Poes blijft likken aan wond achterste

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door rian »

Hoi allemaal,

tijd geleden dat ik hier geweest ben! Helaas schrijf ik ook geen nieuwe columns meer door gebrek aan tijd.
Toch even een vraag.
Luna (poes, 9 jaar oud) is vorige week geopereerd aan blaassteentjes. Ik kwam erachter doordat ze steeds aan haar achterste zat te likken, zo erg dat er een open wond is ontstaan, een soort brand/schaafwond. Door een rontgenfoto zag de dierenarts de steentjes zitten.

De operatie is goed gegaan. De wond is ook goed genezen, maar Luna blijft aan haar achterste likken. Dat komt natuurlijk doordat die wond nog steeds open is. Ze loopt veel met een kap op, ik doe hem elke dag eventjes af zodat ze zich kan wassen en kan eten. Zodra ze aan haar achterste gaat likken doe ik de kap weer op. Maar de wond blijft er lelijk uit zien. Ook smeer ik elke dag de wond in met Vetaderm.

Een rompertje (medical pet shirt) heeft ze ook al gehad, maar helaas verliest ze haar evenwicht dan, ze valt steeds om als ze het rompertje aan heeft, dus dat is geen optie.

Ik ga morgen voor controle van de buikwond vd operatie naar de dierenarts, maar ga dan ook voorleggen wat te doen met haar schaafwond aan haar achterste. Voordat ik dat doe, dacht ik hier maar eens rond te vragen of jullie hier ervaring mee hebben. Zal het likken uiteindelijk vanzelf overgaan? Luna is een heel ongelukkige kat met die kap op, ik wil deze zo snel mogelijk af doen. Ook is ze al eens komen vast te zitten op de trap, dus op doen terwijl ik weg ben, durf ik ook niet meer.

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door Ms Maaike »

Hoi! Vervelend dat ze aan de wond blijft likken. Ik zou toch zo veel mogelijk de kraag om laten en zorgen dat ze nergens meer kan blijven haken. Die wond moet dicht, en dat lukt niet als ze blijft likken. Vetaderm is een nat goedje, dat zou ik niet op een open wond smeren. Het verzacht wel de jeuk enigszins, maar die treedt pas op bij korstvorming. Je kunt er beter zinkzalf voor gebruiken nu. Als het wondje echt rond de anus zit moet je het wel schoonmaken. Op zooplus zijn er antibacteriële reinigingsdoekjes te koop die je daar prima voor kunt gebruiken. Laat haar er niet meer aan likken, daarmee zal de wond misschien wel nooit dichtgaan. Bovendien heb je dan ook nog eens kans dat het gaat ontsteken.

Succes morgen bij de DA!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door rian »

Dank je wel voor je antwoord. Ik denk zelf ook dat de kap helaas ook om moet blijven. Ik vind het alleen zo ontzettend sneu hoe ze zich gedraagt met dat ding om. Het is mijn kat gewoon niet meer. Ze wil niet meer eten, alsof ze denkt 'want dat kan toch niet met dit ding' en ligt de hele dag maar wat te suffen op de bank.
Zodra de kap af gaat, loopt ze weer pittig door het huis en komt ze gezellig bij me liggen te knorren.

Ik laat weten wat de dierenarts zei!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door Sifra »

Let op: vaak kunnen katten inderdaad niet goed eten en drinken met een kap om. Dan helpt het om het voerbakje wat hoger te zetten of het voer op te dienen in iets met een poot eronder, bijvoorbeeld een ijscoupe.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door rian »

Ja, dank je Sifra. Dat had ik inderdaad ook al gedaan. Maar ze eet een paar brokjes en stopt dan met eten.
Mauw
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door Ms Maaike »

Oh, maar als ze er bij kan dan is het toch niet een probleem? Maar ik snap je wel hoor, toen mijn katten met een kraag liepen zag het er ook niet uit. Waggelend lopen, laag bij de grond, onzeker en absoluut niet vrolijk. Eten en drinken ging lastig en ze schepten steeds grit uit de bak met die kraag. Maar als ze er wel bij kan hoef je je niet te veel zorgen te maken. :) Hoe langer die kap er onafgebroken op zit hoe sneller het heelt. Bovendien kan ik me voorstellen dat het continu eraf halen ervoor zorgt dat ze ook lastig aan de kraag went. En dat ze 'denkt': 'Oh, die kap gaat er toch zo af, dan ga ik wel meer eten.

Hoe was het bij de DA? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door rian »

Even snel een berichtje. Ben zaterdag bij de DA geweest. Die vond het ook te sneu, die kap, dus die is vanaf zaterdag af. Ik heb een soort spray met honing gekregen en dat lijkt te helpen. Beter dan zalf om aan te brengen ook! Luna is nu merkbaar gelukkiger, komt spinnend bij ons liggen en gaat ook weer lekker naar buiten. Die plek aan haar achterste zal nog wel een tijd blijven, maar het is niet meer zo vuurrood.
Mauw
Renatevanderveer

Re: Poes blijft likken aan wond achterste

Bericht door Renatevanderveer »

Goedzo! Fijn dat het beter gaat!
Plaats reactie