Kale onderbuik

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Nelf
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2022 09:32

Kale onderbuik

Bericht door Nelf »

Hey, mijn kattin is jaren geleden al gesteriliseerd maar de laatste tijd is ze gewicht bijgekomen, ik neem aan dat ze bij de buren eten van de andere katten eet. Ook is ze sinds kort kaal op haar onderbuik, geen tekenen van wonden of ongemakkelijkheid ook lekt of trekt ze haar haar niet uit. Ze wordt niet boos als je eraan komt. Het is precies afgeschoren geweest, de plek word wel groter met de tijd. Ook zijn haar tepels heel erg zichtbaar dus heb ik al gedacht aan schijnzwangerschap. Zou ik met deze symptomen best naar de dierenarts gaan of nog even wachten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kale onderbuik

Bericht door Anne »

Je kan altijd voor advies bellen met de da
Bella heeft ook een tijdje kale plekken gehad en de huid was verder ook niet rood of onrustig. Dit speelde in haar jongere jaren. Op een gegeven moment ging dat vanzelf over
Ik meende hier gelezen te hebben dat zoiets hormonaal kan zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kale onderbuik

Bericht door marloes501 »

Heeft je kat een periode met stress achter de rug?
Het kan ook Dermodex zijn.
Dit is een relatief onschuldige mijt die in de huid van de kat leeft.
Als de kat een periode van stress of verminderde weerstand heeft kan de mijt explosief onder de huid gaan groeien.
De kat heeft er meestal zelf geen tot weinig last van maar kan wel kaalheid of plekken met dunne haren veroorzaken.
Bravecto druppels in de nek helpen hier heel goed tegen.
(soms neemt de da een schraapje van de huid in de hoop de dermodex mijt te vinden, maar meestal is het heel lastig deze te vinden via een schraapje , dus niet zichtbaar wil niet zeggen niet aanwezig)

Maar het is altijd goed om even met de da te overleggen, zeker als je je ongerust maakt.
Plaats reactie