Kat trekt haar uit

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Zie titel... aan de achterkant van haar rechtervoorpootje. Geen idee waarom ze het doet, verder lijkt alles in orde. Behalve vies oortje, maar van binnen is het schoon volgens DA dus geen oormijt of ontsteking, ik maak het elke week schoon met een watje.

En is het normaal dat een kat zijn anus niet goed schoon is/maakt? (stinkt!) Heb haar proberen te helpen schoonmaken, wil niet dat het gaat infecteren of dat ze veel bacteriën binnenkrijgt, maar dat liet ze niet bepaald toe... Kattenbak is verder wel schoon en wordt gewoon gebruikt.

Misschien heeft dat laatste wel te maken met het uit trekken van de haren? Soort van frustratie/poetsnijd ofzo? Volgens mij trekt ze het wel echt uit met haar tanden en likt ze er verder niet aan, ik dacht eerst dat ze aan haar nageltjes trok, maar ik vind overal plukjes haar (terwijl er bij het borstelen bijna niks uit komt) en dat stukje op haar pootje is nu dus bijna kaal.. :-(

Echt balen, ik ben 3 weken geleden nog bij de DA geweest en was er weer eens helemaal niks aan de hand en zei ie dat ik me niet zo'n zorgen moet maken.. maar nu dus weer het volgende probleem... :-( Hoewel me dit meer gedragsmatig lijkt als medisch, maar goed dat kan even erg zijn natuurlijk.

Wat moet ik doen?

Alvast bedankt voor jullie adviezen,

Groetjes Flo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Ilone »

Hm, zou het probleem van vuil anusje niet de anusklieren kunnen zijn?
Dat die opgezet zijn en vocht laten 'ontsnappen' ?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Hoi Ilone, ik zie zelf niet dat het is opgezet, maar ik ben ook geen expert. En het zijn ook echt ''korreltjes'' i.p.v. vocht.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Ilone »

Maar als vocht opdroogd, wordt het ook korrilig ;)
Ik weet neit zeker natuurlijk dat dat het is.
Misschien dat anderen hier meer weten, en als je het echt niet vertrouwd, tóch naar de DA ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door castratenkoor »

Jammer die problemen, weet zo een twee drie geen oplossing.
Mijn Bob houdt zijn achterste ook niet goed schoon.
Het haar plukken klinkt inderdaad als ergernis/frustratie.
Misschien wat extra's voor haar kopen, leuk speelgoed, een rails met ballen of zo.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Hoi Dinie, ja ik dacht ook al aan aandacht tekort/verveling of iets dergelijks. Maar de laatste tijd spelen we juist méér dan eerst (ze speelt zelden uit zichzelf dus ik probeer haar elke dag wel een half uurtje te laten spelen, is ook erg goed voor míjn humeur ;-) ik lig altijd weer dubbel :lol: ), en juist omdat ik nu werk knuffel ik haar veel vaker en langer.

Tegenwoordig ligt ze 's avonds ook vaak op schoot maar na een kwartiertje heeft ze er meestal genoeg van en gaat ze weer op haar eigen plekje liggen. Dus ik weet dan ook niet echt meer wat ze wil/nodig heeft... Ze komt nu wel wat vaker knuffels en aandacht vragen als we 's avonds op de bank zitten (terwijl ze vroeger de hele avond op haar eigen plek bleef liggen) en dan maak ik ook altijd tijd voor haar!

Ik zou graag een rails voor haar kopen hoor, ik weet alleen niet of ze er wel iets mee doet, maar ik wil het gerust proberen. Ik ging sowieso dat massage ding al verkopen (daar doet ze echt niks mee), misschien wil iemand wel ruilen ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Ilone »

Wanneer is ze begonnen met plukken?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Geen idee, ik denk een week of misschien 2/3 weken geleden, beetje moeilijk te zeggen (en nu voel ik me schuldig dat ik het niet eens door had... :-() Ik vond al langer plukjes haar overal, maar dat kwam ook omdat ze kleine korstjes in haar nek had. Volgens de DA heeft dat te maken met hormonen i.v.m. de sterilisatie en ik weet niet meer welk moeilijk woord hij gebruikte, maar het was redelijk zeldzaam maar niet schadelijk zolang het niet uit de hand liep. Maar of dit er mee te maken heeft.. geen idee.

Er is de afgelopen weken volgens mij ook niet echt iets verandert in huis waardoor ze gestrest of gefrustreerd zou kunnen zijn.. Alleen dat ik een andere baan heb, wel met dezelfde werktijden en alles, er is op zich maar weinig verandert (ben alleen naar andere afdeling gegaan), maar misschien ben ik zelf wat gestrest of gespannen daardoor.. ?

En dus naar de DA geweest 3 weken geleden... wat ze wel erg eng vond, hij moest haar onderzoeken terwijl ze in de ''bodem'' van de reismand bleef zitten. Ze wilde er niet uitkomen, dus moesten we de deksel eraf halen. Toen we weer thuis kwamen deed ze al gauw weer normaal, maar misschien voelde ze zich toch verraden of ''geschonden''? :eeh: Geen idee of katten dat zo zien hoor, ik probeer maar gewoon zoveel mogelijk dingen te herinneren waar het aan zou kunnen liggen...

Ik vind het zo erg dat ze blijkbaar niet lekker in haar vel zit en iets te kort komt, terwijl ik niets door had! En vooral dat ik niet weet wát ze precies te kort komt... als ik het wist zou ik het haar meteen geven :-(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door castratenkoor »

Is ze na het da bezoek begonnen met plukken? Dan kan het daar aan liggen, mijn Sjaak is ook weken van slag na da bezoek, gaat ie ook van plukken.
Met korstjes in de nek begin ik toch ook te denken aan een overgevoeligheid voor iets in het voer.
Wat geef je haar zoal?
Misschien een idee elke dag een stukje rauw vlees of een kuikentje?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Sunnetje »

Korstjes in de nek kunnen inderdaad ook wijzen op voedselallergie. Mijn Rambo kreeg daardoor dus ook korstjes, ging meer krabben en meer likken. Hij likt en plukt zijn hele onderbuik kaal.

Ik heb hier Feliway (verstuiver) voor geprobeerd, dit heeft een kalmerende werking op katten.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door MarjanR »

Ik vind dit direct een interessant onderwerp.
Heeeeeel erg vervelend dat je niet weet waar het vandaan komt.
Dus we moeten even hard denken met z'n allen.
Maar je moet je geen zorgen maken omdat je het niet eerder hebt gezien hoor!!
Sorry hoor, maar ik zie geen mens elke dag z'n kat binnenstebuiten keren om te zien of er iets mis is.
En het kaalplukken gaat maar stukje bij beetje, dus dat zie je ook niet direct.
Dus HUP schuldgevoel overboord, okay?

Ik vind het interessant omdat toen ik Teun haalde ik hem bijna niet meekreeg omdat hij zich bij de vorige man waarbij hij twee weken was z'n flanken en z'n staart helemaal kaal had gelikt.
Sinds dat hij bij mij thuis is doet hij dat niet meer, en is het weer gewoon een mooi jasje zonder plekken. Maar ik moet hem dus wel in de gaten blijven houden.
Ik zou zoooooooooooo graag willen weten wat er bij die man thuis is gebeurd waardoor Teun het nodig vond zichzelf kaal te likken. Maar de man was boos en heeft Teun letterlijk en figuurlijk op de balie gesmeten met de woorden dat hij zich bekocht voelde en is weggegaan. (HOE KUN JE!!!)

Ik weet dus niet wat ik goed doe, waardoor Teun ermee gestopt is.
Dus als we samen nadenken, dan zullen ongetwijfeld er samen ons voordeel mee kunnen doen.

Denk, denk, denk, Pooh Beer.

Moos heeft drie jaar geleden nu ook een kale plek op z'n flank.
We zijn er toen achter gekomen dat hij het aan z'n hart had.
Dus even logisch? Zit de kale plek bij een gewricht en zou ze daar last van kunnen hebben?
Ze zal het nooit laten zien, maar dit is dan wel misschien een teken dat er iets raars zit.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

castratenkoor schreef:Met korstjes in de nek begin ik toch ook te denken aan een overgevoeligheid voor iets in het voer.
Wat geef je haar zoal?
Dat is ook precies wat ik tegen de DA heb gezegd. Ik had van tevoren even wat research gedaan en kwam dus ook uit bij overgevoeligheid. Volgens de DA had het daar echter niets mee te maken... het enige wat hij kon bedenken waren dus de hormonen. Verder ziet haar vacht in de nek er gewoon goed en "vol" uit en krabt ze niet meer zoveel, en zijn de korstjes ook zo goed als weg. Ze likt volgens mij ook niet overmatig.

We geven haar al vanaf het begin (juni) Sanabelle brokken en dat is altijd goed gegaan. Ze gaf wel regelmatig over, we zijn daar toen ook al voor naar de DA geweest en dat was prima voer volgens hem, we konden haar alleen beter geen natvoer meer geven omdat ze dat juist vaak overgaf. In de brokken zat alles wat ze nodig had zei hij. Dus met natvoer zijn we gestopt, maar dat is al een tijdje geleden (2 maanden ofzo). Ze krijg soms wel een garnaaltje of stukje kip en af en toe een yoghurt- of kattengrassnoepje, maar verder niets extra's. Dus ik heb geen idee waar ze dan overgevoelig voor zou moeten zijn...

We zijn 3 maanden geleden ook overgestapt op een voederautomaat, zo'n silo-ding dat elke 2 à 3 uur wat brokjes geeft, zodat ze regelmatig eet (elke dag precies om 7, 9, 12, 14, 17, 19, 21 en 23 uur) ook als we er een keer niet zijn (dat was ook meestal de reden voor het overgeven, bij een uurtje later ging het al mis..). Nadeel is het wegvallen van het contact en band-opbouwend ritueel van het eten geven, maar in dit geval waren er veel meer voordelen. Sindsdien hebben we juist een betere band omdat ze nu juist naar me toe komt om te knuffelen en niet meer alleen om eten te krijgen :lol: Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat het daar aan ligt, maar ik geef jullie maar even alle informatie die ik kan verzinnen ;-)

Edit: misschien is ze wel gefrustreerd omdat dat ding maar weinig brokjes per keer uitgeeft.. ze zit wel vaak te vissen en krijgt er toch altijd wel weer een paar uit, maar daarna moet ze het toch opgeven en wachten tot de volgende beurt... Sinds een paar weken hebben we het ding wel 1 sec korter ingesteld per voerbeurt, zodat ze íetje minder krijgt (het is niet echt exact uit te meten hoewel we ons best hebben gedaan het zo precies mogelijk op 60 gr per dag te krijgen.. en ze is nogal aangekomen sinds we dat ding hebben, dus dat leek ons geen slecht idee.. misschien ligt het daar aan??)
MarjanR schreef:Dus HUP schuldgevoel overboord, okay?
Okay :oops:, thx!
MarjanR schreef:Denk, denk, denk, Pooh Beer.
Hahaha, schattig :lol:
MarjanR schreef:Zit de kale plek bij een gewricht en zou ze daar last van kunnen hebben?
Ze zal het nooit laten zien, maar dit is dan wel misschien een teken dat er iets raars zit.
Dat is wel een goed punt, inderdaad. Ik heb soms wel het idee dat haar spieren/gewrichten wat stijf zijn, maar dat kan ook komen omdat ze dan net wakker is ofzo, dat heb ik zelf ook altijd ;-) Of dat ik mezelf weer van alles inbeeld en denk dat er allerlei erge dingen aan de hand zijn :roll:

Ik zal er in ieder geval goed op gaan letten en regelmatig eens kijken of ik er iets aan kan zien... ik heb alleen geen idee waar ik naar zoek :icon_shifty:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door castratenkoor »

Je zou haar af en toe een blikje Almo Nature kunnen geven. Alleen dan niet de kipfilet variant, is tot gortdroge slierten, katten vinden er hier dan ook niks aan, ik ehb ook mijn twijfels of ze daar wat aan hebebn. Forel / tonijn vinden ze hier wel erg lekker. En zo heb je toch een leuk voerritueel.
Of je kunt net als ik eenmaal daags op de grond gaan zitten met een ander soort blokken als snoepjes. Dat je daar een klein zakje van koopt. Snoepjes van Clinic vinden ze hier geweldig, vooral Timo en er wild op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Aciren »

Ik sluit me aan bij marjan! Katten zijn meesters in iets verbergen dus je kan het niet altijd optijd vatten.
Ik moet toe geven dat de grijze massa hier goed voor je aan het denken is met een mogelijke oplossing.

Het verhaal doet me denken aan de katten van de buurvrouw.
Tommie was (en ja hoor toen zij op vacantie was en ik oppaste) in eens meerdere kalen plekken aan het maken.
Oorzaak bij hem : Vlooien allergie
Minoes kreeg (een andere keer toen ik gelukkig niet aan het oppassen was) ook meerdere kale plekken en uiteindelijk bijna heel haar achterkant kaal.
Oorzaak: anaalkliertjes
Ik weet niet of dit bij jou helpt hoor maar het zijn dingen om over na te denken.
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kat trekt haar uit

Bericht door Flo_o »

Thx voor het mee denken allemaal! Ik zal zeker alles meenemen in de gedachtenmolen ;-). Ik kan zelf wel 100 dingen bedenken waar het door zou komen, en ze blijven maar komen, maar ik denk dat het misschien ook niet 1 oorzaak is maar een combinatie van bijv. mijn stress / frustratie van minder voer / stress van DA / en hopelijk niks ''echt'' ergs...
castratenkoor schreef:Je zou haar af en toe een blikje Almo Nature kunnen geven. Alleen dan niet de kipfilet variant, is tot gortdroge slierten, katten vinden er hier dan ook niks aan, ik ehb ook mijn twijfels of ze daar wat aan hebebn. Forel / tonijn vinden ze hier wel erg lekker. En zo heb je toch een leuk voerritueel.
Of je kunt net als ik eenmaal daags op de grond gaan zitten met een ander soort blokken als snoepjes. Dat je daar een klein zakje van koopt. Snoepjes van Clinic vinden ze hier geweldig, vooral Timo en er wild op.
Ik doe dat wel eens (op de grond zitten met wat lekkers), maar meestal dus met een kattengrassnoepje of iets anders kleins, ik heb ook wel een zakje andere brokjes staan en die geef ik meestal als ik iets moet doen wat ze niet leuk vind (oor en kont schoonmaken :esick:), maar niet te vaak want dan kan ik dus niet meer in de gaten houden hoeveel ze eet op een dag.. (haar gewicht is ook flink gestegen sinds we dat voerding hebben). Dat lijkt op het eerste gezicht misschien controlfreak-achtig :lol: Maar ze is daar dus nogal gevoelig voor.. anders wordt het weer kotsruimen :roll:

En met natvoer is het dus hetzelfde verhaal.. dus daar begin ik liever niet meer aan, zeker omdat ze volgens de DA met alleen brokjes alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft (wat ik eigenlijk eerst niet geloofde :icon_shifty: ...)
Plaats reactie