Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merlinde
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022 22:19

Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Merlinde »

Hi allemaal,

Ik heb een vrij specifiek probleem waar ik graag jullie kijk op zou willen lezen.

Een jaar geleden heb een poes van toen 6 jaar geadopteerd. Sophie is een gemixte Turkse Van en komt oorspronkelijk uit een land in het midden-oosten. Haar baasje heeft haar naar Nederland meegenomen toen het werk daar stopte.

In Nederland kreeg ze veel liefde van haar baasje, maar zij kreeg een partner met grote angst voor katten. Daardoor mocht Sophie uiteindelijk nog maar in één kamer in het appartement komen. Dit was niet houdbaar.

Ik heb mijn leven lang katten gehad en heb besloten haar te adopteren. Ik kan je zeggen, het is een hele weg geweest naar rust en vertrouwen. Ze vond een nieuw baasje, een nieuw huis en nieuwe bewegingsvrijheid in het begin erg beangstigend. Maar, een jaar later is ze helemaal gesetteld en zo gelukkig! Ze kan nu altijd naar buiten in een prachtig groot veld naast mijn huis, ze heeft een luikje met chip-scan en ze is volledig gewend aan de automatische voerbak en het waterfonteintje. Ze is ook een echte knuffel geworden. Als ze niet op pad is, ligt ze het liefst in mijn armen te tukken.

Nu komt mijn dilemma. Ik werk bij Defensie en ga binnenkort in een nieuwe functie aan de slag. Door begrijpelijke redenen (maar tegen alle verwachting in) heeft de baas besloten om mij ver weg van mijn woonplaats te plaatsen voor de komende tweeënhalf jaar. Overleg hierover is niet mogelijk. Dit betekent dat ik vier dagen per week ‘binnenslaper’ wordt. Dat houdt in: drie nachten slapen op de kazerne, vier nachten thuis. Ik heb één flexdag waarmee ik redelijk kan schuiven.

Nu heb ik twee opties:
1) ik doe Sophie weg. Dit betekent dat ze wéér de stress van een nieuw huis, nieuw baasje en nieuwe omstandigheden moet doormaken. Ik zou in dat geval wel op zoek gaan naar een baasje/gezin die ervaren met katten heeft en genoeg thuis is.
2) ik houd haar thuis. Ze heeft dan alle autonomie die ik hierboven heb beschreven, plus camera-toezicht met microfoon en extra aandacht van de buren (die zijn gek op haar). Het gróte nadeel is dat ze iedere week vier dagen alleen in huis is.

Ik ben geneigd om het tweede te proberen. Dat is omdat ik haar niet kwijt wil en omdat ik weet dat de situatie in mensenjaren tijdelijk is (na deze plaatsing kan ik weer dichter in de buurt van mijn woonplaats gaan werken.) Maar uiteindelijk is de belangrijkste vraag: wat is het beste voor haar? Beide opties hebben zulke nadelen…

Wat is jullie kijk hierop?

PS: voor uitzendingen (lees: langere aaneengesloten periodes) heb ik goede mogelijkheden voor opvang op een plek die ze goed kent. Het is juist de structurele aard van deze situatie die het lastig maakt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Synemios »

Ik zou zelf ook voor de 2e optie gaan, zijn de buren bereid om elke dag even wat aandacht te geven?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Merlinde
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022 22:19

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Merlinde »

Hoi Synemios,

Er zit een bedrijfje naast mijn huis waar iedere werkdag medewerkers aanwezig zijn. Ik heb hen gevraagd of ze haar aandacht en iets lekkers willen geven. Dat vinden ze prima om te doen. We delen een dakje op de eerst verdieping en ze gaat af en toe ook door hun openstaande raam naar binnen. Maar ze zullen niet speciaal iedere dag langs mijn huis gaan om een half uur met haar te spelen of haar te borstelen. De buurvrouw aan de andere kant is ook gek op haar, maar is te oud om iedere dag dat ik er niet ben langs te gaan.

Kortom: ze zal wel aangehaald worden, maar niet met toegewijde aandacht die speciaal voor haar komt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door nellebel »

ik zou het ook proberen met optie 2. als zij wat knuffeltjes krijgt van die mensen en verder lekker haar gangetje kan gaan zoals ze nu ook doet in haar vertrouwde omgeving lijkt me dat prima voor haar
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Synemios »

Dan is het dus niet zo dat ze echt helemaal alleen is.
Dus dan krijgt ze sowieso ook elke week 4 dagen aandacht van jou zelf en dan die 3 dagen de buren, en ze kan haar gang gaan zoals Wendy al zegt.
Ik zou optie 2 zeker een kans geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Rik »

Merlinde schreef: 13 jun 2022 07:19 Kortom: ze zal wel aangehaald worden, maar niet met toegewijde aandacht die speciaal voor haar komt.
Ik zou er wel voor zorgen dat je hier één persoon voor verantwoordelijk maakt. Niet dat iedereen denkt "o, dat heeft de ander al gedaan". Want dan loop je kans dat het toch nog mis gaat.

Wie maakt de kattenbakken schoon? Wie geeft haar eten? Wie controleert dat ze ook genoeg heeft gegeten (en dat die automaat goed werkt)? Wie controleert dat ze er niets heeft uitgekotst. Wie controleert of ze ziek is en weet hoe dan te handelen? Wie controleert dat ze genoeg water heeft (en ook daadwerkelijk drinkt)? Wie knuffelt er met haar en geeft haar aandacht? En als ze wegkruipt omdat ze angstig is dat ze op een een andere manier aandacht krijgt? Wie controleert dat ze ook nog goed door het chipluik kan? Wie controleert dat ze bv 's-nachts ook thuiskomt en niet ergens anders een 'huisje' zoekt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Merlinde
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022 22:19

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Merlinde »

Hi Rik,

[ik had een antwoord geschreven maar dat lijkt niet te zijn geplaatst]. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook mijn zorg. Ik zou graag willen dat zo'n één persoon in de buurt te vinden was maar helaas... had ik maar familie in de straat wonen!

De vragen die je opsomt spoken ook door mijn hoofd. Ik denk dat ik voor veel inmiddels een minimale oplossing heb. Ze heeft geen kattenbak, want ze poept en plast altijd in het veld naast mijn huis. De voerautomaat bevat eten voor 14 dagen en werkt met een app die een pushbericht stuurt over iedere afgegeven voeding, de voorraad en bij problemen als blokkades. Maar ik heb het apparaat nu een jaar en het heeft nog nooit vastgezeten. De voerbak en het verswaterfonteintje staan in beeld van een dierencamera die audio en beweging detecteert en bewaart in de cloud. Ook hier kunnen meldingen van live-beweging aangezet worden. De dagen dat ik niet thuis ben kan ik dus live of achteraf controleren of ze thuiskomt, goed eet, niet gewond is, etc. Omdat de voerbak op vaste tijden gaat en ze hier Pavloviaans op ingesteld is, is het heel voorspelbaar wanneer ze binnen is. Ook het kattenluik is in beeld van de camera.

Mochten er onverhoopt problemen ontstaan met eten, drinken of toegang tot het huis heb ik wel de afspraak met de buren dat zij kunnen troubleshooten. Beide kanten hebben een sleutel en weten hoe de boel werkt.

Naast de commitment vanuit de omgeving is mijn grootste zorg het stille lege huis, geen schoot om op te liggen en niet worden opgetild. Zou ze minder sociaal worden? Mensenschuw? Depressief? Géén idee hoe katten dit trekken. Ik lees overal dat katten maximaal 24 uur alleen kunnen zijn omdat ze anders mentale problemen krijgen. Als het nou voor een paar maanden zou zijn, maar dit gaat over _tweeënhalf_ jaar...

Ik weet niet waar ik het beste aan doe, dus ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen. Dank daarvoor!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Rik »

Dan heb je inderdaad het meeste wel getackeld. En als je goed en direct contact hebt met de buren dat die in kunnen springen waar nodig dan is het technisch inderdaad wel haalbaar.

Maar ik deel inderdaad ook je zorgen wat betreft het mentale voor haar van het alleen zijn. Een persoon om naartoe te trekken, mee te knuffelen. Is ze heel sociaal dat ze gelijk allermans vriend is en daar lekker bij gaat kroelen. Het is niet zozeer dat ze mentaal problemen krijgt maar ze zou wel wat kunnen vervreemden. Wat meer mensenschuw worden als ze geen aandacht krijgt. Meer buiten gaat zwerven omdat er binnen niets te doen is en niemand is. En als het wel een allermans vriend is dan kan ze die dus juist op gaan zoeken. Vindt ze die niet in de directe omgeving dan kan ze dus verder gaan zoeken om dat te vinden. Het is inderdaad een moeilijk probleem.

Je kunt het uiteraard proberen en (in overleg met de buren die dan haar ook moeten 'lezen') bekijken hoe ze er onder is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Ani »

Een wat late reactie op dit topic van mij. Maar wil wel de volgende tip met je delen. Je zou kunnen overwegen om een katten’oppas’ bij jou in de buurt te contracteren. Iemand die bv een of twee keer per dag een uurtje (of langer) voor haar kan zorgen en haar aandacht kan geven.

Als je een geschikt persoon (vaak een student) bij jou in de buurt kunt vinden zou dat mooi zijn. Je zal dan wel rond de twintig euro per dag kwijt zijn, maar als er een klik is en je krijgt steeds een terugkoppeling hoe het met je kat gaat lijkt mij dat geruststellend en de moeite waard.

Er zijn verschillende websites waar je een goede kattenoppas kunt vinden. Ik heb tijdens mijn vakantie iemand in huis gehad via Pawshake.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Merlinde
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2022 22:19

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Merlinde »

Hoi!

Bedankt voor je tip. Een kattenoppas zou beslist de beste oplossing zijn, maar om 2,5 jaar lang iedere week vier dagen iemand te laten komen kost €9600 bij een dagprijs van €20. Ik zou willen dat ik dat geld had!

Voor vakanties is het zeker wel een goede oplossing!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Vier dagen per week intern. De kat is in alles voorzien behalve mij.

Bericht door Ani »

Ja da’s inderdaad alles bij elkaar een hoop geld.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie