Verhuizen...

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Als je in je nieuwe huis woont, dan eerst aan het huis laten wennen.
De eerste 6 weken is het beter om ze binnen te houden.
Daarna zou ik ze voorzichtig naar buiten laten.Hou er wel rekening mee
dat veel katten die buiten lopen en de vrijheid hebben, hun grenzen steeds meer gaan verleggen.Zeker als je in een rustig gebied woont.Katten zijn van nature erg nieuwsgierig.
Veel plezier in je nieuwe huis. :lol:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Ann,

Ik zat vorig jaar met ongeveer dezelfde vraag. Mijn katjes waren toen bijna een jaar en waren in Groningen alleen af en toe buiten geweest in een omsloten tuin. Toen ben ik verhuisd naar een huis aan een rustig, doodlopend straatje, aan de rand van het park. Een prachtig plekje voor de katten, maar ik zat erg te twijfelen of ik ze wel alle vrijheid wilde geven. Ook omdat ik niet van plan ben de rest van mijn leven hier te blijven wonen en als je katten eenmaal gewend zijn aan al die vrijheid, draai je dat niet snel terug.
Ik heb er toch voor gekozen om ze te laten gaan en ik heb nog geen seconde spijt gehad. Ze genieten zo ontzettend!

Voor ik ze liet gaan, heb ik ze aangeleerd dat ze bij een bepaald fluitje eten krijgen. Als ik dit nu buiten fluit, komen ze er direct aanrennen. De eerste tijd beloonde ik dit natuurlijk met een snoepje of wat brokjes.
Verder mogen ze alleen overdag naar buiten en krijgen ze hun avondbrokjes pas als ze binnen zijn. Ze hebben een kattenluikje dus ze kunnen de hele dag heen en weer klepperen. (Ik werd gek van die deur steeds open en dicht moeten doen! :roll: )
Ik had ze al laten chippen, maar ze dragen nu ook overdag een halsbandje met een naamkokertje. De eerste tijd ging ik steeds samen met ze naar buiten en daarna liet ik ze alleen naar buiten als ik zelf thuis was. Dat was misschien wat overdreven, maar wel goed voor mijn eigen gemoedsrust. ;-) Nu draai ik 's ochtends het kattenluikje open en komen er 3 vrolijke katjes op me af rennen als ik 's avonds thuis kom. :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, ik sluit me aan bij Marije.

In die zes weken dat jij je katjes binnenhoudt in het nieuwe huis, kun je ze een bepaald fluitje aanleren. Fluit dat wijsje bijvoorbeeld als ze brokjes krijgen, zodat ze het met iets leuks/lekkers gaan associeren.

Daarna zou ik ze eens in de tuin laten, eventueel vast, maar in ieder geval zelf erbij blijven. Paar weekjes in de tuin en dan maar loslaten op het moment dat je er zelf een goed gevoel bij hebt en dan nog zou ik in de buurt blijven.

Heel veel succes! ;-)
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Je katten zijn al gewend met buiten?
Ik woon nu een maand samen met Kwint en in het begin was ik ook wel heel erg voorzichtig. Toch is ze na drie weken al naar buiten gegaan. Wel ben ik er zoveel bijgebleven. We wonen vrij rustig. Maar eerst moeten de katten echt helemaal gewend zijn aan het nieuwe huis.

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik denk dat het wel kan. Alleen moet je ze inderdaad eerst aan het huis laten wennen. Ik heb gelukkig wel een ren, maar hier is het ook niet veilig buiten.
Gebruikersavatar
bojangels
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2005 14:55

Bericht door bojangels »

Ik ben en blijf er voorzichtig in hoor, ik heb 1 kat die absoluut de tuin niet uitgaat en zij mag los lopen.
Mijn andere katten gaan in de ren of aan de lijnen.
Groetjes,
Caroline
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Lekker naar buiten laten gaan! Dat vinden ze echt heerlijk!
Wel eerst aan het huis laten wennen, zie eerdere berichten. In plaats van dat fluitje om ze te lokken kun je trouwens ook gewoon met het etensbakje klepperen, werkt bij onze katten ook prima.

Onze Poes gaat sinds een weekje ook naar buiten. Eerst zijn we er bij gebleven, maar nu heeft ze uitgevonden hoe het kattenluik werkt, de slimpoes! Dus gaat ze ook wel eens alleen de tuin in. Maar verder dan dat komt ze (gelukkig) nog niet.

O ja, tip: als je ze de eerste keren buiten laat, doe het vlak voor het eten, dan gaan ze zéker niet ver weg....
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ach, al hebben ze net gegeten, sommige katten hebben altijd honger! Onze Desy heb ik vanavond twee keer los gelaten met alleen het tuige om (zonder verdere touwen).
Ze liep wat, dacht waarschijnlijk dat ze gewoon vast zat en deed niet anders als anders.
Even fluiten en schudden met een zak brokjes die we als snoepjes gebruiken (nutuurlijke brokjes of zo, maar best duur) en racen joh, niet normaal! :shock:

Dus, oefen maar wat bij jouw katten het beste is ;-)
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Yep, elke kat is anders. Vroeger had Puk altijd honger, maar tegenwoordig lijken er belangrijkere dingen te zijn in het leven. Puk kreeg gisteravond het laatste beetje kattenvoer, ik moest daarna naar de supermarkt om een nieuw blik te halen (ja vrouwtje had het niet goed gepland :oops: ). Daarna riep ik m, maar hij zat op het dak van de schuur naar de buurmeisjes te kijken. En écht niet dat ie daarvan af kwam voor wat eten! :roll:
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Verhuizing

Bericht door patricia »

hoi allemaal
ben ijverig aan het zoeken geweest hoe ik de verhuizing het beste kan laten verlopenen heb al hele handige tips gevonden
nu wil ik voor onze stresskip (kat) eigenlijk het bach rescue of arnica of sedatyl aanschaffen
maar ik wil van te voren eigenlijk het advies van jullie wie hier ervaring mee heeft welke het beste werkt ,
en de minste bijwerkingen voor de kat heeft
ook de vraag waar je dit kan halen ( dierenwinkel of dierenarts??)
ook zijn we nu al druk bezig met het verbouwen van het nieuwe huis waardoor ze erg alleen zijn vooral merk ik bij de kleinste djessy dat ze daar een beetje onrustig van wordt zou een van deze middeltjes bij haar dan ook helpen en hoe lang mag ik dat dan geven
weet het zijn meerdere vragen bij elkaar maar wilde hier geen meerdere dingen op openen
nou doei groetjes
patricia , djessy , gizmo,simba ,smurf 8-)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Patricia, misschien kun je Stella een berichtje sturen? Je vindt haar in de gebruikerslijst. :grin:
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Nou...eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de antwoorden...

Kan Stella ook gaan mailen maar dan kan ze een eigen forum gaan starten :)

Ik begrijp dat deze remedies zijn bedoeld om de kat te kalmeren? Is natuurlijk niet alleen handig tijdens de verhuizing dus ben ik ook benieuwd.

Stella, blijkbaar ben je de expert :-P

Groetjes Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Volgens mij is er al een topic over verhuizen, en bij de lezerspost staat ook een topic hierover.

Ik kan je wel iets meer over de medicatie vertellen:
* bach rescue kalmeert en is op homeopatische basis. Ik gebruik het als de katten stress hebben en neem het zelf ook wel in. Het werkt goed, maar je moet het wel consequent gebruiken en er al op tijd mee beginnen.

* sedatyl lijkt me toch een iets zwaarder middel, sedatie = versuffing, dus daar zou ik zelf niet snel voor kiezen.

* arnica schijnt ongeveer net als bach rescue te werken, maar ook daar ken ik niet de volledige werking van.

Kortom: ik ga op veilig, voor de bach rescue omdat ik ook weet wat die met mezelf doet. Overigens is er van alles over Bach-bloesemtherapie te vinden, zowel op het internet als ook wel hier op het forum.

Succes!
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ok lijkt me duidelijk
bach rescue is de favoriet, bedankt voor je antwoord
maar wat ik nog niet heb kunnen vinden ihoeveel dagen vante voren moet je hiermee beginnen
groetjes maar weer
patries
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik begin zelf het liefst een dag of vier van te voren. Je ziet vanzelf wel wanneer je het kunt stoppen. Je gebruikt 4 druppels per kat per dag, opgelost in wat drinkwater.
Succes ;-)
Gesloten