Rare plek op tong en zere achterpoot

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Rare plek op tong en zere achterpoot

Bericht door cindy »

Hallo kattenliefhebbers,
Onze kater Sunny (bijna 6) heeft al een tijdje last van zijn achterpootje. We vonden het al zo raar dat hij als een konijn de trap afhupte, met zijn twee achterpoten tegelijk. Verder leek hij gezond. Tot ik hem vorige week oppakte en hij het uitschreeuwde van de pijn. Toen ik aan zijn pootje voelde, schreeuwde hij weer. Hij zakte er ook steeds doorheen, heel zielig. Volgende dag gelijk naar de DA, die in eerste instantie ontstekingsremmers gaf. Vijf dagen later had hij nog pijn, dus wij weer naar de DA. Nu worden er morgen foto's gemaakt onder narcose... Een ander raar ding waar de DA achterkwam is dat hij achterop zijn tong een hele vieze, dikke rare plek heeft. Ze had er een moelijke naam voor, maar het blijkt een soort infectie te zijn die veel voorkomt. Ze gaf wel aan dat het soms een indicatie was voor een tumor.... maar daar wil ik al helemaal niet aan denken. Zijn jullie bekend met zo'n plek op de tong? En in combinatie met een zere poot? Het schijnt ook wel eens op de lippen voor te komen. Het zag er heel schrikwekkend uit. Morgen schraapt de DA er wat van af om te laten onderzoeken. Je snapt, ik ben helemaal van de kaart.
Groetjes,
Cindy
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Cindy, viel toevallig het woord herpes? Dat is het enige wat ik me kan bedenken bij zo'n plek op de tong.

Op zich zou ik me nog niet te ongerust maken, al is het natuurlijk best wel eng. Maar het hoeft echt niet op een tumor te wijzen; er kan ook een abces aan zijn poot zitten (dan heeft Sunny koorts) of iets aan het gewricht.

Ik ben heel benieuwd welk woord genoemd is, want dan kun je veel beter geïnformeerd worden.
Heel veel sterkte voor morgen en laat je wat weten zodra jijzelf iets weet?
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Bericht door cindy »

Bedankt voor je opbeurende woorden! Ik probeer rustig af te wachten, maar ik vind het zo zielig. Het is echt mijn kindje. Maar ja, dat geldt voor de meeste kattenbezitters, geloof ik.

Ze noemde het geen herpes, maar gaf er een Latijnse naam aan. Het was een soort ophoping van bacillen, in ieder geval een ontsteking. Ik zal zeker laten weten wat de uitkomst is. Hopelijk heeft Sunny z'n pootje verrekt of zoiets en verder niets ernstigs....

Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

heel veel sterkte cindy, ik hoop dat je het snel weet.....
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Noemde ze het een ulcer misschien? Dat is een harde ontstekingsplek wat ook vaak voorkomt bij herpes ed.
Veel sterkte in ieder geval en probeer niet direct van het ergste uit te gaan. Het is goed om het te laten onderzoeken, maar er zijn gelukkig nog meer verklaringen voor.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

cindy schreef:Ze noemde het geen herpes, maar gaf er een Latijnse naam aan. Het was een soort ophoping van bacillen, in ieder geval een ontsteking. Ik zal zeker laten weten wat de uitkomst is. Hopelijk heeft Sunny z'n pootje verrekt of zoiets en verder niets ernstigs....
Eosinofiel granuloom of eosinofiele plaque misschien?

Ik hoop dat je vandaag antwoorden krijgt en dat de gewrichtsproblemen goed te behandelen zijn!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Bericht door cindy »

Daar ben ik weer! Sunny is gelukkig weer thuis, wel heel duf (en zielig), maar hij zit lekker bij te komen in zijn mandje in een aparte kamer. Ik moest hem wel apart zetten, want Uschi, mijn andere kater, begon meteen agressief te blazen... Oh jee, het evenwicht moet eerst weer worden hersteld tussen die machomannen! Sunny stinkt natuurlijk naar ontsmetting en narcose en vieze DA-luchtjes. Hoop dat het niet al te lang duurt voordat ze elkaar weer hebben gevonden...

Die plek op zijn tong was volgens mij inderdaad eosinofiel granuloom, een reactie op cellen uit het eigen lichaam. Kan een allergie zijn, bijv. voor voedsel. Ze hebben er iets van afgeschraapt en dat wordt nu onderzocht. Hij heeft een spuit gekregen met een langdurig werkende ontstekingsremmer en dat zou moeten helpen om het te laten slinken. Op de rontgenfoto's van zijn achterpoot was niks te zien. Het zou daarom artrose kunnen zijn (omdat hij vooral last heeft als hij uit rust komt) of een verrekking van een spier. Ze hebben ook gelijk een bloedonderzoek gedaan en hij heeft in ieder geval geen FIV of FeL. Over twee weken moet ik terug voor controle. Pfff. Het is wel een opluchting, maar ook wel weer zielig dat het arme beestje zoveel moet ondergaan. Maar ja, als hij pijn heeft, wil je daar toch wat aan doen! Helaas ben ik wel een kleine 200 Euro armer. Nu maar hopen dat de verzekering iets terugbetaalt :)
Ach, al moet ik een week op water en brood leven, als de katten maar happy zijn, toch?!

Ik laat nog wel even horen hoe het gaat! Bedankt voor jullie medeleven.

Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

Een knuffel van een tevreden kat is toch onbetaalbaar. ;-)
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

ach als ze maar weer beter worden dat is het belangrijkste...
ik ben alrond de 250 a 300 euro kwijt voor mijn kleine tijger zij kreeg een bloed onderzoek en heeft pas een nachtje bij de da geweest.
maar ik heb het allemaal over voor haar alleen is mijn kleine helaas niet meer te genezen, ze heeft FIP.

maar ik ben blij dat het met jou mannetje weer goed gaat en ze zullen binnen een paar dagen weer lekker samen spelen en doen,
als de geur weer normaal is.
bij mij duurde het 2 dagen toen stopte ze met blazen ;-) ;-)
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
cindy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 dec 2004 10:20

Bericht door cindy »

Hallo allemaal,

De rare plek op Sunny z'n tong is inmiddels al aardig geslonken na een aantal tweewekelijkse behandelingen met Prednisolon. Hij bleek ook lage nierwaarden te hebben, dus we proberen hem nu aan dieetvoer te laten wennen. Waarschijnlijk is die rare tongplek een gevolg van de nierproblemen. Het gaat goed met de schat: hij eet en drinkt weer goed, zit lekker in zijn vacht en lijkt happy. Nu kijken of de plek helemaal weggaat - waarschijnlijk is het wel een steeds terugkerend probleem.
Ik wilde jullie toch even op de hoogte brengen, wellicht zijn er meer katten met een dergelijke aandoening.

Groetjes,
Cindy
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Cindy, aanrader voor blikvoer is de nieuwe KD van Hills. Die eten ze goed. De brokken van Hills ook trouwens.

Knuffel voor Sunny.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten