Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door rian »

Hallo,

Luna's vacht (op haar rug, richting staart) ruikt al geruime tijd naar urine. Ze wast zich wel, maar de geur gaat niet weg. Ik heb de dierenarts gebeld, daar ga ik vanavond heen, het zijn waarschijnlijk haar anaalklieren. Ze waste zich de laatste tijd ook vaak bij haar staart en dan heel geirriteerd, alsof het daar jeukte en soms leek het wel een dwangmatig iets. Ik vind het zo zielig voor haar dat ik daar niet eerder op gekomen ben, dat het wel eens de anaalklieren konden zijn. Nu heeft ze al zolang jeuk...:(
Maar goed, tot vanavond waarschijnlijk.

Nog even een vraag, betekent die geur ook dat de vloeistof uit de anaalklieren dan nog echt op de vacht zit? Of is dit alleen de geur die achterblijft? Ik vraag dit, omdat Luna s ochtends altijd even bij ons op bed ligt, ook op het hoofdkussen. Ik vervang de kussensloop al altijd als ze erop gelegen heeft, maar vind het toch een eng idee dat het misschien schadelijk is voor mijn gezondheid. Ik ben hoogzwanger, dus de katten slapen snachts al niet meer op ons bed, alleen sochtends komen ze even. Ik vraag het vanavond ook nog even aan de dierenarts, maar misschien weten jullie al wat...! :)

Alvast bedankt,
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door sandy »

Als het de anaalklieren zijn hoor je een hele andere lucht te ruiken, een lucht waar je hard van wegloopt.
Meer ontlastingachtig dan urinegeur, ik heb het wel eens geroken namelijk :esick:
Ik denk dat het meer met de urinewegen te maken heeft dan dat, maar kan er volledig naast zitten hoor ;-)

Zou me overigens niet zoveel zorgen maken over je gezondheid en die van je baby, je kan je katten best bij je in bed houden.
Het enige wat je beter niet kan doen is de bakken verschonen maar voor de rest geen paniek ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door rian »

Dank je Sandy, ik zal niet zoveel meer panieken ;)

Volgens de dierenarts waren het toch niet haar anaalklieren, het was zelfs geen urine, maar een geur waarmee Luna wil opvallen, omdat ze voelt dat er een baby aan komt! Ze wil dat er niets verandert en dat zij nog steeds evenveel aandacht krijgt. En dat doet ze dus door zich een apart geurtje 'aan te meten'. Ik vind het wel bijzonder en ze hoeft echt niet bang te zijn dat ze minder aandacht krijgt.....:)

Gelukkig niets aan de hand dus!
Mauw
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door Cari »

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe ze dat doet, waar komt dat geurtje vandaan :look: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door rian »

Tja, dat weet ik ook niet. Dat zei de dierenarts ook niet, het is geen parfum geur (ook weer niet zo erg dat je dr van een afstand ruikt, gewoon een aparte, andere geur), dus misschien toch uit een van dr kliertjes? Het was in ieder geval positief aandacht vragen volgens de dierenarts, anders was het wel urine geweest.
Mauw
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door Cari »

Kan je 't hem niet alsnog vragen :please: ik vind het echt heel interessant en zeer de moeite waard om te weten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door sandy »

Ik zou dat ook wel is willen weten, heb er nog nooit van gehoord :???:
Gelukkig is het niks ernstigs in elk geval ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Vacht stinkt naar urine, anaalklieren?

Bericht door rian »

Ik zal het nog aan haar vragen waar Luna dat geurtje precies aanmaakt. Ze heeft overigens ook antibiotica gekregen, omdat haar achterkantje wel wat geirriteerd was. Ook heb ik voer gekregen 'Calm', waar ze dus wat rustiger van zou moeten worden.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, dat katten dat kunnen, de dierenarts vond het ook heel bijzonder hoor! Maar na alle onderzoeken die ze gedaan heeft, moest ze iets echt medisch uitsluiten en was dit haar conclusie. Ze wist wel te vertellen dat katten dit wel vaker doen om op te vallen.
Mauw
Plaats reactie