Huis verlaten met kat?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Huis verlaten met kat?

Bericht door TessaB »

Hey allemaal,

Ik ben op de leeftijd gekomen dat je erover nadenkt om het ouderlijk huis te verlaten. Er is echter een kwestie die me heel veel stress bezorgt: mijn kater Felix.

Hij is ondertussen 10,5 jaar en woont al heel zijn leven bij ons. Hij gaat graag buiten en kent de buurt goed. In ons huis voelt hij zich helemaal ontspannen. Hij hangt wel heel erg aan mij: ik ben de enige die hem mag oppakken, medicijnen geven, overdag vind je hem ook altijd in mijn slaapkamer op het bed, nooit in de slaapkamers van mijn ouders of zussen...
Als ik het huis verlaat, zou ik hem liefst meenemen, gewoon omdat we zo'n hechte band hebben. Maar hij is natuurlijk ook gehecht aan ons huis. Ik wil hem niet veel stress bezorgen, hij is ook geen jonge kitten meer... Ik ben ook wat bang: stel ik neem hem mee en laat hem buiten, dat hij dat overreden zou worden. Hier thuis kent hij de veilige velden en blijft hij weg van de straten.

Langs de andere kant: stel dat ik vertrek, zal zijn vertrouwde omgeving (mijn slaapkamer met meubels, en ikzelf) opeens verdwenen zijn. Zou hij daar niet erg veel stress van krijgen?

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie eens in dezelfde situatie gezeten?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Huis verlaten met kat?

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik denk dat het heel erg van de kat zelf afhangt. Raakt hij meer gestrest als jij er niet meer bent of raakt hij meer gestrest als jij er wel bent maar beide in een vreemde omgeving bent? Daar valt door niemand anders iets over te zeggen want elke kat is weer anders.

Ook andere dingen spelen natuurlijk mee... hoe vaak is hij buiten? Waar verhuis je naartoe (appartement, huis met tuin etc)? Hoe is het voor hem als hij vaker of helemaal binnen moet blijven?

Ik denk niet dat je iemand zult vinden die exact in jouw situatie met jouw kat gezeten heeft.
Dus je zult die afwegingen echt zelf moeten maken met zijn welzijn als uitgangspunt.

Ps. Uiteraard zal je dat ook met je huisgenoten moeten bespreken. Als er niemand is die de zorg voor hem op zich wil nemen (en een band met hem op wil bouwen) dan is de beslissing natuurlijk al snel gemaakt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Huis verlaten met kat?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb hier wel ervaring mee.
Toen ik het ouderlijk huis verliet heb ik mijn seniorpoes in haar vertrouwde omgeving bij mijn ouders gelaten.
Ik ben haar wel dagelijks gaan opzoeken.
Maak wel goede afspraken met je ouders omtrent de gezondheidstoestand van je kat. Want toen mijn poes op 20-jarige leeftijd nog kerngezond was maar dement werd, hadden mijn ouders haar zonder mijn medeweten laten inslapen :cry:
Op een middag, toen ik op bezoek kwam en mijn lieve Mercedès niet meer in haar mandje lag was het een enorme schok voor mij om te moeten vernemen dat ze ingeslapen was...
Ik ben toen zó boos geweest dat ik 6 maand geen contact meer wou met mijn ouders!
Indien ze me eerst om raad zouden gevraagd hebben, had ik haar wel bij mij thuis genomen om haar te kunnen verzorgen...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie