Bultje onder de huid

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Sifra »

patiani-guusje schreef:soms ontstaan er ook tumoren na een vaccinatie
Dat kan -mijn vorige kater Rûzer heeft dat ook gehad- maar met name als er steeds op dezelfde plek ingeënt wordt. Vroeger werd er vaak tussen de schouderbladen ingeënt, een lastige plek om te opereren bij een eventuele tumor. Daarom enten moderne artsen niet meer op die plek.
Voordat je besluit dat binnenkatten niet ingeënt hoeven te worden, zou ik toch maar bij je DA informeren of je niet zelf bepaalde ziekten mee kunt nemen van buiten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Dat zal elke da zeggen, al is het maar vanwege de inkomsten ;-)
Ik heb een kater gehad die bijna 13 is geworden, alleen als kitten gevaccineerd, nooit iets gehad. En niet alle vaccinaties bieden ook 100 % garantie. Maar goed over vaccinatie wel of niet bestaat al een heel topic meen ik me te herinneren, er blijven voor en tegnstanders, ikzelf hang er een beetje tussenin.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Het lijkt kleiner te worden maar maak me er wel druk om. Las dat FELV vaccins kwaadaardige tumoren kunnen veroorzaken en dat in Nederland daarom niet door alle dierenartsen ze makkelijk deze vaccinatie gegeven wordt. Advies is ook om dit vaccin in de poot te geven, mocht er een tumor ontstaan kan poot er altijd nog af. Fijn idee :-(
Ga morgen met Saar voor controle/bloedonderzoek, ze at laatste dagen minder, vrouwtje kriebels! Oorzaak wie weet wel haarbal, vond ik net..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Bultje is onderzocht is ong. een cm doorsnede. Moet het heel goed in de gaten houden dat het niet groter wordt.. Da zei dat het los in de huid ligt maar wel dat er een klein steeltje richting rug gaat. Als het groter wordt of ze krijgt er last van halen ze het weg. als het er over 2 weken nog zit wil ik een punctie laten doen. Ga geen maanden hiermee wachten.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Adriana »

denk dat het heel verstandig is om daar geen maanden mee te wachten en ik zou daar helemaal de kriebels van krijgen.
maar wat ik niet snap is dat een da daar dan niet even een naald insteekt, wat opslurpt, uitsmeert op een glaasje en onder de microscoop legt.
dan zie je dat als het talg is of ontstekinkje.
maar ik heb een heel slechte ervaring met een WHG-dierenarts waar ik zo ongeveer dwars doorheen moest voor een biopt. en sindsdien denk ik iets anders over plekjes/bultjes, sorry!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou het toch ook verder laten onderzoeken. Ik krijg ook altijd een beetje de kriebels van bultjes e.d. Hoevaak hoor je wel niet dat als je te lang wacht dat het dan al te laat is. Wil je er absoluut niet bang mee maken hoor en voor hetzelfde geld is het niets, maar dan weet je dat dan ook in ieder geval. Die onwetendheid gaat geheid aan je knagen(dat doet het nu al wel denk ik)
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Klopt ik ben nog steeds niet gerustgesteld. Vooral niet vanwege al die enge verhalen op internet. De kans is wel heel klein wordt gezegd, maar toch knaagt het. Las dat sifra haar kat het ooit ook heeft gehad..
@Sifra: wat heb je toen gedaan? Ging het vanzelf weer weg, of is het weggehaald?

Denk ook dat ik hier niet lang mee wacht, sterker nog dat weet ik al. Ik ben teveel een stresskip. Er komt weer zoveel tegelijk (Saar bloedonderzoek en ontlasting onderzocht heeft giardia) en bloed afnemen was ramp- was niet zo adrem als ik normaal ben bij de da.. Overrompelt me allemaal erg. Dus als ik in het weekend geen verbetering merk ga ik terug.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Dit kwam ik erover tegen op internet:

http://www.licg.nl/12k/praktisch/kat-ge ... w-kat.html

En dan kijken bij tot welke problemen kan vaccinatie leiden.Heb geen muis nu anders had ik het erbij geplakt ;-)

Wat er staat is in het kort dat sommige katten een bultje krijgen na de vaccinatie als gevolg van een ontstekingsreactie, dat binnen 3-4 weken verdwenen moet zijn. Gebeurt dit niet dan kan het uitgroeien tot een fibrosarcoom (tumor). Dit gebeurt zelden maar komt wel voor. Komt het meest voor na vaccin Rabies en felv. Tica heeft ze beide gehad 2 weken geleden, bultje kwam na een week opzetten. Als ik uitga van 4 weken zou ik nu nog 2 weken de tijd hebben om het aan te kijken. Dan klopt het verhaal van mijn da dus toch. Weet niet of ik dat volhou, maar zolang het kleiner wordt lijkt het me positief toch?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Cerna »

Cochi zit ook onder de bulten. Ouderdom, gelukkig. Soms zit er een vies, stinkende pasta in, soms vocht. Gelukkig allemaal onschuldig.

Maar waarom ik reageer: waarom heb je Tica laten inenten tegen rabiës en FELV? Heb ik nog nooit gedaan, is dat noodzakelijk? Bij mij krijgen ze alleen jaarlijks tegen niesziekte en sinds twee jaar driejaarlijks tegen kattenziekte. Verder niets. Is mij ook nooit gezegd dat andere inentingen ook moesten.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Nee ik niet maar de stichting waar ze vandaan komt wel. Rabies is verplicht anders mag ze niet vliegen. Waarom ze felv hebben gegeven is mij ook een raadsel! Ik baal er dus wel flink van want zit meteen met zorgen!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Sifra »

patiani-guusje schreef: Las dat sifra haar kat het ooit ook heeft gehad..
@Sifra: wat heb je toen gedaan? Ging het vanzelf weer weg, of is het weggehaald?
Ik weet niet of het bij Rûzer te maken had met vaccinaties tegen FeLV. Ik heb het even opgezocht in zijn vaccinatieboekjes. Hij is in 1998, 1999, 2000 en 2001 gevaccineerd tegen FeLV. Daarna nooit meer. Sinds 2002 heb ik een andere dierenarts, die niet tussen de schouderbladen vaccineert. Eind 2007 ontdekte ik een pukkeltje tussen zijn schouderbladen dat bleek te groeien. Mijn dierenarts heeft een punctie gedaan en materiaal opgestuurd naar Utrecht. Ondertussen had hij zelf ook wat van het materiaal onder zijn microscoop bekeken en al gezien dat het afwijkende cellen waren. De dag nadat de uitslag van het lab binnen was, is Rûzer geopereerd. Eerst zijn er nog longfoto's gemaakt, want deze soort tumoren zaait als eerste uit naar de longen. De tumor is volledig verwijderd en opgestuurd voor onderzoek. Er waren geen uitzaaiingen. De conclusie van het onderzoek was: fibrosarcoom, passend bij een postvaccinaal sarcoom. Dus jaren na de laatste vaccinatie tussen de schouderbladen. Rûzer had een enorme jaap van zijn nek tot op zijn rug, maar is volledig hersteld! (Hij is in 2009 wel aan kanker overleden, maar er was geen relatie met de tumor van 2007.) Ik heb verschillende mensen gesproken van wie de kat wel aan deze vorm van kanker was overleden, maar in alle gevallen hadden zij de tumor te laat ontdekt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Dank je Sifra!

Ik heb er echt weer wakker van gelegen. Ook omdat ik gister een mail kreeg van de vrouw die voor haar zorgde. Zij zegt dat er niets aan de hand kan lijken, maar als het maar iets gaat groeien en het krijgt grip op een bijv. een spier of bot dan gaat het heel snel. Vind het doodeng allemaal en vraag me ondertussen ook af waarom mij steeds dit soort dingen overkomt. Voel me heel machteloos en verdrietig, en maak me erge zorgen. De kat was volledig gezond, weer een bewijs dat vaccineren niet altijd goed is! Beide zusjes van Tica hadden overigens ook een reactie, de een een vult dat gelukkig is verdwenen, de ander een zwelling aan de kop..
Heb gemaild hoe lang het bij haar zusje duurde voor het verdween en wacht nu op antwoord.

Ik ga maandag bellen en ga een afspraak maken om het weg te laten halen. Neem het risico van afwachten niet en een biopt schijnt de boel te kunnen verergeren als er iets al niet goed zit dus dan maar onderzoek achteraf.

Heb de stichting wel gewezen op de risicos van dit vaccin, maar ook rabies zorgt voor problemen en die moest ze echt hebben om de grens over te mogen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Chiquita98 »

Heel goed dat je maandag meteen actie gaat ondernemen. Als je er zelf slecht van slaapt dan kan je niet blijven afwachten. Het houdt je dan continu bezig. Zal duimen voor je dat het niets ernstigs is.
Hoe is het ondertussen met Saar?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Bultje onder de huid

Bericht door patiani-guusje »

Dankje Thea! Met Saar gaat het goed, alleen drama met pillen. Vermaal het en doe het door haar voer nu. Na 1,5 uur heeft ze het eindelijk een keer op.

Nog even over het bultje: Wat zijn de verschillen groot wb dierenartsen en hun kennis! Kreeg net een mail van de stichting: de dierenarts in Spanje zegt dat hij er nog nooit van gehoord heeft dat er een kwaadaardige tumor kan ontstaan na felv/rabies vaccins! Terwijl internet er vol mee staat. Toch apart.

Ik ben nog even verder gaan spitten en kom dan toch wel dezelfde adviezen tegen als mijn da gaf, dus heb echt wel een goede da! Aankijken tot hooguit 4 weken na de vaccinatie wordt het niet kleiner:ingrijpen! Kan slinken/verdwijnen dus tot ong. 4 weken erna. as woensdag is het 3 weken geleden dat ze de vaccinatie kreeg, as vrij 2 weken geleden voelde ik het bultje. Wat overigens wel kleiner is dan dat het vorige week was.
Dus zit heel erg met een dillema: wel al weg laten halen of nog heel even aankijken? Waar doe ik nou goed aan, help ik weet het niet meer en wordt gek van mezelf!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Bultje onder de huid

Bericht door Livewithlouis »

Hey als ik het een beetje goed inschat denk ik dat je pas echt rust hebt als je advies krijgt van iemand waarvan je echt het idee hebt dat hij/zij weet waar je over praat. Ik ben nog geen dierenarts en zelfs een dierenarts met 30 jaar ervaring kan je geen 100% zekerheid geven maar als je er behoefte aan hebt kan ik je wel het volgende advies geven:

De kans is 98% dat het bultje komt door de vaccinatie. In het vaccin zitten lichaamsvreemde stoffen waar het afweersysteem van het lichaam op reageert. De afweerreactie kan in sommige gevallen een ontstekingsreactie vormen. De ene kat is gewoon gevoeliger dan de ander.
In sommige gevallen gaat dit fout, cellen maken in dat afweerproces soms fouten. Nou is het zo dat bij iedere celdeling (ga uit van 1000000000000000 cellen die per cel iedere 24 uur delen) wel 100 fouten worden gemaakt die de cel zelf weer hersteld, dus als je er zo naar kijkt is de kans dat het wel fout is heeeeeeeeeeeeeeeeeel erg klein! Je da adviseert jou het in de gaten te houden maar niet omdat hij/zij denkt dat het mis is, dat is gewoon de gangbare procedure.

MAAR waar het eigenlijk omgaat is dat het jou en daardoor je kat stoort in jullie dagelijkse ritme. Katten zijn enorm stressgevoelig. Alleen daarom al lijkt het mij ontzettend verstandig om een biopt te laten doen. Dat geeft rust, vrede en dat is gezond!

Dus als ik jou was zou ik maandag naar je da gaan een biopt laten doen. De kans is gigantisch groot dat het allemaal prima goed is. En als het fout is ben je er hardstikke vroeg bij! Alleen maar voordelen!

Succes!
Plaats reactie