Kat draagt al 3/4 jaar een kap! Wie heeft een oplossing?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Kat draagt al 3/4 jaar een kap! Wie heeft een oplossing?

Bericht door Ikke1980 »

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik 2 herplaatskaters in huis (vader en zoon). Toen ik de vader in huis kreeg had deze al een half jaar een kap om zijn nek, omdat hij een slechtgenezende wond naast zijn bek had als gevolg van een gevecht. Toen ik de kat kreeg had hij een enorme korst die ontzettend stonk, dus ik ben meteen naar de dierenarts gegaan. Deze heeft de korst eraf getrokken en de wond ontsmet en anti-jeuk middelen gegeven (prik + lotion). Na een week of 3 was de wond geheeld en zei de dierenarts dat ik wel af en toe de kap eraf mocht halen. Maar je raadt het al: binnen 1 minuut had de kat de wond weer open gekrabt. Dus nu durf ik de kap er niet meer af te halen, totdat de haartjes weer aangegroeid zijn.
De wond is nu geheel dicht en inplaats van een lengte van 4 cm is het nu nog maar een klein plekje van 0.5 cm2. Alleen komen hier dus (nog) geen haartjes op en dit duurt nu al heel erg lang. Ik heb geen idee of de haartjes uberhaupt nog terugkomen eigenlijk.
Maar ik vind het zo super zielig dat de kat nu al driekwart jaar die kap om heeft en misschien er zelfs wel nooit meer vanaf komt!!! Ik merk echt gedragsveranderingen hierdoor! Is er iemand die misschien een idee heeft om de kat zonder kap door het leven te laten gaan, zonder dat hij aan die plek kan krabben?
De kale plek zit dus echt meteen naast zijn bekje.
Alvast bedankt voor het meedenken!

EDIT:
Hmmm...ik heb misschien al een oplossing gevonden.
Iemand hier ervaring mee?
http://www.nagelkapjes.nl/
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Leonie89 »

geen ervaring, maar ik ben wel kritisch.. ik zou mijn kat liever nog een maandje met kap rond laten lopen (hoe zielig ook) dan met plastic kapjes over de nagels..
mijn katten zouden, ALS ze hun nagels niet kunnen gebruiken door wattanook, wel ergens tegenaan gaan schuren om de korstjes eraf te krijgen..
ik denk dat je nog even vol moet houden..
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Ikke1980 »

Hey, ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik vind het nogal een 'amerikaans' idee en zou hier normaal gesproken nooit voor willen kiezen. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord en vind het nogal bizar. Maar ik vind het in dit geval eigenlijk een ander verhaal.
Kijk dit kap zit sinds dat de wond genezen is er al ruim 2 maanden om en sindsdien zijn er geen haartjes meer bijgegroeid en ik betwijfel of dit uberhaupt nog gaat gebeuren (op de rest van de wond kwamen na genezing binnen 3 weken al weer haartjes).
Er zitten geen korstjes meer op en de huid is gewoon gaaf. Ik denk eigenlijk dat de kat gestresster wordt van die kap! Hij zit probeert zich namelijk steeds te wassen en dat lukt dus niet waardoor hij voortdurend aan die kap zit te likken. Echt zielig!!!
Stel dat ik het nou alleen op de achterpootjes zou proberen? Dan kan ie toch nog gewoon de krabpaal gebruiken. Hij krabt er namelijk alleen maar aan met zijn achterpoten.
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Lidaju »

Als de wond is genezen dan neem ik aan dat hij hem ook niet meer open krabt toch? Genezen is genezen ookal groeien er geen haartjes meer terug. Ik denk dat de kap gewoon af kan.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Ikke1980 »

Nou, de wond is inderdaad genezen, maar de huid is nu zo dun dat als hij per ongeluk daar in de buurt ergens krabt, deze meteen weer open ligt. Ik heb het dus een keer geprobeerd om de kap af te doen, maar toen lag het meteen weer open en konden we weer van voor af aan beginnen, dus dat doe ik niet meer!
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door ]-marjolein-[ »

Jeetje dat is naar...en niet kat-waardig (heb er hier ook 1 gehad die 2 maanden met zo'n ding heeft moeten lopen, wat moet dat moet maar gelukkig worden ze er niet van). Tis natuurlijk beter dan dat ie t weer openmaakt....maar heeft je da ook geen oplossing meer? Kunnen ze niet een keer onder een roesje het goed schoonmaken, evt scheren, open maken en dan hechten of krammen? Als iets gehecht is heelt het nml meestal vrij snel, met 10-14 dagen kunnen ze eruit en zit het meestal ook goed dicht. Of zit het daarvoor te dicht bij de bek dat er geen ruimte voor is?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Camoth »

Je hebt ook van die opblaasbandjes ipv een kap. De vraag is alleen of hij er dan nogsteeds niet bij kan:
Afbeelding
http://www.poezenwebshop.nl/product/det ... tibijtvest

Nagelkapjes zou ik echt als laatste redmiddel zien, want het is een heleboel gedoe, want veel katten laten het niet toe dat je ze om doet en de kapjes blijven maar kort zitten (vanwege dat katten hun nagelhulsjes wisselen).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Ikke1980 »

@]-marjolein-[
Nou ja, de wond is dus dicht en het ziet er verder goed uit, op die kale plek na. Denk niet dat het goed is om de wond weer open te maken...

@Camoth
Met zo´n opblaasbandje kan hij er nog steeds bij helaas, omdat het wondje echt naast de bek zit (nog tegen zijn lippen aan zeg maar) :???:

Ja nagelkapjes is ook een laatste redmiddel natuurlijk, want ik vind het eigenlijk te bizar voor woorden. Maar ik had al bedacht om ze dan alleen aan de achterpoten te doen (daar krabt ie mee), zodat de kat toch nog de krabpaal kan gebruiken.

Maar ik denk serieus dat die nagelkapjes minder zielig is dan zo'n kap om zijn nek. Je zou hem hier door het huis moeten zien lopen....hij gaat letterlijk gebukt onder die kap. Verder zit ie er voortdurend aan te likken.
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Anne1988 »

Maar hoelang was je dan van plan om die kap nog om te houden? Die wond is ondertussen toch dicht? Als hij het nu open kan krabben, doet hij dat over een aantal maanden ook nog lijkt me..
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Ikke1980 »

Ja juist, daarom ben ik ook op zoek naar een oplossing! ;-)
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Anne1988 »

Maar hoe weet je zo zeker dat hij het nu nog steeds open zou krabben? Het is al 2 maanden geleden sinds het genezen is toch? Mij lijkt dat het nu toch goed zou moeten gaan..
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Ilone »

Waar zit de wond eigenlijk?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Ikke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2010 20:28

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap!!! Wie heeft een oplossin

Bericht door Ikke1980 »

Anne1988 schreef:Maar hoe weet je zo zeker dat hij het nu nog steeds open zou krabben? Het is al 2 maanden geleden sinds het genezen is toch? Mij lijkt dat het nu toch goed zou moeten gaan..
Omdat hij het de vorige keer ook gelijk weer open had gekrabt. Toen was het ook helemaal genezen, maar hij had daar ergens in de buurt jeuk en toen raakte hij die plek gelijk weer.
En het is nu al in totaal 3 keer gebeurd dat hij het weer opengekrabt heeft (bij de vorige eigenaar dus ook al 2 keer).
Ilone schreef:Waar zit de wond eigenlijk?
Direct naast zijn bek...tegen zijn mond/lippen aan

En krabde is met een d, dus ook gekrabd. Sorry voor de taalfouten, ik heb geen zin om alles aan te passen ;-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap! Wie heeft een oplossing?

Bericht door Ilone »

Sorry ik had niet goed gelezen, staat gewoon in de inleidende tekst...
Maar is zo'n opblaasband dan niet een idee?
Ik dacht, als het op het lichaam zelf zat, dan kan je met een simpele oude sok de boel afschermen/beschermen.
Maar net naast de mond dan gaat dat niet.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat draagt al 3/4 jaar een kap! Wie heeft een oplossing?

Bericht door Leonie89 »

is het niet gewoon verstandig om terug te gaan naar de DA?? als de wond al een tijdje genezen is maar zo weeer open gaat zit er toch iets niet lekker lijkt me..
Plaats reactie