"Conditierichel"

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

"Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Eh.. Wist niet echt waar ik het moest plaatsen.. Nora heeft sinds een aantal weken een "richel" op haar rug:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft dit echt constant, al een week of twee, op z'n minst. Misschien nog wel langer. Als je haar over haar rug aait voel je haar ruggengraat echt niet ofzo, het is dus niet zo dat die uitsteekt. Ze zet haar haren ook niet overeind, als ze dat wel doet ziet het er heel anders uit. Moet zeggen dat ze wel een paar maanden aan het verharen is geweest en daar nu eindelijk mee klaar is sinds een maandje. Ook is ze wat afgevallen sinds we haar drie/vier maanden geleden uit het asiel hebben gehaalt. (En dat is positief.)


Nu zie je iets vergelijkbaars wel eens bij konijnen, men noemt dit dan een conditierichel. Hoe en wat is niet echt bekend, men zegt dat het betekend dat het dier in optimale conditie is maar in de situaties waar ik zelf zo'n richel gezien heb bij konijnen was niet echt sprake van een optimale conditie.. Er wordt ook wel gedacht dat het konijn zich gewoon goed voelt, maar ook dat is niet in alle gevallen een toereikende verklaring. Ik heb zelf geen foto's van conditierichels bij konijnen, dus ik wacht even met het plaatsen daarvan tot ik toestemming van de eigenaren heb..

De vraag is dus, komen zulke richels ook voor bij katten? Of betekend het dan iets heel anders? In dat geval, wat dan? :p
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: "Conditierichel"

Bericht door sandy »

Jessie heeft dit ook maar ik heb niet echt een idee waar het vandaan komt, ook precies op dat deel van haar rug. Heb wel steeds het vermoeden dat het pas is sinds ze last heeft gehad van dr vlooienallergie, die plek is kaal gebeten geweest.
Heb het inderdaad ook gelezen op het nijnenforum maar ik plaats er m'n vraagtekens bij hoor..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Tsja, dat die dingen bestaan is een feit, daar kun je moeilijk vraagtekens bij zetten. (Wat niet wil zeggen dat dit hetzelfde is.. IK vind het er alleen op lijken..) Maar het "waarom" ben ik ook niet uit hoor, het is natuurlijk wel makkelijk om te zeggen dat het betekend dat de dieren een goede conditie hebben.. Onderzoek is er niet naar gedaan en je hoort vooral fokkers hierover. Niet echt een objectief oordeel dus, want iedere fokker wil wel graag dat zijn of haar dier in optimale conditie is..... (Waarmee ik niet wil zeggen dat de dieren van zo'n fokker niet in optimale conditie zijn! Daar oordeel ik verder niet over.)

Maar daarom ben ik des te nieuwsgieriger! :-P
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: "Conditierichel"

Bericht door sandy »

Dat bedoel ik dus ook, de reden zet ik mn vraagtekens bij, vind het een beetje een vreemde stelling namelijk.
Jessie is altijd zeer tevreden, en ziet er goed uit, wellicht net iets te goed :eshifty: maar ook voordat ze die ''richel'' had dus zal het dat niet wezen :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Ja, ik vind het ook een vreemde stelling hoor. Althans, ik vind het vrij simpel gezegt dat het gewoon betekend dat zo'n dier een goede conditie heeft. Er moet toch meer achter zitten. Sowieso, eerlijk gezegt vind ik het er vaak niet heel gezond uitzien. Daarbij komt ook nog dat er genoeg "gevallen" zijn waarbij toch sprake was van níet zo'n goede conditie, ook geestelijk niet..

Al heb ik Nora nog niet beter dan dit gekend, ze ziet er echt goed uit, beetje slanker, haar vacht is prachtig nu.. En ze is helemaal op haar plekkie hier..
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: "Conditierichel"

Bericht door Queen »

Vreemd verschijnsel zeg! Nog nooit van gehoord of ooit gezien. Ik volg reacties met belangstelling
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: "Conditierichel"

Bericht door ayla »

ik heb wel eens eerder gezien bij een kat, maar daarbij kwam het door zijn ruggengraat meer omhoog stak, begrijp uit jouw woorden dat dit niet zo is bij Nora..
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Nee, dat is echt niet zo. Noortje is ook niet echt de allerslankste haha. Ze is dus wel wat afgevallen, ze is nog wat stevig maar dat hoort ook wel bij haar bouw. Ze krijgt nu gewoon een gezonde hoeveelheid eten en beweegt wat meer, dus ik vind het prima zo. Maar er mag nog wel heel wat af wil je haar mager noemen. Eigenlijk voel je haar ruggengraat niet eens, misschien heeft ze er wel geen. :lol:
Laatst gewijzigd door Dollie op 01 sep 2010 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: "Conditierichel"

Bericht door ayla »

haha, ik hoop toch van wel :lol:
ziet eruit als een mooie scheiding. heeft de DA een idee?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Die hoop ik nog even niet weer te zien! (Laatste keer dat ik kwam, twee en halve week geleden, begroette ze me al met "hee, ben jij er ook weer...") Nora is in het asiel nog ingeënt en toen had ze dit dus nog niet, pas in mei volgend jaar moet ze weer. Maar ik ga het wel even onthouden voor als ik haar weer spreek!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: "Conditierichel"

Bericht door ayla »

ja precies, informeren kan geen kwaad. ben benieuwd of andere forumleden nog ideeën hebben.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Ja anders ik wel haha! Lijkt me niet dat er wat gruwelijks mis is met Noortje, echt niet, maar zoals Sandy al zei was er op het konijnenforum al een heel interessante discussie over en toen zag ik het bij Nora ook opeens.. Ben gewoon heel erg benieuwd naar "waarom". Er zijn zo veel dingen te verzinnen.. En als dit inderdaad hetzelfde "verschijnsel" is, betekend dat in elk geval dat het niet typisch iets voor een prooidier is ofzo.

Het zou ook kunnen betekenen dat het dier in kwestie een zeeer geschikte partner is om je mee voort te planten ofzo (wat op zich wel overeen komt met het idee dat het dier in goede conditie is denk ik?) maar ook gecastreerde rammen en voedsters laten het zien. Nora zelf is natuurlijk ook geholpen. Weet niet in hoeverre een dier dat helemaal niet in staat is zic hvoort te planten (en die drang ook niet meer heeft als het goed is) zoiets nog zou laten zien..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: "Conditierichel"

Bericht door pearlsofpassion »

Hier heeft een van de konijnen het ook, maar niet zo uitgesproken als op deze foto. Ik heb er nog nooit bij stilgestaan dat het iets zou betekenen.
Ik heb dus ook geen idee door wat het ineens zou ontstaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: "Conditierichel"

Bericht door Rocis »

LOL een "Richback" kitty :-P
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: "Conditierichel"

Bericht door pearlsofpassion »

Is dat niet 'Ridgeback'? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie