Vakantie

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Lijne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2005 18:43

Vakantie

Bericht door Lijne »

Hallo,

Op het einde van deze week vertrekken mijn man en ik met vakantie voor twee weken. Wij hebben twee katten (5 en 11 jaar) die thuisblijven. Wij gaan eigenlijk elk jaar met vakantie en dan regelen we het altijd zo dat mijn vader twee keer per dag de katten komt eten geven; buiten laten (in hun kattenren, ze kunnen niet onbeperkt buiten) en 's avonds komt hij bij ons wat televisie kijken voor het gezelschap. Dit is al elk jaar goed verlopen, maar zoals elk jaar voel ik me ook weer ontzettend schuldig naar mijn katten toe. Ik voel me alsof ik ze in de steek laat en ik denk altijd dat ze zich eenzaam zullen voelen (vooral 's nachts). Komt daar nu nog bij dat mijn oudste kat er elf is en dat ik niet weet of katten zich met ouder worden niet slechter gaan voelen bij de afwezigheid van hun baasje. Er wordt zeker goed voor hen gezorgd, deze week krijgen ze ook nog eens een check-up van de dierenarts, maar ik blijf me schuldig voelen. Wat denken jullie? Gaan mijn dieren er enorm onder lijden? Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort van geruststelling, maar ik weet niet of jullie me die kunnen geven.

Groeten
Lijne
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Lijne,

Zoals jij het beschrijft is precies zoals wij ook ieder jaar op vakantie gaan (schoonvader geeft ze eten en is 's avonds aanwezig ter gezelschap). Ook ik heb er moeite mee maar bedenk me dan altijd dat het voor hen plezieriger is om in hun vertrouwde omgeving te zijn, dan dat ze naar een asiel moeten gaan.

Ik denk juist dat dit voor een oudere kat het gemakkelijkst is omdat zij het vaak vervelend vinden om van omgeving te moeten wisselen.

Tuurlijk zullen ze je missen maar dat is niet te voorkomen maar uit je verhaal te lezen heb je het zo geregeld dat ze niets tekort komen. En trouwens een uitgerust baasje is ook voor hen wel erg lekker bij thuiskomst!!

Fijne vakantie!

Groeten Renate
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Hai Lijne,

Ik denk dat jullie het zo prima geregeld hebben hoor! De katjes worden niet alleen gevoerd, maar hebben ook nog 's avonds een tijdje wat gezelschap van iemand die ze kennen. En wat ook erg belangrijk is: ze blijven lekker in hun eigen vertrouwde omgeving. Natuurlijk is het wat anders voor de katjes dat jullie er niet zijn, maar ik denk dat ze zich prima zullen vermaken hoor.

Dus ik zou me niet schuldig voelen en lekker van de vakantie genieten!
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hoe je het ook regelt je voelt je altijd schuldig ben ik bang.
Bij ons komt mijn zusje in huis dus ze krijgen genoeg aandacht en ze kennen haar goed en toch voel ik me nog schuldig als ik weg ga.
Ze worden goed verzorgd en natuurlijk zullen ze je missen maar ik zou me er maar niet al te druk over maken als ik jou was ;)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Mysmick
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2004 19:09
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Mysmick »

Dat is hier ook zo, zij blijven gewoon thuis en het broertje van mijn vriend komt ze eten geven.
Ze worden goed verzorgd en ik ga wel lekker op vakantie maar ben altijd weer blij als ik weer thuis kom bij mijn liefjes
Liefs Linda en haar vriendjes Mickey, Misty en Simba
Lijne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2005 18:43

Bericht door Lijne »

Hallo Renate, Sam, Shaz en Linda!

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ben blij te horen (lezen) dat ik niet de enige ben die me zo voelt. Als ik er in mijn omgeving iets over zeg, bekijken ze me alsof ik gek ben. Al die drukte om katten??? Maar voor mij zijn het dus niet zomaar katten, en voor mijn man ook niet.
Morgen komt de da, dus hopelijk kan die me ook wat gerust stellen. Ik ben ook altijd zo bang dat mijn schatjes zullen ziek worden terwijl we weg zijn, of misschien nog erger. En mijn oudste kat is er al 11...

Maar ik ga alleszins proberen te genieten van mijn vakantie, hoor!

Nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties!

Groetjes,
Lijne.
Gebruikersavatar
eleanore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2005 15:27
Locatie: Hooglanderveen

Bericht door eleanore »

Hallo,
Dit is de beste manier waarop je het kunt regelen voor ze. Als ze het gewend zijn zo is er niets aan de hand. Wij konden het gelukkig ook zo regelen, maar 1 van de 2 poezen kwijnde altijd een beetje weg als wij er niet waren, maar dit heeft ze altijd al gehad, dus niet naarmate ze ouder werd. De laatste 2 jaar van haar leven zijn we wel voor haar thuis gebleven en daar ben ik achteraf heel blij mee.
Het kan dus wel dat dieren er onder lijden, maar dan moet dat altijd al duidelijk zijn geweest. En zo te lezen is er bij jou niets aan de hand. Dus lekker genieten van je vakantie!!
Eleanore
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Denk niet dat het per definitie oudere dieren zijn die er moeite mee hebben.
Wij gaan ook elk jaar een week weg en ik voel me ook altijd vreselijk schuldig, vooral nu we 2 puberende kittens hebben.
En ze krijgen net als jouw katten ook goeie verzorging van een vriend die 2 keer per dag naar ze toegaat en 's avonds altijd effe blijft voor de nodige aandacht.
De eigen omgeving is voor een kat altijd het prettigst.
De kleintjes hebben ons goed laten weten dat ze het er niet mee eens waren. Er was het nodige van de vensterbank gevallen en gesloopt :twisted:
Maar dat was gauw vergeten toen we weer thuis waren, nu vragen ze 100 keer meer aandacht :grin:
Ik smste om de dag om te vragen hoe het ging en de buurman heb ook steeds gesmst hoe het was met ze. Dat gaf toch wel enige rust ;-)
Maar schuldgevoel blijft vrees ik.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ik denk ook niet dat het zo aan leeftijd gebonden is. (en zo oud zijn de nog niet, ze kunnen nog wel 10 jaar meegaan ;) )
Xandor heeft er altijd heel erg veel moeite mee als wij weg zijn en die laat zich dan ook bijna niet zien en eet heel weinig, hij is pas 2. En helaas hebben wij dat nog erger dus meegemaakt...
Tijdens onze vakantie vorig jaar is ons jongste katje overleden en die was pas 3 maanden oud. En dat is heel erg om mee te maken maar je kan het helaas niet voorkomen. Hij heeft een hartstilstand gehad en dat was ook gebeurd als we thuis waren geweest.
Wat ik er wel van heb geleerd is om hele goede afspraken te maken over wat je wil als je kat ziek is of overlijdt. Want hoe zelden het ook gebeurt het is wel prettig als je oppas er op de manier mee omgaat zoals jij graag wil.
groetjes Sharon
Lijne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2005 18:43

Bericht door Lijne »

Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik heb er echt veel aan! De da is vandaag langsgeweest en mijn schatten zijn gezond verklaard, dus da's toch al een soort van geruststelling. Ze was zelfs een beetje verwonderd dat mijn oudste kat nog al z'n tanden heeft, er zit enkel een beetje slijtage op, maar da's normaal.
Ik ben nu toch al een stuk rustiger. Het schuldgevoel blijft wel, maar ik weet ook dat mijn vader een ontzettend goeie oppas is en dat hij mijn katten echt de nodige zorg en aandacht geeft als we weg zijn. En ze kennen hem ook goed.
En ja, ik denk er soms wel aan dat er iets zou kunnen gebeuren, zoals bij jou Shaz, een hartstilstand. Maar dat kan zoals je zegt ook gebeuren als je thuis bent. En mijn vader weet dat hij ons onmiddellijk moet verwittigen als er iets fout gaat, en dat we dan naar huis komen gevlogen.
Dus, ik ga zoveel mogelijk van mijn vakantie proberen te genieten en me niet teveel zorgen proberen te maken.

Groetjes,
Lijne.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ja, daar zit ik ook mee, dat schuldgevoel!
Wij hebben nu dan 5 katten. Één daarvan, Rosa, volgt je graag door het hele huis en ligt graag rustig bij je. Ze vindt het dan ook vreselijk als je een deur achter je dicht doet en zij niet mee kan. Ze vindt het het fijnst als je rustig zit, dan kan zij rustig erbij komen zitten. Ze houdt niet van drukte. Het zou de 1e keer worden dat we, 10dgn(incl reis), op vakantie gaan.
Ik ben zó bang dat Rosa vb stopt met eten ofzo als wij weg zijn.
Heeft iemand dat al eens meegemaakt?
Ze blijven samen in hun eigen huis. Het buurmeisjes is de hoofdoppas; zij voert ze ed. Ze komt nu elke week een keertje zodat de poesjes aan haar kunnen wennen. Een vriendin van mij, met zelf ook katten, is de toezichthouder, zij komt ook 1x/dag of per 2 dgn ff kijken en spelen ed. Zij komt nu ook elke week alvast een keertje.
Ik weet dat wij erg aan vakantie toe zijn maar ik maak me erg zorgen over hoe het zal gaan.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Ik ken dat, deze winter werden Ludo en ik op een weekendje getracteerd door vrienden, en hoewel ik vroeger een echte reiziger was, huilde ik nu tranen met tuiten toen ik Evita alleen moest laten. Elke dag wel 4 keer met mijn moeder gebeld om te informeren hoe het was. En dat was dan ook de laatste keer dat ik ergens heengegaan ben: tot grote verwondering van Ludo wil ik nu dus niet meer op reis. Lekker thuis bij mijn Vitaatje !
Ik ben momenteel aan het oppassen op de poes van mijn ouders (Lola). Ik blijf ook altijd een tijdje om haar een beetje gezelschap te houden, en ze is altijd dezelfde opgewekte gezellige lieve poes als je bij haar bent, ze kruip ook direct op je schoot. Aan aandacht geen tekort trouwens: elke dag komen mijn nicht, mijn tante en ik 1 of 2 maal per dag een bezoekje brengen, ik denk dat Lola zich momenteel koningin voelt !
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Maris
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Maris »

Hoi lijne

Ik zou me eigenlijk pas zorgen gaan maken als ze helemaal niet enthausiast zijn als je thuis komt, want dat betekend dat ze het niet fijn vinden bij je. Mijn nicht heeft zo iets gehad, haar katten ze naar iemand anders gebracht en ze wilden niet meer mee terug.

dus gewoon blijven :-P :-P :-P :-P
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 454
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Maris, dat kan ook een teken zijn van de ietwat arrogante eigen wil van een kat. "Gewoon het baasje negeren, laat ze maar eens merken dat we het er niet mee eens zijn!" In zo'n geval kun je het beste normaal doen tegen je kat, die draait vanzelf wel weer bij. ;-)
Gebruikersavatar
Black Bandits
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2005 14:47
Locatie: Arnhem

Bericht door Black Bandits »

Wij gaan in oktober 10 dagen weg en voor m'n moeder is het bijna niet te doen om 2x per dag naar ons huis te komen voor de katten. Nu hebben we besloten om de katten naar m'n moeder te brengen.
Wat vinden jullie daarvan?
Gesloten