet meer helaas, het beste kan je advantage voor de kat gebruiken
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Dinky »

Ik heb hier goede ervaring met stronghold (en volgens mij werkte de advantage ook goed maar daar minder zicht op gehad omdat de vlooien toen eigenlijk al dood waren door de stronghold 4 weken ervoor).
De ene dag deed ik het pipetje in de nek, de dag erna kamde ik alleen nog maar dode vlooien uit de vacht (en bleken het er meer te zijn dan ik in eerste instantie dacht met kammen de dag ervoor).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
vivako
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2014 12:45

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door vivako »

Dank voor de snelle reacties! Stronghold en Advatage. Buurvrouw zei dattik bij Kruitvat moet kijken??
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Ms Maaike »

Stronghold is receptplichtig, dus daarvoor moet je naar de dierenarts. Advantage ben ik nog niet tegengekomen in de dierenwinkel, enkel op internet en bij de dierenarts. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Dinky »

Advantage heb ik bij tuinland groningen gewoon in schap zien staan dus zal van de winkel afhangen denk ik ;-)
Stronghold is inderdaad via dierenarts.

Hoe de middeltjes van kruidvat zijn weet ik niet, heb ik zelf minder vertrouwen in (en heb daar geen advantage gezien).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
vivako
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2014 12:45

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door vivako »

Ms Maaike schreef:Stronghold is receptplichtig, dus daarvoor moet je naar de dierenarts. Advantage ben ik nog niet tegengekomen in de dierenwinkel, enkel op internet en bij de dierenarts. Succes!
Ik kreeg het zó mee!??
vivako
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2014 12:45

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door vivako »

Ms Maaike schreef:Stronghold is receptplichtig, dus daarvoor moet je naar de dierenarts. Advantage ben ik nog niet tegengekomen in de dierenwinkel, enkel op internet en bij de dierenarts. Succes!
Ik kreeg het zó mee!??
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Dinky »

Neem aan wel bij DA? Receptplichtig houdt in dat het alleen bij da te krijgen is, niet dat je er met de kat langs moet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door mittenslief »

stronghold is wel degelijk via internet te verkrijgen....http://hondenkattenapotheek.nl/vlooien/ ... 6-pipetten
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jeuk, verschrikkelijke jeuk!

Bericht door Dinky »

Dan werkt die site blijkbaar anders dan medpets want daar is het alleen op recept: http://www.medpets.nl/stronghold+kat/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie