wondje+kaal eromheen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
gismo

wondje+kaal eromheen

Bericht door gismo »

k heb een kitten van nog geen jaar en nou heeft ze een wondje bij haar oor en eromheen is het kaal nou vraag ik me af of dit een normale reactie is... :icon_shifty: .... dat het haar om een wondje weg gaat?
mailin

Bericht door mailin »

hallo,
het haar om een wondje weg gaat denk ik zelf aan dat het een litteken word.
je kunt het beste de dierenarts te bellen voor de zekerheid.
groetjes lilian
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Ja, de haren gaan altijd weg om een wondje heen, dat is een normale reactie en die haren komen daarna gewoon weer terug.

Maar de huid van de oren en de huid er omheen is erg teer en er groeien van nature veel minder haren dan op de rest van het lichaam. Er zijn zelfs katten zonder haar op hun oren (zoals mijn eigen kat), dat lijken dan net leren lapjes.

Als er dan een wondje op het oor zit wordt dit al snel een litteken en komen de haren daar nooit meer terug. De andere haren zijn heel kort en die groeien er niet overheen (zoals bijvoorbeeld in de nek of op de rug). Op zich is dit niet schadelijk voor de kat, het kan wel een beetje lelijk zijn.

Als het wondje echter niet mooi dicht gaat en er bijvoorbeeld bloed of vocht uitkomt of als het oor dik wordt moet je zeker even naar je DA gaan.

Even goed in de gaten houden of het oor goed geneest en verder kun je het met rust laten.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

En een tip voor katten met leerlapjes :wink:
Mijn rode kat heeft lichte oren, en zomers was er wel eens een randje verbrand, smeer dit in met zonnebrand. Weet niet meer welke, maar vooral voor katten met geen of weinig haar lijkt me dit wel zo veilig.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Inderdaad, zonnebrandmiddel gebruiken!!! Was ik helemaal vergeten te melden.

Heel belangrijk ook voor witte katten, want die hebben van nature vaak erg weinig haar op de oren en die verbranden snel. Hierbij geldt meestal dat een roze huid vaak sneller verbrand dan een zwarte huid.

groetjes,
Sandra

PS: denk ook aan zonnebrand bij weinig haar op de rug (van nature, door haaruitval, door brandwonden, enz). Zowel bij honden als bij katten. Als je de huid roze door het haar ziet schemeren moet je gaan smeren. Ik weet dat dit een beetje off-topic is, maar vond het toch belangrijk om dit te melden :-)
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Voor kale en witte katten kan je beste een zonnebrand voor kinderen nemen, die hebben meestal een hoge factor.

Ik gebruik het ook voor Ugly van ons die 1,5 wit oor heeft. Gaat prima, nog geen een keer verbrand gelukkig.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb voor mezelf een factor 30, kan ik die voor Jessie ook gebruiken?
Ik weet namelijk niet in hoeverre zoiets schadelijk kan zijn als ze wat binnen krijgen met wassen :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dat zou ik zo ook niet weten San...
Iemand?

Caddy heeft dus ook vrij lichte oren, en toen het zo warm was had hij wat korstjes opeens, bij inspectie was het wat verbrand leek het door de zon.

Bij paarden doen ze dit ook, die lichte tot witte plekken op de neus hebben, zodat deze niet verbrand.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Sandra W

Bericht door Sandra W »

In het asiel gebruiken we zonder problemen gewone (mensen)zonnebrandmiddel.

Ik denk zelf dat kinderzonnebrandmiddel (met een hoge factor) een goed idee is, want daar ondervinden kinderen geen hinder van als ze per ongeluk iets binnen krijgen (bijvoorbeeld als ze een ijsklodder van hun huid likken), dus het lijkt mij dat katten zonder problemen kunnen blijven likken met zonnebrandmiddel op hun huid.

Wel natuurlijk heel dun smeren en alleen daar waar nodig is!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Let wel op dat je kat geen schimmelinfectie heeft. Dat is een droge kale plek. Dat kan besmettelijk zijn. Hoe is je kat aan dat wondje gekomen?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Elvira

Open plekjes

Bericht door Elvira »

Hoi,

Mijn poes is nu ongeveer 13 jaar oud en begint het laatste half jaarzo nu en dan open plekjes (ook wel wondjes) te krijgen in haar nekje. Ze gaat al gauw 2 jaar niet meer naar buiten en draagt dus ook geen bandje meer.

Ze vindt het allemaal wel prima binnen, ze vermaakt zich met speeltjes en door als ene gek het huis rennen. Ze heeft geen krabbel 'obsessie' oid. Verder is ze ook gezond, is pas naar de dierenarts geweest en is ook vlooivrij.

Maar die plekjes...
Ik heb van de DA een beukenteer meegekregen zodat het niet meer kriebelt en het dicht kan groeien. Maar het komt wel terug, duurt zo'n 3 weken en er zit weer zo'n heel klein plekje.


Weten jullie wat dit is?
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Er is al een topic dat "open plekjes in hals + op kop" heet en daar staan hele bruikbare tips in. Misschien handig voor je om even naar te kijken of je iets herkent van de verhalen en tips die daar vermeld staan.

Het kan namelijk van alles zijn: schimmel, allergie, exceem, stress, enz. Vreemd dat je DA je niet verteld heeft wat het is.

Sterkte en succes verder.

groetjes,
Sandra

PS: laat je ons weten hoe dit verder afloopt?
Gesloten