Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Weckster
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2021 13:11

Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Weckster »

Goedemiddag,

Ik heb een probleem en weet niet goed hoe ik het kan oplossen.

Mijn katten worden in Mei 14 jaar. Ze zijn nooit gechipt en hebben dus ook geen paspoort. Nu heb ik mijn huis verkocht en vertrek ik binnen een maand naar Roemenie met de auto voor een periode van ongeveer een jaar.

Ik ben nooit verhuisd sinds ik mijn katten heb en dacht dat het vrij makkelijk was. Op de achterbank in een konijnenkooi of zo, zodat ze meer ruimte hebben.

Het probleem dat ik heb, is dat ze 1. heel lastig te vangen zijn en 2. ze doen buiten hun behoefte. Ik heb gekeken naar kattenpensions en hotels om ze hier achter te laten, maar het is vrij duur en de overnachtigingen zijn van korte duur.

Wat zou ik nog kunnen doen, anders dan proberen te vangen, laten chippen en prikken halen (moet ook nog 3 weken voor vertrek) en een paspoort laten maken. De reis met de auto zal ongeveer 3 dagen zijn en in die tijd lijkt het mij geen optie om ze tussentijds vrij te laten.

Kortom, ik zit met mij handen in het haar voor zover ik nog haar heb.

Alvast bedankt voor een reactie
Cerna

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Cerna »

Ik had een antwoord getypt, maar dat wil je vast niet horen dus ik ga op mijn handen zitten.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Ani »

Onbegrijpelijk. Je verkoopt je huis, gaat een jaar naar Roemenië en ineens bedenk je: goh, en wat moet ik nu met mijn katten? En dan een verhaal erbij dat je je katten niet kunt ‘vangen.’ En hoe moet dat allemaal onderweg. In een konijnenhok?

Sterk verhaal hoor. Het probleem is vermoedelijk dat deze post een hoax is en Weckster een trol.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door nellebel »

goed voorbereid inderdaad. bedenk maar eens eerst wat je wilt. en dan de oplossing. ga er ook niet teveel energie in steken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Dinky »

Tja, beste oplossing lijkt het herplaatsen van de katten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Cerna »

Ani: nu ik jouw antwoord lees, had ik de mijne ook wel kunnen laten staan :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Anne »

Zijn ze wel geholpen?
Als ik jou was zou ik ze nu binnenhouden
Zodat je kunt werken aan katten bak training en ze tammer maken ivm het vangen
Mag je überhaupt je katten vervoeren door verschillende landen, heb je geïnformeerd wat de regels zijn per land waar je door heen rijdt?

Verder is het van belang om ze in je nieuwe huis maximaal 8 weken binnen te houden
En kun je daar makkelijk aan hetzelfde voer komen ivm maag /darm problemen die kunnen ontstaan door stress van de verhuizing en het reizen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Ani »

Cerna schreef: 01 apr 2021 08:39 Ani: nu ik jouw antwoord lees, had ik de mijne ook wel kunnen laten staan :lol:
Echt hè Annet. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit verhaal echt is. Ik kon niet laten te reageren, pffff.

En onze Anne is dan zo lief weer om serieus mee te denken. Nou ja, mocht het dus geen trol betreffen dan heeft deze kattenbezitter toch handige tips in tha pocket. Mocht ze genegen zijn om moeite te doen voor de dieren.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Anne »

Ani schreef: 01 apr 2021 17:50

En onze Anne is dan zo lief weer om serieus mee te denken
Het is ook wel eens anders om😂😂😂
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Langdurige vakantie, wat te doen met mijn katten

Bericht door Sifra »

Het gaat mij veel te ver om iemand meteen als trol weg te zetten!
Weckster, je spreekt over 'vangen'. Zijn het dan buitenkatten of schuurkatten, die niet in huis komen? Als ze wel in huis komen om te eten is het een kwestie van de deur achter ze dichtdoen en ze in een kleine ruimte houden met een kattenbak. Ik zou dat niet langer dan een week voor aanvang van de reis doen. Tam krijg je ze toch niet meer in een paar weken, maar het concept kattenbak moeten ze toch wel gauw snappen. Desnoods doe je er eerst een beetje grond van buiten bij.
Chippen, inenten en een paspoort zijn inderdaad verplicht. Behalve de gewone entingen hebben ze ook zeker een enting tegen hondsdolheid nodig en mogelijk nog tegen andere ziekten die hier niet voorkomen.
Dek onderweg de kooi of reismanden af met een doek. Hoe minder ze kunnen zien, hoe minder stress ze hebben, hoe stiller ze zijn. Check vooraf of op je beoogde overnachtingsadressen huisdieren welkom zijn.
Als je ze in Roemenië na de gewenningsweken los wilt laten, houd er dan rekening mee dat er daar vrij veel zwerfhonden zijn, die soms in groepen rondzwerven!
Het is een overweging waard om ze in Nederland onder dak te brengen bij een stichting die voor permanente opvang zorgt of een asiel.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie