Wat is de beste optie voor (specifiek) mijn kat?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
pukkiepuk1
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2020 15:53

Wat is de beste optie voor (specifiek) mijn kat?

Bericht door pukkiepuk1 »

Hoi allemaal,

De vakantieperiode is er nog lang niet, maar toch zit ik de laatste tijd steeds meer met deze vraag in mijn maag.
Sinds april vorig jaar hebben wij een hele lieve kat. Ze is ontzettend bang voor anderen en heeft lange tijd nodig om te wennen. Dit komt omdat ze een slechte start heeft gehad, bij haar vorige eigenaren zat ze i.v.m. de drukte in huis altijd verstopt en was ze heel bang. Bij mijn vriend en mij is ze echter super aanhankelijk: ze zit het liefst de hele dag op je schoot, of in elk geval bij je in de buurt, ze vraagt veel aandacht, likt je, wil opgetild worden, etc. Ze is echt heel erg aan ons gehecht. Ze is een binnenkat, dat was ze ook bij haar vorige eigenaren, en wij wonen in een appartement.

Ik heb nu al moeite met het idee om haar achter te laten om op vakantie te gaan. Ik vraag me af wat voor haar de beste optie is, gezien de aandacht die ze van ons gewend is en haar schuwheid t.o.v. anderen. Ze is ook geen andere dieren gewend. Ik hou er daarom sowieso rekening mee dat wij niet al te lang (aaneengesloten) op vakantie kunnen.
Kunnen we haar bijvoorbeeld het beste alleen thuis laten, met een (enigszins) vertrouwd iemand die haar eten/drinken en kort aandacht geeft?
Of kunnen we haar beter uit logeren laten/naar een pension brengen (toen ze bij ons kwam, heeft ze een week verstopt gezeten en 3 dagen niet gegeten...)?
Is het het beste om iemand in ons huis te laten slapen (met het achterliggende besef dat zij heel lang nodig heeft om écht vertrouwd te raken aan iemand)?

Ik hoor graag jullie mening. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is de beste optie voor (specifiek) mijn kat?

Bericht door Rik »

Een echte solo-poes dus. Dat was Bowy* ook.

Ik zou de vakantie beperken tot hooguit één week en dagelijks iemand (liefst twee maal per dag) langs laten komen. Zo heb ik dat ook gedaan toen ik nog op ski-vakantie ging. Ze liet zich bijna niet zien maar de bakken werden gedaan en ze had eten.

Ik zou haar absoluut niet uit haar omgeving halen want dat brengt heel veel stress met zich mee en voordat ze gewend zou kunnen raken (als dat al zou gebeuren) ben je alweer terug.

Als ik je iemand kent die bij jou in huis kan, dan is dat ook mogelijk. Dan heeft ze in ieder geval de mogelijkheid om te wennen aan die persoon in eigen omgeving.

Uitgangspunt moet in ieder geval zijn dat zij in haar vertrouwde omgeving blijft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie