Uitstulpsel aan kussentje

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Custom
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2010 16:25

Uitstulpsel aan kussentje

Bericht door Custom »

Besten,

Warempel, er is iets mis met onze kat, denk ik.

Het betreft een katertje van +- 5 maanden oud, genaamd Louie.
Laatst ontdekten we dat hij aan zijn voorpootjes, bij bijna alle kussentjes kleine uitstulpseltjes heeft van een soort huid/ nagel. Het zijn kleine bruine, harde dingetjes die een beetje kunnen wiebelen zonder dat de kat daar last van heeft. Aan één "wijsvinger" is het uitstulpseltje wat groter en heeft het een beetje de vorm van een nageltje. (zie foto)

Hij heeft er geen last van en ik kan zn vingers ook spreiden om er goed naar te kijken zonder pijn of een schrikreactie uit te lokken. Toch vind ik het een beetje vreemd.
Daarnaast maakt hij een beetje veel snot aan naar mijn mening. Zn neus is niet nat maar hij heeft wel van die zwarte randjes aan de binnenkant van zn neusgaten. Zijn dit misschien symptomen van een aandoening?

Verder is hij wel helemaal gezond, hij drinkt en eet goed en speelt veel, en krijgt uiteraard veel liefde.


Alvast bedankt voor de reacties

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Uitstulpsel aan kussentje

Bericht door Admin »

Wat je kat aan zijn voetkussentjes heeft, hebben 2 van onze 4 katten ook. Het is eelt dat als een langwerpig uitstulpsel uit de voorkant van een voetkussentje groeit. waarschijnlijk komt dat door de nagel die tegen het kussentje aankomt. Je kunt het vergelijken met eelt op je handen (vlak onder je vingers) bij mensen.

Het is een onschuldig iets dat slijt door het lopen. Ook bijten katten het er zelf af. Niets om je zorgen over te maken en je hoeft er ook niets aan te doen ;-)

Snot aan zijn neus moet je even in de gaten houden. Als de ogen ook waterig staan of er is telkens veel troep in de ooghoeken en je kat voelt zich duidelijk niet zo lekker, dan zou ik er even naar laten kijken. Het kan dan een traanbuisverstopping zijn of beginnende niesziekte.
Maar als het alleen een beetje opgedroogde snot is, hou het gewoon even in de gaten of het erger wordt. Katten die buiten komen en met vuil (aarde etc.) in aanraking komen, kunnen meer vuil in de neus krijgen dan binnenkatten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Uitstulpsel aan kussentje

Bericht door Cari »

Hallo Custom,
Over de foto van de teentjes kan ik niks zinnigs zeggen, maar ik zou bij twijfel toch even langs de da gaan of de foto even daarheen mailen. Mailen kost niets ;-) .
Wat betreft de zwarte randjes aan/in zijn neus: ik denk (maar weet natuurljk niet zeker) dat dat gewoon pigmentvorming is en onschadelijk.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Uitstulpsel aan kussentje

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn katten komen ook al eens terug met een zwart randje aan de neusranden (binnenkant van de neusgaten toch he?), als ze buiten geweest zijn. Gewoon wat vuil, je kan het wel uitsmeren maar het is niet echt nat. Ik haal het gewoon als ik het zie met mijn vingers voorzichtig weg en klaar. Ik denk dat het gewoon is van met de neus in het zand te snuffelen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Uitstulpsel aan kussentje

Bericht door Flo_o »

Onze Lynn heeft dit nu ook aan 2 van haar kussentjes, maar fijn om te lezen dat het niets ergs is ;) Ze bijt er inderdaad regelmatig aan.
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Uitstulpsel aan kussentje

Bericht door Esther-K »

Ik zie dat dit een oud topic is, maar voor iedereen die dit nog tegenkomt toch nog een reactie.
Dat zwart bij het neusje is gewoon vuil.
Onze dierenarts legde uit dat katten dit vaak hebben, vooral jonge nieuwsgierige kittens.
Doordat ze overal aan snuffelen, komt er stof bij hun neusje te zitten. Omdat het neusje afentoe een klein beetje vochtig is, blijft het plakken.
Niets om je zorgen over te maken dus.

Echt snot is meestal niet zwart. Als je kat verder niet vaak een natte neus heeft, geen waterige ogen en niet niest, is er waarschijnlijk niets aan de hand.
Plaats reactie