Verhuizen...

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Oh sjips, je had het al genoemd. Dat had ik niet eens gezien. :oops: :oops: :oops: Nu is het net of ik een of andere beterweter ben... :oops: :oops: :oops:
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Hallo,
Er staan meerdere antwoorden over hoelang je katten binnen moet houden na een verhuizing en hoe je ze het beste kan laten wennen.
Nou heeft een vriendin van me gezegd dat ik de katten vóór de verhuizing al een week binnen zou moeten houden.Anders zijn ze door de stress die je zelf hebt mbt de verhuizing ook gestresst en zouden ze ervandoor gaan en met moeite te pakken te krijgen...Zo zei zij dus...
Ik zie dat probleem zelf nog niet zo.Ik ga as zaterdag verhuizen en was eerst van plan om ze vrijdag al te verhuizen dus voor de rest van de meubels er komen.Nou zie ik heel veel staan dat het beter is dat men de katten als laatste verhuist dus wat dat betreft heb ik het plan al gewijzigd;
Maar dan zou ik ze gewoon t/m vrijdag naar buiten laten en pas dan binnen houden.
Dus mij lijkt die raad van die vriendin me een beetje onzin.
Weet iemand daar iets over?

Groetjes Michel
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het hangt een beetje van de stressgevoeligheid van je katten af. Als je vrijdag dozen aan het inpakken en meubels aan het verschuiven bent en ze reageren hier erg onrustig op dan zou ik ze die dag boven opsluiten als je druk bezig bent (zo lopen ze je niet voor de voeten) en dan niet naar buiten laten, want dan kunnen ze inderdaad wegvluchten en zich verstoppen. Als ze lekker relaxed blijven kun je ze denk ik wel gewoon hun gang laten gaan. Dus gewoon even aankijken hoe ze reageren....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

Bericht door mickey2602 »

Nou,ik ben inmiddels verhuisd...
Vrijdag bleven ze uit zichzelf of binnen of in de buurt en als ik aan het sjouwen was heb ik ze ff opgesloten.
Zaterdag heb ik ze de hele dag in het oude huis in een slaapkamer opgesloten en met de laatste rit heb ik ze meegenomen en in het nieuwe huis ook weer eerst in een kamertje opgesloten.
's Nachts mochten ze een deel van het huis verkennen en vandaag overdag was ik er bijna continu bij en heb ik ze de rest laten verkennen.
De oudste bromde in het begin weleens naar de jongste,met name als die jongste een onverwachte beweging maakte.Maar ik heb ze ook alweer met elkaar zien stoeien en ze zijn ook al druk bezig om alle plekjes te verkennen dus ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed gaat komen met die 2 rakkers ;-)

Groetjes Mickey
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Natuurlijk komt dat wel goed.
Verhuizen is voor iedereen stress. Of je nu op vier pootjes loopt of op twee. ;-) Als je een weekje verder bent weet jezelf ook waar alles staat, net als je katten.
Groetjes Gerda
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Zeker, alles sal regkom! ;-) Liora's Jimmy en mijn Pluis waren in het begin elkaars aartsvijanden, toen werd elkaars bestaan getolereerd, maar nu beginnen ze toch een beetje nieuwsgierig naar elkaar te worden. Mind you, dit proces loopt al zeven maanden...
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

minou

Bericht door Minou »

Hallo,

Wegens omstandigheden, zijn we misschien genoodzaakt om de kamers waar we nu logeren te verlaten en een tijdelijk onderkomen te zoeken tot we over vier weken in ons nieuwe huis kunnen.

Nu hebben we vrienden waarvan ik zeker weet dat we welkom zijn, alleen is die vrouw allergisch voor katten.

Nu wil ik graag jullie advies. Zou het kwaad kunnen voor minou om tot die tijd in een pension te logeren?
Ze heeft al eerder gelogeerd in een kattenhotel, iets wat goed ging als ze langer dan drie dagen moest blijven.

Wie kan me helpen? ik word niet bepaald vrolijk van de gedachte mijn meiske zolang te moeten missen, maar helaas zit er als deze oplossing nodig is weinig anders op. Haar dan liever 4 weken moeten missen, dan een tehuis voor haar zoeken en dat ze nooit meer bij me kan komen...

Een verdrietige Sylvia
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

katten verhuizen?

Bericht door KellyVG »

Hallo!

Ik ben van plan twee katjes te nemen. Nu zijn wij wel niet van plan eeuwig in ons huisje te blijven wonen, maar binnen een 5-tal jaar willen wij graag naar iets groter. Zullen wij de katten dan kunnen meenemen? Of gaan ze terug willen naar hun oorspronkelijke woonst?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja hoor die kun je gewoon meenemen, mits je ze daar weer 6 weken binnenhoudt om ze aan hun nieuwe huis te laten wennen.

groeten,
Sandra
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

verhuizen!!

Bericht door Myron »

m`n vriend en ik hebben een huis op het oog dat we willen gaan kopen :grin:

nu vraag ik me af hoe dat moet met myron :?:
nadat ie bij me binnen kwam lopen heb ik hem 3 weken binnen gehouden ivm met medicijnen voor de oormijt. (als ie niet meer terug zou komen had ie in ieder geval z`n oren schoon :-P ) de 1e week ging nog wel, de 2e wat minder maar de derde week werd ie echt gestresst omdat ie echt naar buiten wilde. liep elke keer naar de deur met een hoop gemiauw. hij vond het echt niet leuk. maja toen hij eindelijk naar buiten mocht is ie geloof ik 2 nachten buiten geweest en toen kwam ie weer terug. hij wist natuurlijk wel waar ik woonde aangezien ie zelf bij me binnen kwam lopen.

nu gaan we verhuizen (als het allemaal goed gaat) naar de andere kant van de stad. heb gelezen dat als de afstand te kort is dat ie dan weer terugloopt naar waar ie eerst z`n territorium had. klopt dat?
en moet ik hem dan nu langer binnen houden zodat ie naar buiten kan kijken en zo de omgeving kan opnemen? en hoe lang zou ik hem dan binnen moeten houden?

en als ie naar buiten kan moet ik dan gewoon de deur open zetten en weg issie ? of moet ik eerst met hem gaan wandelen ofzow ? haha ik zie het al voor me.

dan gewoon zoveel mogelijk met hem spelen zodat ie niet gestresst raakt en zich verveelt? een hoop vragen :smile: maar ik hoop dat jullie tips hebben.

oh ja, het huis ligt trouwens aan een bosrand. straat oversteken en ik ben er :grin: vond ik wel belangrijk zodat ik doenja elke dag een lekkere lange wandeling kan geven. hoop niet dat myron daar de eekhoorntjes allemaal gaat vangen dan :-(
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

Bericht door Myron »

joehoe...

ghosttown? :-P
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Myron schreef:joehoe...

ghosttown? :-P
Haha, het is inderdaad een beetje stil de laaste tijd ;-).

Je loopt inderdaad hetr risico dat je kat terugloopt naar zijn oude stek maar dit hoeft niet, want heel veel katten wennen onmiddellijk zonder problemen aan hun nieuwe huis en omgeving.

Je kunt hem het beste zo'n 6 weken binnenhouden voor een goede "aarding", maar sommige katten houden dit niet vol (bijvoorbeeld echte buitenkatten) en dan zou je het na 4 weken kunnen proberen.

Je kunt inderdaad een tuigje gebruiken, maar wat ook goed helpt is hem steeds kort naar buiten te laten voordat je hemm eten hebt gegeven en hem dan steeds binnen te lokken met brokjes. Ook is het beter om hem zeker in het begin 's-nachts binnen te houden, want dan komt zijn jachtinstinct opzetten en kan hij te ver van huis lopenn en de weg kwijtraken.

Als je een kat veel binnen wilt houden dan kun je inderdaad beter veel met hem spelen zodat hij zich niet verveeld.

Ik hoop dat je hier iets en hebt en hopelijk komen er nog meer tips van andere forumsters......

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Ik denk ook wel dat je hem eerst zo lang mogelijk binnen moet laten.
Daarna zou ik een riempje voor hem kopen en elke keer een stukje gaan wandelen.
Wij doen dit ook met onze kat als hij ziek is en toch ff naar buiten wil.
Hij vind het echt heerlijk om met het riempje te lopen.
Zo leert jullie kat een beetje de omgeving kennen en kan zijn geur al een beetje verspreiden.
Als er een bos tegenover zit dan denk ik niet dat hij snel terug gaat naar zijn oude huis.
Hij heeft dan zo veel nieuwe dingen om te ontdekken en zoveel muisjes en vogels dat het een veel te mooie plek is om te verlaten.

Groetjes wendy
Myron
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2007 17:05
Locatie: Kerkrade

Bericht door Myron »

wendy dirk schreef:Hallo
Als er een bos tegenover zit dan denk ik niet dat hij snel terug gaat naar zijn oude huis.
Hij heeft dan zo veel nieuwe dingen om te ontdekken en zoveel muisjes en vogels dat het een veel te mooie plek is om te verlaten.

Groetjes wendy
haha dat denk ik ook :grin: wel zielig :-( laatst had ie een baby spitsmuisje :-( hij had alleen een wondje op z`n wang en heb ik hem daarna buiten gezet en myron binnen gehouden. maja of ie het overleeft heeft... :???:

maar ik zal hem in ieder geval minstens 4 wk binnen houden en dan proberen om een rondje te lopen met een tuigje

thnx ;-)
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

En hoe gaat het?
Loopt hij nog aan het tuigje?
Gromt hij al? :cussing:
Dat deed onze kat toen tenminste altijd als hij in de gaten had dat we weer richting huis liepen.
Dan had hij echt nog geen zin om terug te gaan.
Ahh het arme muisje... :-(
Is altijd wel zielig ja maar ja het hoort er nou eenmaal bij he. ;-)
Gesloten