Kale rug door bijten en krabben, soms de oren ook tot bloedens toe

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
glingglo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2006 20:41

Kale rug door bijten en krabben, soms de oren ook tot bloedens toe

Bericht door glingglo »

Beste mensen ik heb jullie forum zitten lezen en heb ik veel van opgestoken. Toch wou ik aan jullie vragen om een gezamelijk advies.
Mijn poes Gling-Gló heeft al ruim één jaar last gehad van jeuk hierdoor krabt ze zich heel erg. Op het eerste gezicht leek het vlooienallergie te zijn. Maar gezien dat ze nooit vlooien heeft gehad was het onwaarschijnlijk. We hebben haar wel frontline gegeven op advies van de dierenarts en zijn daar consequent in. Onze dierenarts denkt nu dat het mogelijk om een voedselallergie gaat maar dat dacht onze oude dierenarts ook en heeft het dieet dat onze Gling toen voorgeschreven heeft gekregen niet te helpen. We zijn nu alleen een week bezig met de tweede poging met wat specifieker dieet maar we zijn niet echt optimistisch erover. Het lijkt onze Gling ook niet echt in de smaak te vallen. Bij het laatste onderzoek zagen haar oren goed uit, dat was anderhalve week geleden. Ik weet niet of er werd gekeken voor mijt. Gling-Gló heeft nu een steeds groter wordende bijna kale plek op haar rug waar haar vacht enkel uit grove witte haren in plaats van haar mooie zwarte haren die daar zouden zitten. Hiernaast krabt ze veel in haar oren en voor haar oren.
Ik weet eigenlijk niet meer wat ik het beste voor haar kan doen. Het is heel moeilijk om aan te zien hoe ze de haren uit haar rug trekt en hoeveel jeuk ze heeft. Zij heeft ook een overactive schildklier en krijgt nu medicijnen daarvoor. Maar de jeuk was al meer dan een halfjaar aanwezig voordat ze de medicijnen kreeg.
Beste mensen ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Wat zou een goede actie zijn? Andere dieet, medicijnen, zoeken naar mijt?????
Alvast hartelijk dank voor uw hulp.
Met vriendelijke groet.
Hildur en Gling-Gló.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik zou in ieder geval een second opinion bij een andere dierenarts gaan aanvragen. je dierenarts hoeft niet slecht te zijn, maar kan er misschien niet uitkomen nu even.
Advantage is beter dan Frontline bij allergische reacties trouwens.
Wat heb je gekregen voor de allergie, welk voer? Moeilijke dingen allemaal dit, maar met geduld komt het wel goed.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
glingglo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2006 20:41

bedankt voor je reactie

Bericht door glingglo »

Bedankt voor je reactie!
Ze krijgt nu ´a/z voer en in haar vorige dieet kreeg ze ´sensitive´ allebei van McHill.
Ik zal het even proberen met de andere vlooienmiddel.
Ja misschien ga ik naar een andere dierenarts voor een tweede opinie maar dit is al onze tweede dit jaar. :???:
Bedankt voor je reactie en als er meer tips zijn hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet, Hildur en Gling-Gló. :-P
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Arme kat, wat zal die gek worden van de jeuk!

Ik denk op grond van jouw verhaal ook aan voedselallergie. Hierbij helpen de brokjes "Hypoallergeen" erg goed. Dit is verkrijgbaar bij je dierenarts in grote zakken, maar er zijn ook proefzakjes. Deze brokjes zijn nog beter uitgebalanceerd dan Sensitive of Sensible en hebben een samenstelling van ingredienten waar je kat waarschijnlijk nog niet allergisch voor is, omdat deze bestanddelen niet in ander kattenvoedsel voorkomen.

Er zijn verder ook anti-jeuk injecties bij de dierenarts te halen en die helpen ook erg goed.

Daarnaast kan oormijt ook erg hardnekkig zijn, dus het is goed om ook daar weer mee aan de slag te gaan, ook al hoort hij daar zijn rug niet van kaal te likken.

Tenslotte kan ook stress een hele grote rol spelen, dus probeer eens uit te vinden wat je kat stress zou kunnen geven. Kalmerende middeltjes (al dan niet homeopatisch) en een Felliway-stekker kunnen dan erg goed helpen.

Ik denk verder ook dat een nieuwe frisse kijk van een andere dierenarts kan helpen. Ik wens je heel veel sterkte toe.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

Hallo, mijn kat is wellicht allergisch voor gras. Ze had ook veel wondjes en bijten en jeuk en krabben tot bloedens toe. Maar onze dierenarts heeft onze kat toen een spuit gegeven tegen allergieën en daarmee was het na een tijdje volledig over. Zo'n spuit werkt een half jaar. De dierenarts zei dat dit voor alle allergieën goed was, omdat je pas zeker weet waarvoor ze allergisch is als je testen laat doen en die kosten heel veel geld. En aangezien je toch niet of nauwelijks kunt vermijden dat ze in kontakt komen met gras of stof (die allergie komt ook vaak voor bij katten, zei hij) is zo'n spuit de ideale oplossing. Misschien toch eens informeren naar zo'n spuitje dan.

groetjes
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Heeft de dierenarts ook al gekeken of ze misschien een schimmel bij zich heeft? Dat veroorzaakt ook zo veel jeuk en steeds grotere kale plekken.
Ik hoop voor jullie dat jullie er gauw achterkomen wat er aan de hand is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
glingglo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2006 20:41

Bedankt voor jullie adviezen

Bericht door glingglo »

Beste mensen en poezen,
hartelijk bedankt voor jullie adviezen. Ik ga ermee aan de slag. Ik ga eerst met een waslijstje naar mijn huidige dierenarts en als ik niet tevreden ben met de antwoorden die ik daar krijg ga ik voor een tweede mening bij een andere dierenarts.
Ze haaft inderdaad veel last van de jeuk en het is vreselijk om niets eraan te kunnen doen. Het gaat ook helemaal niet goed met haar diet, ze lust het echt niet en heeft nu last van haar stoelgang en moet vaker kotsen. Hierbij eet ze ook veel te weining. Ik ga morgen met haar dierenarts raadplegen over haar diet. Het kan in ieder geval niet zo meer vind ik. We zijn maar een week bezig maar al vanaf de eerste dag gaat het niet goed.
Ik kan jullie adviezen echt waarderen!
Met vriendelijke groet, Hildur en Gling-Gló. ;-)
tessah
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:35
Locatie: enschede

wie helpt mijn kat ?

Bericht door tessah »

:-(
Even voorstellen: ik ben tessa en heb een "probleempje"met mijn kat poekie( 6jaar alweer).
2 maanden geleden ontdekte ik hele kleine zwarte puntjes rond zijn bek. maakte dat met afgekookt water schoon. baad t niet, schaadt t niet, dacht ik. Alsnel kwam er op zijn neusrug een dikke korst. Geen bloed o.i.d.
Daarna een korst onder zijn kin met wel bloed. Belde de arts en ben gelijk gegaan. Antibiotica voor 5 dagen en waarschijlijk voedselallergie, vertelde hij mij.
Om mijn kat niet te "verwend"te maken gaf ik hem vaak, verandering van spijs, en merk...
De kuur zit erop en gebruik nu alleen whiskas. Heb niet het idee dat dit helpt maar na gepluis op het web..vind ik niet dat de symptomen bij allergie horen. Mijn kat heeft geen jeuk, vlooien en zie m ook nooit krabben of scheuren. Wil hem heel graag helpen maar weet het ook even niet meer. Wie heeft er ideeen of tips voor bezorgde bazin?
Arts heeft kleine zwarte puntjes bij bek bekeken onder microscoop en dat bleken ook korstjes te zijn. Alvast enorm bedankt
vind mijn kat het einde!!!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Whiskas (vooral het blikvoer, maar ook de brokjes) is niet echt een goed merk. Mijn advies is dan ook om over te stappen op een premium merk, zoals bijvoorbeeld Royal Canin, Hills, Iams enz. enz.

Als je kat de klachten blijft houden en het is inderdaad voeselallergie dan kun je overstappen op bijvoorbeeld "Senstive" of "Hypoallergeen" brokjes (bij de dierenarts te koop).

Bij voedselallergie ontstaan er vaak rode en/of kale plekken op de huid, vooral op de kop en oren, maar soms ook op de poten, rug en buik, al dan niet gepaard met jeuk en krabben. Van zwarte puntjes heb ik bij voedselallergie nog niet eerder gehoord, maar het kan natuurlijk zo zijn als de dierenarts dit zegt.

Maar het kan ook iets heel anders zijn zoals "krentenbaard". Dit is een soort acne, waar een apart topic over bestaat op dit forum.

Ik vind het overigens vreemd dat je dierenarts je verder geen advies over behandeling, goede voeding enzo bij voedselallergie heeft gegeven. Misschien is het een goed idee om hem nog eens te bellen als de klachten niet weggaan en opnieuw met je kat langs te gaan om andere mogelijkheden en behandelingen te bespreken. Sterkte met het uitzoeken van de oorzaak van dit vervelende probleem.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Hallo allemaal,

Ik heb twee weken geleden een poesje van 3,5 jaar uit het asiel gehaald.
Het gaat hardstikke goed en ze komt lekker tot rust nu.

Het probleem : De binnenkant van haar achterpootjes zijn kaal (waren ze in het asiel al).Ik ben Woensdag bij de dierenarts van het asiel geweest (binnen twee weken kun je gratis bij de asiel-dierenarts terecht).
De kale plekker breiden zich uit!
Lizzy kreeg een prikje tegen allergie en volgende Woensdag moet ik de dierenarts even terugbellen om te vertellen hoe het gaat.
Nu wordt haar linkerknie OOK al kaal........

De dierenarts vertelde mij dat een allergitest bij katten niet echt betrouwbaar is.Ik vraag me af of het misschien aan het voer kan liggen....sinds ze bij me in huis is wordt de kaalheid erger :???:

Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

Update ........ik heb de dierenarts van het asiel gebeld.
Het gaat niet vooruit,maar OOK niet achteruit!
Nu krijg ik medicijnen opgestuurd.Weet niet meer precies hoe het heet,maar dat laat ik nog wel weten.

Wat ik WEL netjes vind......de midicijnen worden vergoed door het asiel,omdat het een al bestaand probleem is EN ik binnen 14 dagen ben teruggeweest met ditzelfde probleem.

Ik hoop dat de medicijnen aanslaan.............
Groetjes,Moni
wil
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2007 21:47
Locatie: den haag

Bericht door wil »

hallo,

mijn kat krabte zich ook kaal tot bloedens toe en trok plukken haar uit,
alles geprobeerd, uiteindelijk heeft de dierenarts hij haar de poezenpil gegeven omdat hij dacht dat het met haar hormonen te maken had, en gelukkig heeft het geholpen na 2 maanden kon ik stoppen met de poezenpil.
Gebruikersavatar
Moni
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 jan 2007 12:25
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door Moni »

We hebben inmiddels al zovel geprobeert en niets helpt.Nu had ik de laatste 4 weken een pilletje tegen verlatingsangst (ik sluit haar nl ook snachts op in de kamer,want ze blijft miauwen voor mijn slaapkamer).

Het werd niet beter,maar ook niet slechter :-|

Nu zou ik vorige week de DA weer bellen,maar doordat mijn pa van de week plotseling is overleden,is het er niet van gekomen.Sinds vorige week slikt ze ook geen prednison meer en mij valt op dat het zich uitbreidt :cry:

Ze IS gesteriliseert,zal de poezenpil dan kunnen?
Dan ga ik dat nl voorstellen,ik wil in ieder geval morgen de DA weer even bellen
Groetjes,Moni
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst gecondoleerd met het plotselinge overlijden van je vader.

Verder zou ik bij een kat die gesteriliseerd is geen kattenpil geven, want dat kan problemen zoals tumoren en ontstekingen in de baarmoeder geven. Het verbaast me dat je dierenarts geen hypoallergeen voedsel heeft geadviseerd, want dit soort kaalheid komt vaak door bijvoorbeeld vlooienallergie, voedselallergie of stress.

Ik adviseer je dus om, in overleg met de dierenarts, het volgende te doen: kat goed ontvlooien en huis onderhanden nemen met vlooienspray die de eitjes en larven dood (vooral in je vloerbedekking), in ieder geval tijdelijk overstappen op hypoallergeen voer (bijvoorbeeld van Royal Canin) en homeopatische druppels en een feliwaystekker tegen de verlatingsangst van je kat.

Hopelijk slaat een of meer van het bovenstaande dan aan. Ook kan je dierenarts tijdelijk regelmatig een jeukremmende injectie geven tegen de ergste jeuk.

groeten,
Sandra

PS: mijn eigen katten mogen wel op de slaapkamer, misschien kun je dat ook doen of vind je dat niet hygiënisch?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Bericht door Anne »

Oh Moni, ontzettend veel sterkte met het overlijden van je vader.

Hier hebben we twee poezen die ook een soort van voedselovergevoeligheid hebben. Lolita raakt aan de diarree meerdere keren per dag, met een zurige lucht en onze Bartje krijgt korstjes en gaat zitten krabben.
Ze doen het ondertussen erg goed op Carocat lam en rijst. Carocat is een schoon merk, dwz er zitten geen kleur, geurstoffen in en ook geen chemische houdbaarheidsmiddels zoals bha e.d.
Dit voer is geschikt voor poezen die een gevoelig darmstelsel hebben, het is licht verteerbaar.

Wat voor voer geef jij?
Het kan ook aan blikvoer liggen, daar zitten vaak meerdere toevoegingen in, het is beter dat je dat ook even terzijde laat voor haar.

Veel beterschap met je poes en veel sterkte met het verlies van je vader :cry:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gesloten