Zal mijn poezenbeest eenzaam worden?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Novi2018
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018 11:08

Zal mijn poezenbeest eenzaam worden?

Bericht door Novi2018 »

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen en ik neem mijn poes van 3 jaar mee. Het is zo dat wij nu in een huis wonen samen met nog 1 persoon en een hond, beide verhuizen niet mee. De hond zal ze niet gaan missen gok ik zo :-P, maar ik maak mij wel een beetje zorgen dat ze zich eenzaam zal gaan voelen als ze straks vaker alleen is. Nu is ze vrijwel nooit alleen, op soms enkele uurtjes en vakanties na, maar als ze straks alleen samen met mij woont zal dat wel vaker zijn.
Ik werk wisseldiensten: voornamelijk avonden en wat nachtdiensten, soms een dagdienst en soms een aantal dagen achter elkaar dienst en soms een paar dagen niet. Ik ben dus overdag relatief veel thuis, maar toch maak ik me zorgen en voel ik me zelfs al een soort van schuldig… Gedachten als “wat ga ik haar aandoen” en “had ik je zusje nou toch ook maar meegenomen 3 jaar geleden” schieten door mijn hoofd. Dat zusje heb ik overigens destijds niet meegenomen omdat ik een 10 jarig meisje niet kon teleurstellen, die haar zo graag wilde.

Wat is jullie mening hierover en/of ervaring hiermee? Wat kan ik het beste doen: een kat erbij, juist niet, etc?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zal mijn poezenbeest eenzaam worden?

Bericht door nellebel »

een kat erbij zou kunnen maar ze is al 3 jaar solo. dus of ze daar nog op zit te wachten? het hoeft geen probleem te zijn hoor. zorg dat je voldoende dingen voor haar te doen hebt. klimmogelijkheden, uitzicht naar buiten, slaapplekjes. en als je thuis bent besteed aandacht aan haar. dat kan door gewoon je vaste dingen te doen en haar erbij te betrekken. ik heb vaker het idee dat mijn katten nog op precies dezelfde plek liggen te slapen als ik thuis kom als toen ik weg ging. maar als ik thuis ben dan betrek ik ze overal bij. ik kletst met ze, vertel wat ik doe, ze zitten op het barretje dan toe te kijken waar ik mee bezig ben. af en toe tussen door even tikkertje, of speeltjes gooien. guusje mag steevast uitzoeken welk blikje natvoer ze wil. enz
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Zal mijn poezenbeest eenzaam worden?

Bericht door marloes501 »

Je zou het even kunnen aankijken.
Jij een je poes hebben allebei een poosje nodig om een nieuw ritme te vinden.
En ik sluit mij helemaal bij nellebel aan; veel klim mogelijkheden en veel lig plekken maken.
En mijn poes Lilly ligt ook bijna altijd nog op de zelfde plek als ik thuis kom.
Katten zijn geneigd mee te gaan met jou ritme, ben jij actief dan zijn zij ook vaak actief, ben jij weg dan betekend dat vaak rust en dus slaap.
Wat jij kunt doen om dat ritme te stimuleren is flink spelen met je kat voor jij weg gaat, en dan bedoel ik ook echt flink, tot zij is uitgeput, en daarna voeren.
Dat brengt een natuurlijk ritme opgang van ; jagen, doden, eten, wassen en dan slapen.
dit is het oerinstinct van de kat.

Veel sterkte en hou ons op de hoogte .
Novi2018
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018 11:08

Re: Zal mijn poezenbeest eenzaam worden?

Bericht door Novi2018 »

Bedankt voor jullie reacties. Dat bij dingen betrekken doe ik nu inderdaad ook, want ze vind het heerlijk om zich overal mee te bemoeien en we kunnen de hele dag kletsen haha. Ik blijf dat gewoon doen, en de tip van het spelen voordat ik wegga is een hele goede! Bedankt.
Plaats reactie