Twijfel

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Syllie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2021 08:47

Twijfel

Bericht door Syllie »

Ik voel me al schuldig dat ik de vraag stel en er dus überhaupt over na denk. Maar ik wil uiteindelijk het beste voor mijn katten dus vandaar de volgende vraag.
Ik heb 2 katten van nu 4 jaar oud, kruising heilige birmaan/ragdoll. Het zijn broer en zus, maar qua karakter heel verschillend.
Tot eind januari van dit jaar woonde ik samen met mijn vriend en de katten in een benedenappartement van nog geen 54 m2, de katten mochten niet in de slaapkamer komen en om ze een beetje ruimte te gunnen was er de mogelijkheid om via een kattenluik in een kleine kattenren te komen. Tot dus ver ook geen problemen.
Eind januari van dit jaar zijn we verhuisd naar een eensgezinswoning, 3 verdiepingen en dus meer ruimte. Op de slaapkamer en logeerkamer mogen ze nog steeds niet komen (ze slopen) in de woonkamer alleen als wij thuis zijn (dat is nogal vaak nu). Alleen kunnen ze nu niet naar buiten. De zolder is zo ingericht dat ze daar lekker naar buiten kunnen kijken, in de krabpaal kunnen chillen, er staan 2 kattenbakken eten, er zijn verstopplekjes enz.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Twijfel

Bericht door nellebel »

wat is je vraag? of je katten gelukkig zijn? wat merk je aan je katten dat je twijfelt?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twijfel

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Wat is eigenlijk je vraag? Waar voel je je schuldig over? Ik lees n.l. niets over problemen.
Syllie schreef: 19 apr 2021 09:28 Op de slaapkamer en logeerkamer mogen ze nog steeds niet komen (ze slopen)
Dat slopen is een kwrstie van bekijken waarom ze slopen. Wat slopen ze? Heb je ligplekjes op de slaapkamer. Staat er een lekkere krabpaal? Staan er andere dingen waardoor ze ook de slaapkamer lekker tot hun domein kunnen maken.

Heb je de mogelijkheid om de tuin helemaal katproof te maken zodat ze straks met wat lekkerder weer onder toezicht naar buiten kunnen? Is de kleine kattenren niet meeverhuist?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Syllie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2021 08:47

Re: Twijfel

Bericht door Syllie »

Sorry, er is iets mis gegaan met plaatsen.
Ze zijn na de verhuizing extreem veranderd qua karakter. Noxx de kater is normaal een knuffelkat die heel de dag in je buurt is. Nu woont hij zo'n beetje op zolder. Want beneden vind hij veel dingen nog eng.
Nouka lijkt zich hierdoor een beetje verloren te voelen. Dit resulteerd in extreem veel mauwen en op een negatieve manier aandacht vragen (slopen). Grootste probleem hierbij mijn vriend irriteert zich mateloos aan het mauwen en gaat hierdoor al snel mopperen wat voor meer stress zorgt.
De kattenren is niet meeverhuist omdat er hier geen mogelijkheid is voor een kattenluik. Tuin afzetten ziet mijn vriend eigenlijk niet zitten. Dus ik weet niet meer zo goed wat te doen.
De katten lijken in ieder geval niet gelukkig. En ik denk nu zelfs na over een ander baasje voor ze zoeken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twijfel

Bericht door Rik »

Ah, dat is duidelijker :)

Waar geef je Noxx nu eten? Wat heb je gedaan om het voor Noxx beneden ook aantrekkelijk te maken? Zelfde verhaal als dat ik zei met de slaapkamer. Slaapplekjes, goede krabpaal, speeltjes, etc. etc.

Heb je al geprobeerd de zolder af te sluiten zodat Noxx toch een beetje gedwongen wordt ook beneden te leven? Zodat hij dat 'enge' een beetje kan overwinnen. Maar dan moet het benen wel aantrekkelijk gemaakt worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Twijfel

Bericht door Pikachu »

Wat ik ook vaak zie is dat katten een bepaalde ruimte eng kunnen vinden als ze niet vanaf een hoogte de kamer kunnen verkennen. Kunnen ze op de kasten, schapjes,.. enzo komen? Ideaal is het als katten de hele kamer rond kunnen zonder op de grond te moeten komen. Dan kunnen ze vanaf een veilige plek alles verkennen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Twijfel

Bericht door nellebel »

zoals ook mijn voorgangers al schrijven denk ik dat je katten vooral wat angstig zijn nu ze meer ruimte ter beschikking hebben. laat ze langzaam wennen. begin met beneden laten leven en vergroot langzaam hun leefruimte. maak veilige plekjes om zich te verschuilen, zich terug te trekken en ook de hoogte in te kunnen om zaken goed te overzien. leg je vriend uit dat de spanning die hij voelt, hij overdraagt en dat helpt niet. veel praten tegen je katten, met ze spelen, zo samen het huis verkennen gaat ook helpen. katten zijn gevoelige dieren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Twijfel

Bericht door Geert »

Ik ben het eens met mijn voorgangers: het nieuwe huis is het hunne (nog) niet, waarschijnlijk omdat 1) het ook voor hen allemaal nieuw is en 2) ze teveel ruimte ineens erbij hadden waardoor ze geen overzicht kregen. Ze hebben zich elk een deeltje van huis eigen gemaakt en vallen daar steeds op terug. Ik denk niet dat het gemis van de kattenren nu een rol speelt.
Ik zou ze voor nu, zoals hierboven al aangehaald werd, ook een kleiner beloop geven en liefst in of zo kort mogelijk bij jullie leefruimte én met de mogelijkheid dat ze van bovenaf hun leefruimte kunnen observeren. Dit hoeft niet per se met katten loopplankjes en dergelijke maar bijvoorbeeld een hoge kast toegankelijk maken door er (tijdelijk) een half hoog object tegenaan te zetten en hen dan te tonen hoe ze naar boven kunnen.

Ik zou ook veel met hun spelen in diezelfde leefruimte.

Stress, in welke vorm dan ook, is zeker in deze fase absoluut te vermijden.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie