Kat trekt haar uit

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Ze doet het nu ook rondom haar staart! Echt vreselijk om haar in haar vacht te zien bijten en ineens zo'n pluk haren er zo hard uit te trekken :shock: :cry:

Wat kan ik het beste doen als ze dat doet? Haar afleiden, knuffelen? Ik snap er echt niks van... :-(
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Aciren »

Ik zou toch even weer contact op nemen met je da
Ze heeft ergens toch last van denk ik. Als het een allergie is moet je dat toch gaan uitsluiten.

Afleiden kan je doen maar je kan niet 24 uur op haar letten.
Misschien krijg je bij de da wel een kap voor haar zodat ze niet kan plukken
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door MarjanR »

Hey, dat zijn verschillende plekken.
Ik denk dat je het "likken om aan te geven dat het raar is op die plek" kunt uitsluiten.
Want voorpoot en staart liggen flink uit elkaar.

Ik denk nu 2 dingen.
1. Psychisch. Toch even verder zoeken wat anders is geworden
2. Allergische reactie van vlooien. Heb je haar onlangs nog ontvlooit?

Inderdaad zou je haar kunnen proberen af te leiden, maar dat is onbegonnen werk.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Ja ik heb haar 3 weken geleden nog ontvlooid.

Het voorstel om haar af te leiden was ook niet bedoeld als oplossing van het probleem, maar meer een vraag van hoe ik er op moet reageren als ze dat doet als ik er bij ben.. als het toch psychisch is lijkt me dat namelijk wel van belang. En haar maar laten doen kan ik gewoon niet, is zo erg om te zien :cry:

x Flo
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door tacuma »

Tacuma, de siamees op mijn avatar, deed ook zoiets, toen we hem hier als enige kat hadden.
We waren hard op zoek naar een geschikt maatje voor hem, maar de zoektocht vlotte niet zo,
vandaar dat hij een tijdje (noodgedwongen) alleen heeft gezeten. Hij ontwikkelde na enige tijd
dit gedrag, en vanaf het moment dat de tweede siamees (Noah, ook uit een opvang) er bij
kwam, was het direct afgelopen met zijn tics. Ik wil je niets aanpraten, maar mogelijk mist ze
toch poezengezelschap.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Hoi Laura,

Bedankt voor de tip, ik dacht ook al aan verveling/eenzaamheid... Ook al geven we haar zoveel mogelijk aandacht en spelen we met haar, kan dat natuurlijk nooit het kameraadschap van een soortgenoot vervangen. Dus het zou heel goed kunnen hoor! Al zijn Siamezen daar misschien wel wat gevoeliger voor dan andere katten... ?

Ik zou er best graag eentje bij willen, en als mijn vriend inziet dat het voor haar gezondheid noodzakelijk zou zijn, zal hij (hopelijk) uiteindelijk ook wel overstag gaan. Maar we hebben juist haar gekozen omdat ze in het gastgezin niet met de andere (buiten)katten omging en liever in haar eentje binnen zat. Ik weet dus helemaal niet hoe ze daar op zal gaan reageren... (al weet je dat natuurlijk nooit van tevoren). Ze kón wel gewoon omgaan met die andere katten maar ze trok zich gewoon terug.. maar wie weet als we er één vinden met een beetje hetzelfde karakter (en die dus ook niet naar buiten wil/kan) dat het juist wel klikt, geen idee...

Het is ook niet iets wat je even kunt uitproberen, dat is het lastige he... ;-) Ik sta er in ieder geval zeker voor open... maar je weet ook nooit of dat het probleem wel oplost, misschien wordt ze er wel juist gestresster van! Zelfde als met naar de DA gaan.. misschien maak ik het alleen maar erger als ik dat doe. Zo jammer dat ze het me niet gewoon kan vertellen! :-(

Edit: Nu ik er nog even over nadenk, denk ik dat het misschien toch ook goed een allergie/jeuk is of zoiets kan zijn, ze bijt echt in haar vacht/vel zoals een hond dat ook doet. En niet herhaaldelijk op één plek, maar dus eerst op haar poot en nu bij haar staart. Ik zal haar vanavond eens goed borstelen en kijken of ik iets kan zien (beestje? irritatie aan huid?). Maar ik kan ook bedenken waar ze ineens allergisch voor zou kunnen zijn, of iets wat er veranderd is de afgelopen tijd..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Cari »

Een allergie is iets wat langzaam opgebouwd kan worden. Het kan dus best dat een kat, na jaren dezelfde brokjes gehad te hebben, er op een gegeven moment niet meer tegen kan.
Ik zit zelf ook met een 'kale plekken' probleem. Fling zijn buik en binnenkant dijbenen zijn kaal. Dat is vaak hormonaal of kan met stress te maken hebben. Het duurt me alleen te lang nu. Ik ga op ander voer over. Als je maar 1 kat hebt, zou ik gewoon hypo-allergeen voer gaan geven, dan weet je zeker dat dat het wel of niet is.

(Bumper trekt zich ook regelmatig haren uit als hij zich zit te wassen, maar bij hem wijt ik het maar aan ongecontroleerde concentratie :lol: . HIj heeft gelukkig geen kale plekken.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Misschien een stomme vraag, maar is dat hetzelfde als ''sensitive''? Ik was sowieso al van plan om dat de volgende keer te kopen i.v.m. de lichte verteerbaarheid en haar kotsneigingen... Pff, zou fijn zijn als het daarmee gewoon opgelost is... het voer is gelukkig toch al bijna op!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Kattenbella »

Blacky had dit ook toen hij hier kwam. Hij was echt bijna helemaal kaal. Voor de vlooienallergie geef ik Advantage en de katten krijgen verder carnibest. Dit jaar hebben ze best onverwacht in het najaar nog wat vlooien gehad, inmiddels wel bestreden. Blacky ziet er nog steeds perfect uit, zonder een kaal plekje. Misschien vers voer, wat je deels al doet naast je prima brokken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Cari »

Flo_o schreef:Misschien een stomme vraag, maar is dat hetzelfde als ''sensitive''? Ik was sowieso al van plan om dat de volgende keer te kopen i.v.m. de lichte verteerbaarheid en haar kotsneigingen... Pff, zou fijn zijn als het daarmee gewoon opgelost is... het voer is gelukkig toch al bijna op!
Nee, sensitive is niet hetzelfde als hypo-allergeen. Sensitive is om maag en darmen te ontzien. Hypo-allergeen is om allergische reakties uit te sluiten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Hoe vreemd, sinds vrijdag heb ik haar niet meer zien plukken! Heel fijn natuurlijk, maar ik snap er niks van :-P Ik dacht eerst dat het misschien kwam omdat we gewoon thuis waren in het weekend, en dat het dus waarschijnlijk toch eenzaamheid was als ze het vanaf maandag weer zou doen. Maar gelukkig niet dus! Het enige wat ik gedaan heb is de kattenbak schoongemaakt, maar zo smerig was die ook weer niet :eeh: dus ik denk eigenlijk niet dat het daardoor kwam. Ach ja, ik hoop dat het zo goed blijft gaan :grin:

Thx voor de adviezen iedereen! En ik hou het in de gaten hoor, als het toch weer gebeurd laat ik het weten ;-)

x Flo
Plaats reactie