Niet genezende wond

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
rvdodewaard
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 12:11

Niet genezende wond

Bericht door rvdodewaard »

Wij hebben 2 katten van 10 maanden oud, een kater en een poes.

De poes heeft een week of 8 na de geboorte een flinke wond in de nek gehad, die na veel gedoe uiteindelijk is genezen. Een maand of 2 geleden is er spontaan een wond onstaan op de hiel en deze is nog altijd niet genezen. Sindsdien zijn we bijna wekelijks bij de dierenarts geweest, die al van alles geprobeerd heeft. De wond is gehecht, talloze keren verbonden en uiteindelijk zit het beestje nu aan de pretnison maar wederom zonder resultaat.

De dierenarts denkt nu aan kattenaids en dat gaat volgende week dan onderzocht worden. Afgezien van het niet functionerende immuunsysteem heeft ze totaal geen klachten die wijzen op iets als kattenaids of wat voor ziekte dan ook. Ze lijkt kerngezond. Zijn er mensen die ervaring hebben met een niet helende wond en wat is daar uiteindelijk geconstateerd.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Niet genezende wond

Bericht door Admin »

Hallo rvdodewaard,

Welkom op het forum ;-)

Bij slecht of niet genezende wonden moet je inderdaad aan een slecht werkend immuunsysteem denken. En kattenaids en leukemie past dan wel in het beeld. Of het ook iets in die richting is, zal een bloedtest moeten uitwijzen.
Zelf weet ik te weinig van suikerziekte bij de kat, maar net als bij de mens met diabetes genezen wonden dan ook minder snel. Is je kat daar al op getest of is dat al uitgesloten?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
rvdodewaard
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 12:11

Re: Niet genezende wond

Bericht door rvdodewaard »

Hallo admin 8-)

Dat het een slecht werkend immuunsysteem is, dat is wel duidelijk inderdaad. Maar een ziekte als kattenaids of leukemie willen we dan maar liever niet aan denken. Maandag zullen we meer weten. Maar toch geloof ik daar niet in, want dan zou je toch ook wel moeten merken dat ze zich ziek voelt of lusteloos is.

Diabetes zou inderdaad ook nog kunnen, nu je het zo zegt. Er is nog niet op getest.
rvdodewaard
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 12:11

Re: Niet genezende wond

Bericht door rvdodewaard »

Ik heb even een tijdje niet zo veel tijd gehad om op dit onderwerp door te gaan. We weten uiteraard wel allang dat het zeer zeker geen kattenaids of leukemie is en ook geen suikerziekte.

Helaas is het probleem nog altijd niet opgelost en staan de dierenartsen nog steeds voor een raadsel. Het wondje is een paar weken dicht gebleven, maar is nu toch af en toe weer een heel klein beetje aan het bloeden (we vinden hele kleine bloedvlekjes af en toe op het laminaat). Is er iemand die nog een idee heeft?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Niet genezende wond

Bericht door Nyncke »

Mambo heeft ook een wond in zijn nek gehad die heel moeilijk genas ( en die hij zelf steeds weer openhaalde )
Kan het niet zijn dat jouw poes zijn hiel steeds opnieuw openhaalt?

Verder; google eens op honingzalf en op aloegel, van beiden heb ik erg goede verhalen gehoord dat die helpen om wonden mooier en sneller te laten genezen.

Ik heb verder geen idee wat het zou kunnen zijn.
rvdodewaard
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2010 12:11

Re: Niet genezende wond

Bericht door rvdodewaard »

Ja, dat ze het zelf openhaalt ben ik ook bang voor, maar ze heeft al eerder bijna 2 maanden met een kapje opgelopen om te voorkomen dat ze er bij kon komen. Helaas heeft dat dus ook niet geholpen.

De pretnison zijn we nu aan het afbouwen, want ook dat heeft geen zin. Die honingzalf gaan we proberen, daar heb ik al meer over gehoord. Wie weet...
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Niet genezende wond

Bericht door Boomer »

Xeon heeft ook maanden een wond gehad die niet wilde genezen. Dit was een soort schaafwond op zijn wang. We hebben hem toen op speciale brokken gehad, omdat de DA dacht dat het een voedselallergie was. Toen er nog geen verbetering in zat zijn er biopten genomen. Daaruit bleek het een allergie door micro-organisme te zijn. Organisme wat elke kat bij zich draagt, maar Xeon heftig op reageerde.
Ondertussen ook nog steeds met allergeen brokken bezig.
Omdat er van alles ( zalfjes en pillen) geprobeerd was wilde de DA het anders aanpakken. Xeon kreeg prednison pillen samen met een antibiotica injectie ( tegelijk). De AB injectie werkte 2 weken en dit werd 3x herhaalt. Dus iedere 2 weken prednison en AB dat 3x. Na 6 weken was de wond helemaal genezen en hebben we het gestopt. Het is tot heden niet meer terug gekomen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niet genezende wond

Bericht door Adriana »

ja honingzalf, vetramil heet dat geloof ik..
en kijk eens of je kat gras wil eten en krijgt hij rauw vlees?
katten kunnen zelf vit c maken maar daarvoor hebben ze wel bepaalde, onbewerkte/ongekookte stofjes in hun voeding nodig.
wat hier vaak enorm helpt is wat van dat zachte blauwige gras in heel kleine stukjes over het natvoer knippen en zorgen dat ze er wat van binnen krijgen. ik herhaal dat een paar dagen en mijn ervaring is dat het goed helpt bij herstellen van licht gekwakkel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie