Kat naar buiten laten

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Carlijnn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2022 14:13

Kat naar buiten laten

Bericht door Carlijnn »

Hallo,

Sinds kort woon ik in een tijdelijk huisje. De vorige eigenaar hiervan heeft haar kat mee verhuist naar haar nieuwe woning, maar nu na 14 maanden alsnog besloten dat de kat weg moet. Wij hebben de kat, genaamd Mikkie, sinds afgelopen maandag overgenomen. Ik vroeg me af hoe het zit met naar buiten gaan. Mikkie heeft al eerder in dit huis gewoond en is bekend op het terrein, maar het is best een tijd geleden. Vanaf wanneer zou ik hem naar buiten laten? Ik heb het idee dat hij het hier wel herkent, hij weet namelijk direct de juiste deur te vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat naar buiten laten

Bericht door Rik »

Omdat ze toch weer nieuwe baasjes heeft zou ik haar zeker 6 weken binnenhouden.

Hoe is de situatie buiten? Woonwijk of landelijk gebied?
Als het om een woonwijk gaat zou ik sowieso twijfelen of ik haar naar buiten zou laten.
Heb je een tuin die je goed af kunt zetten.
Je hoort zo vaak over doodgereden, doodgebeten, vergiftigde of verloor gegane katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Carlijnn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2022 14:13

Re: Kat naar buiten laten

Bericht door Carlijnn »

Bedankt voor je reactie, wij wonen op een boerderij. Ik weet niet of het mee speelt maar onze woning is slechts 30 vierkante meter. Is het geen probleem om Mikkie in die ruimte te houden? Hij is al wel wat ouder, een jaar of 10, en nog zo actief meer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat naar buiten laten

Bericht door Rik »

Ja, situatie woonwijk of boerderij maakt heel veel uit.
Op een boerderij met ruimte genoeg en geen druk verkeer zou ik het wel aandurven een kat buiten te laten.

Ik zou haar wel eerst even goed aan jullie te laten wennen (wel met positieve huiselijke ervaringen).
Dus zeker een week of twee. Is ze knuffelig naar jullie?
Heeft ze ook echt drang om naar buiten te gaan? Staat ze voor de deur te miepen?
Was ze in haar andere woning (die 14 maanden) ook buiten?

Ondanks het feit dat ze het daar wel kent zou ik er wel zeker van zijn dat ze jullie en het huisje dus ook echt als thuis ziet.

Je hebt het overigens over een tijdelijk huisje. Hoe tijdelijk? Ben je van plan haar mee te nemen als je weer vertrekt? En wat als je haar dan weer hebt laten wennen aan het buitenleven? Om die reden kan het ook handig zijn, zeker als ze er nu nog niet zo om loopt te schreeuwen, haar langzaam te laten wennen aan het binnenleven.
Carlijnn schreef: 04 nov 2022 14:21 Sinds kort woon ik in een tijdelijk huisje. De vorige eigenaar hiervan heeft haar kat mee verhuist naar haar nieuwe woning, maar nu na 14 maanden alsnog besloten dat de kat weg moet.
Ook apart. Heeft dat een speciale reden?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Carlijnn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2022 14:13

Re: Kat naar buiten laten

Bericht door Carlijnn »

Goed om te weten! Wij verwachten per 1 februari definitief te verhuizen naar een woning in een woonwijk. Daar hebben we een behoorlijke tuin die we catproof gaan maken zodat hij daarin veilig naar buiten kan. De reden die jij in je eerdere bericht stelt maakt dat wij Mikkie liever niet de hele wijk door laten gaan. Voor de rest zoekt Mikkie ons echt wel op, hij ligt zelfs op schoot. Ik denk dus wel dat hij ons ziet zitten. Toch staat hij ook wel geregeld bij de voordeur te zeuren en naar buiten te kijken. Dat gaat veelal samen met krabben aan de deur. In de afgelopen 14 maanden heeft hij vooral buiten gewoond omdat de vorige eigenaresse hem toen al niet meer echt zag zitten vanwege onzindelijkheid door de komst van een baby. Bij ons is hij wel prima zindelijk. Vanaf wanneer kan een kat eigenlijk zijn huisje goed terug vinden?
Thanks voor al je info en effort trouwens! Dit is mijn eerste kat dus ik ben een totale amateur🙈. Echt super bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat naar buiten laten

Bericht door Rik »

Het gaat niet alleen puur om het terug kunnen vinden van zijn huis maar ook om het zien als thuis bij jullie. Zo zou hij compleet vreemde mensen kunnen/willen ontwijken en dan steeds meer zijn rust ergens anders zoeken. Vandaar dat het een beetje ligt aan hoe sterk jullie band is.

Je kunt bv ergens volgende week ook samen met hem naar buiten gaan. Laten zien dat jij ook buiten in de omgeving van het huis hebt en geen af en toe paaien met een snoepje. Ik verwacht ook niet dat ie direct kilometers ver zal gaan (en als je ziet dat hij ver is kun je kijken of hij weer terugkomt voor een snoepje). Voor hem zal het buiten ook weer nieuw zijn (maar hij zal het waarschijnlijk wel snel weer herkenen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie