Herkent iemand deze huidproblemen?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

Ik begin radeloos te worden en wil daarom mijn verhaal hier neer zetten in de hoop dat iemand dit herkent of goede raad heeft. En eigenlijk ook omdat ik er erg mee zit en het zo even van me af kan schrijven.

Bella en Max zijn nu 9 maanden oud en ik ben al een tijd bezig met huidproblemen met ze. Laat ik bij het begin beginnen.

Het is allemaal begonnen met Bella in december 2013. Ze had achter haar oortjes kale plekjes. Met haar naar de dierenarts geweest en het vermoeden was dat ze een voedselallergie had. Kleine dosis prednison gekregen en haartjes groeide terug en alles leek weer in orde. Ongeveer een maand later, wederom kale plekjes en wederom kleine dosis prednison. Weer leek alles in orde met haar.

Daarna begon Max, eerst met een bult onder de tong. Operatie om de bult weg te halen en na onderzoek ervan een antibioticakuur. De uitslag van de bult was granuloomweefsel met ontsteking. Vlak na de AB kuur kwam de bult terug. Weer naar de DA en weer operatie, maar nu meteen dezelfde dag begonnen met de AB kuur. Bultje ging weer weg en is even weg geweest, maar ondertussen kreeg Max huidproblemen.

Waar Bella alleen kale plekjes had, had Max echt wondjes. Vermoedelijk door het kapot krabben. Beide hebben nogmaals prednison spuit gekregen in de hoop dat het weer allemaal goed kwam, de jeuk is wel weer voor een tijdje weg geweest, maar het kwam bij beide weer terug. Bij Max in alle hevigheid, maar zijn weerstand was dan ook lager dan Bella door de operaties.

Gelukkig heb ik de katjes van een lieve fokker en zij heeft me geholpen en helpt me nog steeds naar het zoeken naar een oplossing. Ondertussen werd het duidelijk dat meerdere kittens uit hetzelfde nestje als Max en Bella dezelfde problemen hadden. Alle kittens zijn met advocate pipet behandelt omdat er een vermoeden was dat ze een mijt hebben. Bij de andere kittens heeft het goed geholpen en bij Bella ook wel enigszins, maar bij Max niet. Het vermoeden is dat dit komt door de operaties en dus de lage weerstand.

Nu is de bult onder de tong bij Max weer terug. Hier krijgt hij een AB kuur van 40 dagen voor, daar ben ik nu zo'n 8 dagen mee bezig en de bult lijkt kleiner te worden. Bella heeft enkele plekjes op haar huid, maar bij Max is het toch wel behoorlijk. Bij Max is een diep huidafkrabsel afgenomen bij de DA, maar hij kon geen mijt zien. Omdat we toch vermoeden dat het een mijt is, hebben Max en Bella beide een lage dosis ivomec gehad. Dit moet parasieten doden. Na de eerste spuit zag ik nog niet zo heel veel effect, maar de wondjes van Max begonnen wel langzaam te helen. Afgelopen maandag hebben ze de tweede spuit (herhaaldosis) gehad en ik heb het idee dat ik effect zie. Overdag krijgen beide wel een jasje aan om de wondjes de kans te geven om te helen. Ik weet namelijk niet of ze krabben door de jeuk van helende wondjes of door de huid / mijt / aandoening zelf

Afgelopen maandag heeft de DA contact gehad met 2 dermatologen en het vermoeden is nu: Schimmel, demodex mijt of voedselallergie.
Er zijn meerdere mogelijkheden, maar dat zijn allemaal zeldzame ziektes.

Heeft iemand ervaring met de demodex mijt? Het schijnt dat de ivomec daarvoor niet helpt.

Gelukkig zijn Bella en Max beide vrolijke en vooral drukke kittens en eten ze goed. Dus ze maken een gezonde indruk, ze komen ook goed aan. Max weegt inmiddels bijna 5 kilo en Bella ruim 4 kilo.

Maandag gaat een andere kitten uit het nest naar de dermatoloog. Ik wil dit even afwachten, omdat Max en Bella al zoveel hebben meegemaakt. Mocht daar niks uitkomen dan ga ik zelf met ze naar de dermatoloog.

Hieronder nog even een foto van een plek dat Max had

Afbeelding

Na een paar dagen na de ivomec spuit zag het er zo uit

Afbeelding

Inmiddels is al de roodheid weg en is het weer de gewone huid, wel nog kaal maar helemaal geheeld
Laatst gewijzigd door Nikki2309 op 01 mei 2014 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Dinky »

Demodex heb ik alleen wel eens over gelezen in dit topic maar gaat over hond: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 484.0.html

Is er verder ook iets gedaan met het gegeven voedselallergie zoals eliminatie dieet?

Hoe dan ook ik heb er geen ervaring mee maar wens je veel succes met achterhalen van de oorzaak!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

Demodex is zeldzaam bij katten, maar er schijnt een opkomst van te zijn door dat katten vanuit het buitenland ze mee brengen.

Er is eigenlijk maar heel weinig gedaan met het vermoeden van voedselallergie. Ik weet dat een van de andere kittens uit het nest wel een eliminatiedieet heeft gehad, maar al snel begon het vermoeden van de mijt, daarom hebben we ons daar eigenlijk op geconcentreerd
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Ms Maaike »

De klachten lijken heel erg veel op voedselallergie. Granuloomweefsel kan ook door voedselallergie veroorzaakt worden. Als de Prednison heeft gewerkt is het vrijwel zeker geen demodex; met Prednison onderdruk je de afweer (= allergie) en daardoor worden juist de problemen erger als het om demodex gaat. Mijn educated guess is dus voedselallergie.

Edit: oja, vergeten te melden dat een schimmel ook onwaarschijnlijk is, eigenlijk hetzelfde verhaal als met de demodex. Cortico's onderdrukken het afweermechanisme, dus in het geval van een schimmel krijgt die vrij spel en zouden de klachten verergerd moeten zijn na de Prednison.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de da of dermatologen geen eliminatiedieet aanraden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

Schimmel vond ik zelf ook al raar want zelf heb ik niks en zoals ik heb gehoord is het behoorlijk besmettelijk voor de mens.

Wat wel is geweest na de prednison is dat het toch weer steeds terug kwam en vooral bij Max heel erg.

Wat ik me ook afvraag is hoe groot is de kans dat alle kittens uit hetzelfde nest een voedselallergie hebben? Omdat ze het allemaal hebben, zijn we eigenlijk meer richting mijt gaan zoeken.

De dierenarts weet het eigenlijk ook niet meer, omdat bij sommige kittens de advocate wel geholpen heeft.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Ms Maaike »

Natuurlijk komt het terug na de Prednison, het middel blijft niet eeuwig werken. :) Vandaar ook dat ik denk dat je te maken hebt met een allergie bij je katten en geen organisme wat het ziektebeeld veroorzaakt.

Ik kan niet verklaren dat de pipet misschien geholpen heeft, maar zoals ik uit je tekst begrijp was het effect niet erg groot. Sommige allergiën kunnen erfelijk bepaald zijn, dus dat nestgenoten het allemaal hebben is verwonderlijk maar niet onmogelijk.

Een eliminatiedieet kost veel tijd, maar geef ik toch de meeste kans van slagen. Het is dat, of je laat je katten testen op schimmel en parasieten (kan met een huidafkrabsel). Misschien komt het wat hard over, maar ik begrijp niet zo goed waarom je er niet al mee bent begonnen; huidafkrabsel en bijbehorende tests en kweken zijn eenvoudige ingrepen en een eliminatiedieet kost nogal wat tijd maar is ook niet hogere wiskunde.

Ivermectine werkt bij honden overigens wel tegen demodex, ik weet niet hoe dit zit bij katten maar ik neem aan dat je da niet zomaar Ivomec heeft gegeven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

Dit zijn mijn eerste katten en ik ga af op de dierenarts en fokker. Allebei vinden het klachtenpatroon zo raar dat ze het niet meer weten. Beide vonden het eliminatiedieet nog geen goede optie vooral omdat we andere dingen aan het proberen zijn en de advocate heel goed geholpen hebben bij de andere kittens. Een ervan had het net zo erg als max en hij heeft er nu geen last meer van. Ik moet zeggen dat met Max alles opeens slechter is gegaan. In een week tijd ging het van een paar plekjes naar behoorlijk wat.

Ik hoop dat er maandag wat uitkomt bij het andere kitten bij de dermatoloog en ik geef eerlijk toe dat ik hoop op een goed te behandelen mijt. Komt er niks uit dan ga ik zelf met Max en Bella voor onderzoek.

De DA heeft ivomec gespoten omdat er dus een sterk vermoeden op mijt is.

Ik voel me heel machteloos omdat ik er zo weinig vanaf weet en ik hoop zo snel mogelijk een oplossing te vinden en als ze aangepaste voeding moeten dan moet dat maar. Zolang dit maar weg gaat. Alles voor de gezondheid van de kittens
Laatst gewijzigd door Nikki2309 op 02 mei 2014 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Kattebeest »

Eliminatiedieet zou ik zelf geen aangepast dieet noemen. Door telkens maar één diersoort te geven kan je erachter komen waar de mogelijke voedselallergie zit. Ik formuleer dit niet helemaal juist en volledig, zal zo zoeken naar de link die Mirjam en/of Maaike een tijdje terug in een topic geplaatst hebben. Daarin wordt uitgebreid uitgelegd wat een eliminatiedieet is.

Probleem is dan wel dat je, doordat je zowel met medicatie tegen mijt als met voedsel (eliminatiedieet) bezig bent, je achteraf niet weet of de klachten veroorzaakt werden door mijt of door voedselallergie.

Voordeel van eliminatiedieet is dat het niet schadelijk is voor Bella en Max, dit in tegenstelling tot verschillende medicijnen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Dinky »

Bedoelde je deze link Nancy? klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Kattebeest »

Ja :grin: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

Bedankt voor de link!

Er is wel weer een nieuwe ontwikkeling, er zijn namelijk kittens vanuit een ander nest en een andere fokker die dezelfde problemen hebben en er zijn bij die fokker ook 2 volwassen katten met dezelfde problemen. In ieder geval gaan we na maandag weer een nieuw plan van aanpak maken nadat het andere kitten bij de dermatoloog is geweest.
Using Tapatalk
Ischa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2012 09:21

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Ischa »

Beste,

Op zich is mijn benadering van een huidprobleem vrij "standaard". Een goed algemeen onderzoek doen en daarna de huidplekken goed bekijken. Infecties uitsluiten met een Woodse lamp (schimmel) en kweek (schimmel). Een afkrabbel maken voor mijten (Demodex is zeer zeldzaam) en bij twijfel een biopt nemen (klein stukje weefsel). Anders allergie testen doen (eliminatiedieet en bloed/huidtesten). Als je de diagnose hebt gesteld kan je pas behandelen. Lees hier meer over op onze website: huidproblemen bij de kat.
Mocht je nog vragen hebben laat het me dan weten.

Veel succes!

Ischa Swartz
Dierenarts bij Caressa Dierenziekenhuizen
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

Ik heb weer een update:

Een andere kater uit hetzelfde nest is bij de dermatoloog geweest. Schimmel is nu helemaal uitgesloten. Er is bloed afgenomen om te testen op allergieën. De uitslag daarvan komt over twee weken.

Ondertussen knappen Max en Bella goed op. De wondjes die Max heeft zijn allemaal aan het indrogen.

Over 2 weken weet ik misschien meer.

Ondertussen verwen ik ze met een nieuwe speelrails
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Ms Maaike »

Maar dat de kater uit het andere nest negatief is getest op schimmel (dat is erg fijn overigens) wil toch niet zeggen dat Max en Bella het niet hebben? Of begrijp ik het verkeerd en zijn Max en Bella ook naar de dermatoloog geweest?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Herkent iemand deze huidproblemen?

Bericht door Nikki2309 »

De kater is uit hetzelfde nest als Max en Bella. Alle kittens uit dit nest vertonen dezelfde symptomen. Maar het is wel zo dat kittens vanuit een andere cattery die wel dezelfde vader hebben, dezelfde problemen hebben en bij die andere cattery zitten 2 volwassen dieren met dezelfde klachten. Daarom is het vermoeden op mijt zo hoog. Bij dit probleem zijn trouwens veel mensen betrokken. De fokker heeft veel connecties binnen het wereldje en belt echt iedereen af om informatie in te winnen over wat het zou zijn en eventuele behandelingen. Het is dus niet zo van er wordt maar wat gedaan.

Nee, Max en Bella zijn zelf nog niet bij de dermatoloog geweest. Ze krijgen nu eerst wat rust, vooral omdat de huid goed aan het opknappen is en het krabben afneemt. Zodra het weer slechter gaat, ga ik direct met ze naar de dermatoloog, maar ze zijn de laatste tijd zoveel bij de DA geweest en onderzoeken gehad dat ze bang zijn geworden. Dus zolang ik een bezoek aan dermatoloog kan uitstellen dan doe ik dat.

Ik wil wel even benadrukken dat ik alles doe voor Max en Bella en echt in hun belang denk, maar omdat de kater uit hetzelfde nest is en met dezelfde symptomen, is in overleg met DA en fokker besloten om zijn resultaten af te wachten, zodat Max en Bella nu niet nogmaals de stress hebben van het gaan naar dermatoloog. Als uit dat bloedonderzoek toch een allergie komt dan sta ik direct bij de DA / dermatoloog om zelf de katten te laten onderzoeken.

Mijn hart breekt echt als ik ze weer mee moet nemen en ik zie hoe bang ze zijn, vooral omdat bij de laatste prik een vervanger was en ze beide pijn hebben gehad. Ik heb echt staan huilen. Dus rust hebben Max en Bella nu echt verdient en ik snap hoe dit over kan komen voor jullie, maar ook dit doe ik in het belang van Max en Bella.
Using Tapatalk
Plaats reactie