Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
swa100
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2020 15:14

Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Bericht door swa100 »

Goedemiddag allen,

Wij zijn sinds oktober 2020 de trotse baasjes van Pablo en Maya, twee (op straat gevonden) flessenkittens van rond de 9 maanden oud nu. Ze zijn kerngezond en doen het super goed! Het zijn overigens binnenkatten. I.v.m. de situatie omtrent corona ontvangen wij eigenlijk geen bezoek. Hierdoor 'wennen' Pablo en Maya voor ons gevoel niet echt aan andere situaties dan alleen thuis zijn met ons. We hebben vaker verhalen van mensen gehoord die veel met hun katten op stap gingen, op vakantie etc. Nu hebben wij niet echt direct die behoefte, maar voor ons gevoel zou het wel goed zijn om Pablo en Maya, nu ze nog jong zijn, te laten wennen aan 'andere' situaties. We zullen in de toekomst vast eens op vakantie gaan, wat zou betekenen dat Pablo en Maya tijdelijk bij familieleden zullen logeren. Het zou ons een fijn idee geven als we hebben kunnen zien hoe ze met zo'n situatie omgaan als wij er zelf bij zijn.

Nu hadden wij het volgende idee: we kunnen aankomende vrijdag t/m dinsdag naar een vakantiehuis dat hier met de auto anderhalf uur vandaan is. Het leek ons wellicht goed om samen met Pablo en Maya daar een paar daagjes te vertoeven. Zo kunnen zij een nieuwe locatie ontdekken, wennen aan het reizen en wennen aan überhaupt een andere situatie dan thuis zijn met ons nu ze jong zijn. Wij kunnen dan direct kijken hoe zij hiermee om gaan en leren van deze situatie. Mogelijk stellen we vast dat het voor (één van) beiden niet werkt, of juist wel.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? We zouden natuurlijk veel van hun eigen speeltjes, kleedjes, etc. meenemen zodat er bekende geuren aanwezig zijn in het vakantiehuis.

We horen graag jullie visie!

Groet,

Leroy en Mariette
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Bericht door Ani »

Hoi,

Wat fijn dat jullie Pablo en Maya hebben gered en zij een goed en tevreden leven bij jullie hebben. Ik reageer omdat ik zelf mijn eerste kitten toen zij drie maanden was meegenomen heb naar een vakantiehuisje. De reis er naar toe en terug naar huis, ook ruim een uur, vond zij niet prettig. Ze heeft bijna de hele weg zitten mauwen. Maar met een beetje aandacht en geruststelling van de bijrijder kun je dat leed wellicht wat verzachten. In het huisje echter had zij het prima naar haar zin, vanaf het eerste moment.

Ik denk dat het wel mogelijk is om de twee lekker mee te nemen, maar ik denk niet dat zij na een keer in een vakantiehuisje direct al gewend zijn om elders te verblijven. Maar je kunt wel zien hoe ze reageren op een andere omgeving. Bovendien hebben zij elkaar en met eigen mandje en speeltjes moet dat toch lukken.

Wel een aandachtpunt: wanneer je een huisje hebt waar huisdieren zijn toegelaten, moet je Pablo en Maya wel goed controleren op vlooien bij thuiskomst. Onze Winston had in het vakantiehuisje nl vlooien opgelopen, wat we direct hebben behandeld.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
swa100
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2020 15:14

Re: Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Bericht door swa100 »

Goedemorgen Ani,

Bedankt voor je reactie! Ze hebben het gelukkig erg naar hun zin hier, het hele huis is een speeltuin geworden:). Fijn om te horen dat jijzelf een goede ervaring hebt met het meenemen van je kitten. Mijn vriendin zal op de achterbank gaan zitten, tussen de twee carriers, en zal ze zo een beetje aandacht kunnen geven tijdens de rit. We nemen veel van hun eigen spulletjes mee (kattenbakken, krabpaal, mini krabmeubel, kleedjes, hangmatjes, speeltjes) dus ze zullen bekende geurtjes hebben in de nieuwe omgeving. En wij zijn er natuurlijk ook bij!

We verwachten inderdaad niet dat ze na één keer direct gewend zijn om elders te verblijven, maar we hopen goed te kunnen inschatten hoe zij ermee omgaan. Wellicht kunnen we dit dan in de toekomst iets vaker doen om ze te laten wennen, of juist niet wanneer het niet zo goed gaat. We zien dit echt als een kans om te zien hoe ze met de rit en de verandering van omgeving omgaan wanneer wij erbij zijn. Dan kunnen we daar weer lessen uit trekken:).

Het is een huisje dat van familieleden van mijn vriendin is en er komen verder geen dieren, dus dat scheelt. Het risico op vlooien is dus minimaal en er zullen geen geuren van andere dieren in het huisje aanwezig zijn, wat als het goed extra stress zal moeten voorkomen.

Nogmaals bedankt voor het delen van je ervaring. We gaan het proberen :)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Bericht door Ani »

Hoi Leroy en Mariette,

Het klinkt hartstikke goed joh, hoe jullie dit willen doen. Dat gaat helemaal goed komen. En jullie zijn zo enorm betrokken bij jullie twee lieverds, dat jullie er een ware verhuizing van maken, zelfs de klimpalen gaan mee!

Het is fijn dat Mariette tussen de carriers kan zitten onderweg en wat aandacht kan geven. En zo’n rit overleven ze wel hoor. Maak je maar geen zorgen als ze toch onderweg mauwen. Eenmaal weer in een open ruimte zijn ze vast snel weer helemaal content.

Heel fijn in deze tijd, lekker een lang weekend eruit, en extra fijn met jullie poezebeesten erbij. Een heel gezellige en zonnige mini-vakantie gewenst!! Geniet ervan met z’n vieren 🌸
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Bericht door Geert »

Toe Luna nog klein was nam ik haar ook steeds mee bij mijn vader als ik op bezoek ging (1 à 2 uurtjes - 10 min. rijden). Ik had enkel een klein kattenbakje mee want mijn vader heeft geen katten.
Dat ging heel goed. De auto was niet haar favoriete onderdeel maar ze kloeg amper. Eenmaal ter plaatse voelde ze zich direct op haar gemak. Ze kwam uit de bench, inspecteerde het kattenbakje dat ik had meegebracht en ging vervolgens op verkenning zonder enige schroom. Na een uitvoerige snuffelronde sprong ze doodleuk naast mij op de sofa en installeerde haar alsof ze thuis is, zelfs al de allereerste keer dat ik ze meenam. Met Aya moet ik dat zelfs niet proberen, die komt de eerste drie dagen niet vanonder de kast vandaan ...
Om maar te zeggen, het hangt af van kat tot kat.

Een fijne vakantie toegewenst!!
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
swa100
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2020 15:14

Re: Paar daagjes weg; (jonge) katten mee?

Bericht door swa100 »

Hartelijk bedankt voor jullie fijne reacties! We waren even in dubio of het wel een verstandig plan was, maar nu zijn we wel overtuigd dat het een goede test is. We zijn heel erg benieuwd hoe ze met een wat langere rit en een andere omgeving omgaan. We zorgen er in ieder geval voor dat de omstandigheden zo gunstig mogelijk zijn: wij zijn er en we nemen ook vrij veel speeltjes, mandjes en kleedjes mee :). We laten na afloop zeker even weten hoe het is gegaan. Bedankt allemaal!
Plaats reactie