Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Esmeetje8 »

Hij is nogal dik, wegens blaasgruisvoer, heeft soms vervilte plukjes vacht als ik die dan uitpluis komen er heel veel schilfers los. Ik zag net dat hij een ontzettende schilferende huid heeft, net roos zeg maar. Ik neem aan dat de huid ook erg droog is. Wat kan ik hier nu t beste aan doen?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou zalmolie of ander visolie kunnen bijvoeren. Niet overdrijven.
Maar dat is goed voor de vacht.

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat mijn poes er vroeger ook in de zomer last van had. Ik ben niet voor die reden overgestapt, maar sinds ze vers voer krijgt, heeft ze geen 1 schilfer meer. Gewoon een mooie volle vacht, geen roos, geen plukken, niets. En zacht!

Voor het blaasgruis is vers voer ook het beste. Rauw vlees is een natuurlijke urineverzuurder. Het regelt de pH van de urine op een natuurlijke manier ipv met kunstgrepen in blaasgruisdieet. Dat zou dus mijn advies zijn, maar ik weet niet of je kat het graag lust. En om nu een kat van 16 nog over te gaan zetten als hij het niet zomaar eet, ik weet niet of ik dat nog zou doen. Hangt een beetje van de rest van zijn conditie af.

Graanvrij voer helpt ook al veel tegen blaasgruis omdat je de trigger (koolhydraten) verlaagt. Daarom is het gruisvoorkomend. Ik weet natuurlijk niet of je kat nu gruisvrij is of niet en of je al geprobeert hebt hem op een voorkomend ipv oplossend voer te zetten. Maar gruisoplossend voer blijven geven is niet gezond. Ik weet niet of ze er nog steeds methionine in stoppen om te verzuren, maar dat was vroeger zeker het geval en dat is nierbelastend. Toch ook iets om bij een oudere kat rekening mee te gaan houden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Dinky »

Als blaasgruisvoer geef ik Trovet Urinary Struvite ASD en hier staat op de verpakking dat dit levenslang gegeven kan worden. Als urineverzurende stof staat hierop ammoniumchloride (0,34 %) dus geen methionine volgens mij.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, ken ik niet.
Misschien dat daar geen negatieve gevolgen aan verbonden zijn.
Nadat duidelijk werd dat methionine nierbelastend werd, verwacht ik ook wel dat ze iets anders gaan zoeken met hetzelfde resultaat.

Je moet gewoon altijd nog opletten voor oxalaat wanneer je voer geeft met extra verzuurders. Dat maakt nu ook steeds meer opmars doordat men verzuurders toevoegt om het risico op stuviet te beperken. Voor sommige katten wordt de urine dan té zuur en dan heb je en milieu waarin oxalaat zich kan ontwikkelen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Dinky »

Weet niet welk blaasgruisvoer Esmeetje8 aan haar kat geeft maar het zou aan het voer kunnen liggen dat daardoor die schilfers ontstaan. Ben er eigenlijk wel benieuwd naar.
Weet wel dat de Trovet mij goed bevalt, vooral omdat er expliciet op staat dat het levenslang gegeven mag worden. Betaal 24 euro voor 3 kg waarmee het dus goedkoper is dan Hills en RC.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Esmeetje8 »

Bedankt voor de reacties. Ik geef hem momenteel nog Hills voer. Daarvoor al van alles geprobeerd. Hij heeft al heel lang geen klachten meer van blaasgruis. Ik heb ook een nierpatient thuis en nog 4 andere senioren. Momenteel geef ik de nierkat integra niervoer en de anderen Josera Carismo, is voor oudjes en ook voor nierkatten.

Banjer heeft al heel lang die schilfers maar het is nu echt erg, misschien heef t ook met verharen te maken. Zal ns letten op methionine of dat in Josera zit..
Cerna

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Cerna »

Je zou Trias Omega kunnen proberen. Eenmaal daags een eetlepel door het eten of wanneer hij alleen brokjes eet, dan een 2 ml. spuitje vullen en dit in twee keer achterop de tong spuiten. Is ook goed tegen stijve, pijnlijke botten dus voor alle senioren.
Ons oudje - Cochi - is er veel levendiger door geworden en begon heel erg te verharen (allemaal stug haar) en de vacht die er voor teruggekomen is is heel erg zacht en roosvrij.
Hij springt nu ook weer met het grootste gemak op stoelen en het bed.

Veel dierenartsen verkopen De Groene Os - Trias Omega en anders kun je het kopen bij:
http://www.medpets.nl/groene+os+trias+omega+hond+kat/

Is wel off-topic, maar: Josera Carismo had ik nog nooit van gehoord. Het staat op Zooplus ook niet bij de Voersupplementen en dieetvoeding. Weet je zeker dat het geschikt is voor nierpatiënten? Hoe hoog zijn de nierwaardes?
Weet je dat er een speciaal - enorm groot - topic is over nierfalen waarop we onze ervaringen delen en elkaar advies geven hoe een nierpatiënt het beste te behandelen.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Esmeetje8 »

Ja ik weet van dat grote topic. Daar heb ik zelf ook al wat op gezet.
Josera is een duits merk brokjes. Is prima spul en ze lusten het graag.
De Hills en Royal canin enz moeten zowel Banjer als nierkat Boris niet.

Boris had een maand geleden een ureumwaarde van 33, een jaar geleden 24. Maar ik heb ze wat vaker rauw vlees gegeven en misschien kwam het daardoor wel.

Josera is alleen bij zooplus te koop vlgs mij.
In dierenwinkels zit je toch vaak vast aan clinic oid waar veel graan in zit. De trias omega zal ik ns gaan proberen, bedankt!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door pearlsofpassion »

Visolie is ook voor de omega 3 en andere waardevolle vettenzuren.
Werkt waarschijnlijk hetzelfde als die Trias die waarschijnlijk ook visolie als basis zal hebben, al is die laatste misschien iets krachtiger? Ik zou het niet weten. Ik heb wel al heel wat goede ervaringen gehoord van de producten van de Groene Os.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Esmeetje8 »

Heb al ns zalmolie gekocht toen moesten ze geen van allen hun eten meer...sciet niet op dan he.
Cerna

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Cerna »

Toen ik de Trias Omega door Cochi's eten deed, at hij de bak maar half leeg en vaak spuugde hij datgene wat hij wel had opgegeten weer uit omdat het eten er erg vet van wordt en Cochi heeft een gevoelige maag.
Dus nu geef ik het in een spuitje ergens halverwege de dag en nu gaat het prima.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door lidewij020 »

Heb je bij Banjer nog recent een seniorenscreening laten doen? Gezien zijn leeftijd is het aan te bevelen om hem jaarlijks lichamelijk te laten onderzoeken en zijn bloed te laten checken door een dierenarts. De vervilte plukjes duiden erop dat Banjer zich niet meer overal goed kan wassen. Artrose kan een oorzaak zijn, maar ook veel andere oudekattenkwaaltjes.

Ik las laatst in deze nieuwsbrief wat over artrose bij katten: http://sterkliniekamsterdam.nl/images/n ... ni2012.pdf
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Esmeetje8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jun 2012 00:55

Re: Banjer ( 16 ) heeft heel veel last van huidschilfers

Bericht door Esmeetje8 »

Geen echte seniorenscreening laten doen mn bloedonderzoek, wel naar de dokter ivm een klacht. Banjer is door dat dieetvoer heel dik geworden, weegt 6 kilo is niet groot.
Ik denk dat hij zichzelf inderdaad niet zo goed meer kan verzorgen hij kan er niet goed bij. Ik kam hem wel regelmatig. Vandaar dat de schilfers me ook zo opvallen.
Plaats reactie