Verhuizen...

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Verhuizen...

Bericht door Meisje »

Het zou kunnen dat wij over anderhalve maand gaan verhuizen. Ik weet dat je katten in het nieuwe huis het beste een paar uur in één ruimte houdt, waar de kattenbak ook definitief zal komen te staan. En als ze dan gepoept of geplast hebben, dat je ze dan langzaam aan de andere kamers laat wennen. Nou heb ik misschien een hele gekke vraag, maar toch: In welke volgorde doe je de verhuizing met katten het beste? Eerst de meubels en alles naar het nieuwe huis en op het eind de katten? Of beter alvast de katten in het nieuwe huis laten (in ruimte met kattenbak) en nadien het meubilair? Er valt voor allebei wat te zeggen, vind ik. Welke volgorde geeft voor katten het minste stress? Graag beetje advies en ervaringen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik denk dat je het beste eerst de meubels enzo kunt aan laten rukken, en pas als laatste je kat. Op die manier veranderd er niets meer aan de nieuwe omgeving en geeft het minder stress.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Janine,

Ik heb eerst de meubels verhuisd, waarbij de katten in de oude slaapkamer bleven.
Toen het nieuwe huis helemaal klaar was, heb ik de katten daarheen gebracht. Ze mochten van mij gelijk overal snuffelen. De kattenbak heb ik gelijk op de plek gezet en tijdens het snuffelen kwamen ze hem vanzelf tegen. Ze hebben het nooit naast de bak gedaan.
Mijn katten zijn een dag of 3 onwennig geweest en schrokken de eerste 2 weken nog van elk geluidje, maar na een tijdje was het alsof ze er altijd al hadden gewoond!

Succes ermee!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wij zijn ook pas verhuisd.
Ik heb de avond voordat alle grote spullen over zouden gaan het bed uit elkaar gehaald en de slaapkamer leeg gemaakt.
Daar de volgende dag de kattebak neergezet en de katten uiteraard, en deur dicht.
Pas toen alles ingeladen was heb ik de katten gehaald als allerlaatste. M'n moeder heeft ze wel gezelschap gehouden om ze een beetje gerust te stellen vanwege alle herrie.
Er schijnt een middel te bestaan waarmee je de reismand/korf kan inspuiten, felicat heet het volgens mij, als ze kopjes geven enzo, zetten ze hun geur af en dat zit daarin dus, dat schijnt ze rustig te houden.
Als ik dat had geweten had ik het ook gebruikt, want Missy is de reis maar net goed doorgekomen :sad:
Ik raad het je dus wel aan, want je weet nooit hoe een kat reageert op bepaalde situaties.
Aangekomen in ons nieuwe huis heb ik eerst de katten naar binnen gebracht en in een van de slaapkamers gezet. Kattebak erbij en voer en water, deur dichtgehouden tot alle spullen binnen waren en op hun plaats stonden.
Ben af en toe wel wezen kijken hoe het ging hoor en ff aandacht gegeven zodat ze weten dat alles goed is, dat hebben ze wel nodig.
Nadat iedereen weg was hebben we eerst nog wat spullen weggeruimd en heb ik de deur opengezet.
Redney kwam gelijk kijken, heel voorzichtig hoor, maar Missy had wat langer nodig. Die is 's nachts op verkenning gegaan. Dus geen zorgen als ze zich niet laten zien, dat komt vanzelf. Je kan ze wel geruststellen door wat extra aandacht aan ze te besteden. En als ze niet gelijk willen eten die dag, geen zorgen dat komt ook wel goed :wink: De andere dag hebben ze honger voor 2.
Nadat alles aan kant was heb ik pas de voerbakjes op hun definitieve plaats gezet omdat ze wel rustig moeten kennen eten.
Nouja eigelijk waren ze binnen 2 dagen helemaal gewend aan hun nieuwe omgeving.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes
San
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Ik ga komende januari verhuizen en heb al een strategie ontwikkeld (met een schuwe, schrikachtige kat als Freyja moet je wel):

Al de meubelen in de huidige kattenkamer (incl. vloerkleed) worden verhuisd naar de nieuwe kattenkamer zodra deze klaar is. De krabpaal laat ik staan tot het moment van het verhuizen van de katten.

Ik verhuis de katten tegelijkertijd, zodat ze bij elkaar kunnen blijven. Ik laat ze ineerste instantie alleen in hun nieuwe kamer, zodat ze langzaam kunnen wennen. Onverschrokken Pippin zal vrij snel zover zijn dat ie de rest van het huis kan verkennen en Jesse volgt al snel. Freyja zal het, denk ik, rustiger aandoen.

Verder denk ik dat de verhuizing wel zal meevallen, want alle bekende meubelen (met dito geurtjes) gaan mee naar het nieuwe huis.

Om stress bij de katten zoveel mogelijk te voorkomen geef ik ze vlak voor de verhuizing Arnica en Sedatyl (beiden homeopatisch) en/of Bach Rescue.

Ik vind het wel spannend!

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
sabine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2003 21:50
Locatie: panningen nrd. limboland

Bericht door sabine »

toen wij gingen samen wonen hebben we de katten als laatste naar het huis gebracht.(ik heb er 2 en mijn vriend heeft er 2)
voor alle 4 de katten stonden er voor hun betrouwbare spullen in huis.
we hebben ze alle 4 gelijk uit hun reismanden gelaten en hun het hele huis laten doorzoeken.
een paar uur lang hebben ze zich afzonderlijk verstopt en tegen elkaar liggen blazen.(we hebben ons er niet mee bemoeid!)
toen gingen ze op verkenning. ze kwamen met z'n vieren op neutraal terrein en het ging prima.
na een paar weken gingen ze wel onderling uitvechten wie de meeste rechten had! :wink:
het is heel lang met z'n vieren goed gegaan maar de 2 sterkste katers bleven de strijd aan gaan tot diepe verwondingen toe.
mijn kater woont nu boven en heeft de hele etage voor zich alleen en hij vindt het prima zo. zo nu en dan komt hij zijn rivaal nog wel eens op de trap tegen maar hij heeft zich erbij neer gelegd dat hij niet de leider is of ooit nog kan worden.
wij hebben onze katten dus niet kamer voor kamer laten wennen.
we dachten ook dat ze elkaar direct zouden aanvliegen maar dat is wonder boven wonder uit gebleven! :grin:
groeten uit limboland van sabine richard en onze katten, rat en konijn.
______________________________________
honden hebben een baasje, katten hebben personeel.....
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Bericht door Meisje »

sandy schreef:Je kan ze wel geruststellen door wat extra aandacht aan ze te besteden.
Nog meer extra aandacht... :wink: :grin:

Heel erg bedankt voor jullie reacties. De verhuizing is nu zeker. Wij verhuizen 1 december van Antwerpen naar Kalmthout, oftewel van de drukte naar de natuur. Gelukkig werk ik in Antwerpen, dus ik laat de stad niet volledig achter me. We zullen inderdaad eerst de meubels verhuizen en de katten met voer+water+mandjes in de oude slaapkamer houden. In het nieuwe huis zetten we dan eerst de meubels op de juiste plaats. 's Avonds keren we dan terug richting Antwerpen om de poezenkinderen op te halen. Die komen dan in een huis waar praktisch (bijna) alles al op zijn plek zal staan. Dan hebben ze ook geen stress van gesleep met meubels daar. Ik zal jullie op de hoogte houden van dit avontuur.
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Bericht door Meisje »

Wij zijn verhuisd... :grin:

Het heeft slechts 2 dagen geduurd, voordat Meisje en Rocco een beetje gewend waren in ons nieuwe huis. Het is een veel grotere woning, dus dat was wel een beetje angstig voor ze. Ik vind 2 dagen zeer kort en ben dan ook apetrots op mijn kindjes. Ik vind ze zo flink. Ze passen zich zo gemakkelijk aan. Terwijl ik dit schrijf ligt Meisje heerlijk op haar rug met de pootjes omhoog in de mand met vuile was (daar hangen onze geurtjes natuurlijk aan :oops: ) en Rocco ligt heerlijk onder de sierschouw voor pampus. Gelukkig is onze dierenarts in Antwerpen bereid om af en toe op huisbezoek naar Kalmthout te komen. Wij hebben nl. liever een vaste dierenarts en zij staat ook open voor homeopathische geneesmiddelen. Ik wil jullie hartelijk bedanken voor bovenstaande tips en anekdotes i.v.m. verhuizen. Het is allemaal zeer voorspoedig gegaan.

Nu ga ik weer even verder met dozen uitpakken...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. :grin:
Fijn dat het allemaal meegevallen is. :wink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Zo, jij kan zeker trots zijn op je hummels :grin: .
Gefeliciteerd met je nieuwe woning en veel geluk ermee (erin).
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

heeft er iemand ervaring met wanneer je na het verhuizen je katten weer naar buiten doet
wij zijn in dezelfde straat verhuist en de twee katers zijn tijdens het schilderen al aan het huis gewend en die zijn nu ook meteen al weer buiten, maar onze poes was heel bang en wilde niet mee naar binnen
nu na een week is ze binnen wel gewend maar ik durf d'r nog niet naar buiten te doen ben bang dat ze niet naar binnen durft en bij het oude huis gaat zitten. Ze is op straat ook niet makkelijk te vangen
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Normaal gesproken moet je je kat zeker 6 weken laten wennen aan het nieuwe huis, omdat hij anders teruggaat naar het oude.
Maar als het in dezelfde straat is, is de kans natuurlijk erg groot dat de poes terugloopt. Je zult dan heel strikte afspraken met de nieuwe bewoners moeten maken. Zelf zou ik de poes een aantal weken binnenhouden.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Een beetje laat....maar misschien handig voor de volgende kattenbezitter die gaat verhuizen.

Pas geleden zag ik een stuk op TV over het verhuizen en hoe je het makkelijk maakt voor je katten. Daar hadden ze de volgende tips

- 1 kamer leeghalen en daar de katten in opsluiten tijdens de verhuizing
- In het niuwe huis 1 kamer inrichten en de katten daarin opsluiten
-Als alles op rust is de de zooltjes van de katten insmeren met boter, dit likken ze af waardoor er extra geur op de zooltjes komt te zitten.
- Deur openzetten, de katten lopen door het huis en verspreiden hun eigen geurtje sneller.

Het is een tip die ik zeker bewaar. Komt vast van pas wanneer wij gaan verhuizen over ongeveer 1,5 tot 2 jaar
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
ann22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2005 13:21
Locatie: 's Gravendeel

hoogstwaarschijnlijk nieuw huis, katten naar buiten?

Bericht door ann22 »

we gaan hoogstwaarschijnlijk verhuizen naar een vrijstaand huisje met achter polder. Het huis staat zeer rustig aan een weg met enkel bestemmingsverkeer voor onze buren.
Wel is het huisje kleiner dan ons huidige huis.
Nu zit ik me af te vragen of ik Dikkie Dik en Pluk, na een tijdje wennen, naar buiten kan doen. Ze kunnen dan lekker door de polder struinen en buiten in de ruime tuin zonnen.
Een buitenren in geen optie (vriend is hovenier en vind het afschuwelijk) en ik ben bang dat als ze straks groter zijn, ze toch niet meer binnen kan houden. Ze zijn nu ongeveer 10 maanden en tegen de tijd van verhuizen meer dan een jaar oud.
Wat vinden jullie?
groetjes Ann, Pluk en Dikkie Dik
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als je het veilig genoeg acht kan je ze best naar buiten laten.
Maar als je net verhuisd bent zal je ze eerst zeker een maand binnen moeten houden zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe omgeving.
De eerste tijd lijkt het me ook verstandiger om ze alleen in de tuin te houden, al denk ik dat ze zelf dan nog niet zo gauw de tuin uitgaan. Het is tenslotte allemaal nieuw en spannend.
Alles is een gewenningsproces wat tijd nodig heeft. Zo denk ik erover althans. ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten