Mijn kat meeverhuizen of laten?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Mijn kat is inmiddels 10 jaar en heb hem al ook bijna zo lang. Ik ga volgende week verhuizen en weg bij me ouderlijke huis waar mijn kat altijd heeft gewoond. Hij gaat ook graag naar buiten op jacht en avontuur want me ouderlijke huis staat in een bebost gebied maar waar ik nu ga wonen is dat bijna helemaal niet dus ik maak me zorgen of hij wel kan wennen en gelukkig kan blijven als ik hem meeneem naar mijn nieuwe huis. Hij is erg gehecht aan mij, meer dan aan mijn ouders,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Tsja. Ik denk dat je dat zelf moet bekijken. Sommige buitenkatten kunnen wel weer gelukkig worden binnen. Maar andere weer niet. Dat verschilt dus per kat. Omdat hij wel aan jou gehecht is zou je het gewoon kunnen proberen. Je kunt hem altijd weer terug naar je ouders brengen. De vraag is eigenlijk of hij meer gehecht is aan het buiten zijn en jagen dan dat ie aan jou gehecht is ;)

Heb je wel een (kleine) tuin of balkon die je catproof kunt maken? Verder is het binnen een kwestie van goed inrichten (catification). Goede krabpaal. Plankjes aan de muur om de hoogte in te gaan. Krabton. Dat soort dingen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Geert »

Tja, altijd een moeilijke.

Je kan het vraagstuk misschien iets anders stellen: wat zou de kat het meest ontregelen, thuisblijven of meegaan. Ik veronderstel dat als je ze bij je ouders laat het ook geen definitief afscheid is van de kat en je ze nog regelmatig terugziet.

Maar zoals Rik al zei: gewoon uitproberen en kijken welke impact de verhuis heeft.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Als ik mijn kat meeneem ben ik zeker niet van plan om hem naar een binnen kat te veranderen. Ik heb wel een tuin bij me huis maar daarbuiten is er weinig speelgrond voor hem omdat er afgezien van een rij bomen verder geen natuur en bosjes zijn waar hij altijd nieuwsgierig naar muizen zoekt. En als ik weg ben naar me werk ofzo zijn zal hij zeker alleen zijn, dus ook niet meer me ouders om door hem gezien te worden.
Ik denk maar dat ik het een kans geef van 3 maanden en zie wel hoe het verloopt, goed idee.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Bedankt voor het vragen Anne. Er moest nog veel gedaan worden bij mijn nieuwe huis waardoor mijn kat nog steeds bij mijn ouders is. Zal nog paar weken duren voordat ik mijn kat meeneem. Ik laat het weten hoe het zal gaan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Anne »

Dat geeft jou wel mooi de gelegenheid om te zien hoe jouw kat het doet zonder jouw aanwezigheid bij je ouders
Succes met alle drukte😉
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Anne schreef: 26 mar 2021 09:43 Dat geeft jou wel mooi de gelegenheid om te zien hoe jouw kat het doet zonder jouw aanwezigheid bij je ouders
Succes met alle drukte😉
Mijn kat verveelt zicht dan omdat mijn ouders hem niet veel aandacht geven behalve voeren.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Anne »

Ach dat is ook niet leuk
Ik hoop maar dat je poes goed de verhuizing doorstaat en dat ze snel went!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Rik »

Ghost schreef: 24 mar 2021 16:34 Zal nog paar weken duren voordat ik mijn kat meeneem.
Hou hem dan wel de eerste (minimaal) 6 weken binnen. Het duurt even voordat een kat zijn nieuwe huis ook echt als eigen huis gaat zien.

En als je je tuin goed af kunt zetten zou ik dat zeker overwegen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Rik schreef: 28 mar 2021 12:12 Hou hem dan wel de eerste (minimaal) 6 weken binnen. Het duurt even voordat een kat zijn nieuwe huis ook echt als eigen huis gaat zien.

En als je je tuin goed af kunt zetten zou ik dat zeker overwegen.
Dat kan ik moeilijk doen want mijn kat gaat graag naar buiten. Hij heeft wel een zeer goed geheugen en vind het huis altijd weer terug. Als ik buiten loop volgt hij me altijd dus zal ik de eerste weken rondjes lopen met hem om mijn straat.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Anne »

Een ongelukje buiten is zo gebeurt. Zit er veel afstand tussen jouw nieuwe huis en je ouderlijk huis?
Als daar verkeer tussen zit ( wat onvermijdelijk is) loop je risico dat je kat slachtoffer wordt van het autoverkeer
Ik zelf zou de gok niet nemen, teveel meegemaakt op dat gebied, een kat heeft geen verkeersdiploma
Probeer hem 6 weken binnen te houden, minimaal
Zelf doe ik het altijd 12 weken voordat ze de (afgesloten) tuin in mogen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Anne schreef: 28 mar 2021 16:47 Een ongelukje buiten is zo gebeurt. Zit er veel afstand tussen jouw nieuwe huis en je ouderlijk huis?
Als daar verkeer tussen zit ( wat onvermijdelijk is) loop je risico dat je kat slachtoffer wordt van het autoverkeer
Ik zelf zou de gok niet nemen, teveel meegemaakt op dat gebied, een kat heeft geen verkeersdiploma
Probeer hem 6 weken binnen te houden, minimaal
Zelf doe ik het altijd 12 weken voordat ze de (afgesloten) tuin in mogen
Ja er is wel een grote afstand tussen mij en daar. Maar de straat waar ik woon heeft weinig auto verkeer en tevens drempels dus auto kunnen er onmogelijk snel rijden.
In al de 10 jaar dat mijn kat naar buiten is geweest is er nooit iets gebeurt. Wel een keertje 3 dagen weg geweest, waarbij ik me ernstige zorgen maakte en het ernstigste verwachte, maar uiteindelijk toch weer thuis gekomen. Natuurlijk zal ik hem in de gaten houden en laat hem niet alleen naar buiten gaan in de eerste weken.
Gebruikersavatar
Ghost
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2021 16:58

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Ghost »

Vandaag pas heb ik mijn kat laten verhuizen. En hij lijkt doodsbang nu! Hij eet niets en blijft maar op een plek zitten met verwijde ogen. Ik maak me echt ongerust :(

https://i.postimg.cc/dtJyfwNx/PXL-20210 ... 814242.jpg

https://i.postimg.cc/QdyKV582/PXL-20210 ... 639772.jpg
Laatst gewijzigd door Ghost op 24 apr 2021 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat meeverhuizen of laten?

Bericht door Rik »

Eén dag is sowieso veel te weinig om daar iets zinnigs over te zeggen, zeker bij een 10 jarige kat. Je kunt bij hem gaan zitten en wat gaan (voor)lezen. Kijken of hij te verleiden is met snoepjes. Spel zal voorlopig niet werken als afleiding.

Zit ie in een kleine (jouw slaap-)kamer? Of bekijk een grote woonkamer? Dat kan ook intimiderend zijn. Heeft hij herkendbare spullen? (Mandjes, krabpaal, knuffels, dekentjes?)

(Je google drive docs zijn niet zichtbaar/openbaar)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie