Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ik ben een paar dagen geleden naar Frankrijk geëmigreerd met mijn kat. Mijn kat is altijd wel wat angstig geweest, maar doordat we in een rustige buurt woonden met veel ruimte was ze helemaal in haar element. Ze was enorm tevreden en gezellig. Ik hield dan ook een beetje mijn hart vast voor de verhuizing. Ik heb expres een huis met grote tuin gezocht, zodat ze hier ook buiten rond kan scharrelen.
Nu we hier zijn is ze erg angstig. De tuin wil ze niet in behalve als ik er bij ben. Er is hier veel lawaai: mensen, honden, auto's, scooters, de trein die een paar keer per uur langsdendert. Ik merk dat zelf ook pas nu ik hier woon en ik snap het dan ook helemaal dat ze uit haar doen is. Het is hier echt veel drukker dan in het oude huis en de tuin heeft een net aangelegde heg die nog niet hoog genoeg is. Ze ziet daardoor alles en iedereen voorbij lopen, incl honden waar ze dan ook weer van schrikt.

Mijn vraag is: kan dit nog goedkomen? Toen ik mijn kat uit het asiel haalde was ze direct op haar gemak en buiten ging het ook direct goed. Ik ben zo bang dat ze angstig blijft. We zijn hier nu een paar dagen en het wordt wel iets beter, maar ze blijft donkere hoekjes opzoeken in huis. Iemand ervaring hiermee en is er een kans dat dit goedkomt? Ik vind het zo zielig voor haar..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Rik »

Boebele schreef: 06 aug 2020 14:50 Nu we hier zijn is ze erg angstig. De tuin wil ze niet in behalve als ik er bij ben.
Een kat moet na een verhuizing 6 weken binnen blijven. Dat is niet voor niets. Het is ook niet alleen omdat als de kat uit de tuin breekt dat deze kan verdwalen. Maar het is ook om een kat de tijd te geven om een basecamp te creëren waar ze zich helemaal veilig voelt. Dat is bij jullie dus nog absoluut niet het geval na een paar dagen.

Verder lees ik dat je tuin nog niet catproof is, en dan is nu al buiten laten dus al helemaal uit den boze. Als ze schrikt van een hond ofzo en dus per ongeluk de tuin verlaat, dan ben je haar kwijt. En dan mag je hopen dat ze niet platgereden wordt omdat ze in paniek de weg op rent.

Als laatste is er dus niets mis mee als ze alleen buiten wil komen als jij ook buiten bent. Ze zal vanzelf meer vertrouwen krijgen. Maar ik zou haar de komende weken dus binnen houden zodat ze daar vertrouwen voor haar nieuwe omgeving op kan bouwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Cerna »

Ik had net een heel verhaal neergepend, maar zag net voor het versturen Rik zijn reactie en de mijne was nagenoeg dezelfde.
Ik sluit me dus bij Rik aan :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Anne »

Probeer geen medelijden uit te stralen, maar weest rustig en zelfverzekerd, een soort van rots in de branding
En laat haar gewoon lekker binnen en doe lief tegen haar als ze uit haar donkere plekjes komt
Gewoon normaal doen, het leven gaat tenslotte door en dan zul je zien dat ze over een paar weken vanzelf wat zekerder word over haar nieuwe territorium en wat ontspannender
En inderdaad, niet naar buiten laten gaan!! Ik hou ze altijd 12 weken binnen voor dat ze de afgezette tuin in mogen, voor alle zekerheid
Wij hebben ook een drukke weg achter onze tuin
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ik hoop echt dat jullie gelijk hebben. Juist omdat het in de oude buurt direct zo goed ging, ondanks haar angstige karakter, ben ik bang dat dit niet meer goedkomt. Al die honden hier en harde geluiden... In de oude buurt was ze zelfs ook al angstig, ook al kreeg ik dat niet zo mee. Het waren meer mijn buren die dat zeiden, dat ik zo een angstige kat had. Terwijl ik haar zelf dus heel anders ken. Tot nu dus. Ik dacht dat zolang ik er bij was het allemaal wel goed zou komen, aangezien de kat erg op mij gefixeerd is.

Hoe dan ook, ik hou haar nu maar zoveel mogelijk binnen. En dan maar hopen dat ze zich hier op een gegeven moment beter gaat voelen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Anne »

Je zou kunnen kijken of anti stress middelen haar angst iets kunnen verlagen
Zelf heb ik goede ervaringen met desstress van de huisdierendokter
Probeer het los te laten, anders blijf je het uitstralen en reken maar dat onze poezevriendjes meer van ons mee krijgen dan dat we denken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ik heb bachbloesemdruppels, dat ga ik proberen.

Ik weet dat ik pas een paar dagen hier ben, maar poes is gewoon helemaal uit haar doen. Komt niet meer bij me liggen en is afstandelijk. Ik word er echt verdrietig van. Het is een ontzettend leuke kat en het doet me echt pijn te zien dat ze niet gelukkig is. Het was best een onderneming hier een geschikt huis te vinden en het was vanaf een afstand zeker niet makkelijk. Een tuin moest er in ieder geval bij, maar aan een tuin heb je dus vrij weinig als er zoveel omgevingslawaai is heb ik nu ontdekt. Had ik net zo goed in een flatje kunnen gaan zitten.

Ik baal echt als een stekker:(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Rik »

Hoe oud is ze nu? En hoe oud was ze toen je haar kreeg?

Ik denk dat ze een beetje een solo-poes is. Erg aanhankelijk aan haar baasje maar bang/terughoudend naar vreemde en vreemde situaties en omgeving.

Dan is het gewoon een kwestie van tijd. Wanneer een poes ouder dan 2 tot 3 jaar is dan wordt de aanpassing voor een nieuwe omgeving een stuk moeilijker en tijdrovender. Maar met geduld, liefde en wat begeleiding (er voor haar zijn) moet dat wel weer goed komen.

Of ze ooit helemaal aan het omgevingsgeluid zal wennen moet je gewoon bekijken. Het is inderdaad jammer dat je dat niet van tevoren wist. Maar binnen zal ze gewoon weer de oude moeten worden. In ieder geval niets forceren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ze is nu 8 en ze was 2 toen ik haar kreeg. Toendertijd dus echt 0,0 problemen gehad met wennen of stress of wat dan ook. Ze lag de eerste avond al languit op mijn bed.

Poes is inderdaad erg eenkennig en erg gefixeerd op mij.

Nou is deze verhuizing wel behoorlijk intens geweest, met een (weliswaar) korte vliegreis, maar wel een maandenlange voorbereiding, Huis veranderde constant omdat ik spullen aan het inpakken was en hier en daar wat verkocht. Ze was zo gelukkig in het oude huis en het was ook de perfecte omgeving voor haar, met veel ruimte, weinig omgevingslawaai en zeer weinig katten. Met aandacht en liefde zit het wel goed trouwens, maar ik hoop wel dat het genoeg is om haar hier te laten wennen. Al die honden hier, man... Helpt ook niet dat ze die vanuit de tuin allemaal kan zien aangezien de heg nog niet dik genoeg is. Misschien dat ik daar iets aan kan doen, een doek spannen ofzo zodat ze die beesten niet meer ziet. Ze schiet iedere keer in de stress als er 1 voorbij loopt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Rik »

Eerst moet ze maar even in huis wennen. Dat is ook niet een kwestie van een paar dagen voor een oudere solo-poes. Maar meer een paar weken of zelfs maanden.

Als je later wat aan de tuin wilt doen dan zou ik die zoveel mogelijk catproof maken. Inderdaad dat ze de buitenwereld niet kan zien (en dat die ook niet naar binnen kan komen, lees andere honden en katten).

Ik heb onlangs mijn schutting dichter gemaakt (oude buurman had planken aan zijn kant meegenomen) met wat hele goedkope lamellen tuinschermen.
https://www.hornbach.nl/shop/Lamellentu ... tikel.html

Hopelijk kun je je tuin toch zo maken dat ze er in de toekomst toch lekker kan vertoeven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ah goed idee. Die schermen kan ik dan neerzetten zolang de heg niet hoog genoeg is. 1.80 is denk ik ook hoog genoeg. Ik heb nu wel een scherm, maar dat is niet hoger dan 1.50 gok ik. Iedereen kijkt zo naar binnen. Wie verzint zoiets hè.
Maar dit lijkt me een snelle oplossing.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Rik »

Ik had als voordeel dat ik ze tegen de oude schuttingpalen kon schroeven. Zit hier dus lekker stevig.

Ze zouden er hier wel overheen kunnen klimmen als ze echt zouden willen maar daar hebben ze gelukkig (nog) geen behoefte aan (op een enkele keer na dat Bono zich avontuurlijk voelde). Op dat moment zou ik ook met kippengaas op de bovenrand moeten gaan werken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ok, ik ga het uitproberen. Ben zelf totaal niet handig dus ik moet even kijken hoe ik het ga doen.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Sjanke »

Zou het nog helpen als je haar rustig aan de geluiden laat wennen door open ramen/deuren etc? Nadat ze eerst binnen is gewend natuurlijk...
Onze kat wil bijvoorbeeld altijd zelf de dorpel overstappen en heeft graag dat de deur openblijft, zodat ze bij enge geluiden weer naar binnen kan schieten. In het begin van het buitenseizoen maakt ze hele korte rondjes, maar ze gaat steeds verder de tuin in. Ze geniet er echt van en wil ook graag naar buiten. Maar wel op haar moment en op haar tempo... (blijft een kat natuurlijk).
Boebele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 aug 2020 14:41

Re: Kat durft niet meer naar buiten na verhuizing

Bericht door Boebele »

Ha Sjanke,
Ja dat doe ik ook. Binnen is ze nu redelijk op haar gemak, hopelijk blijft dat zo. Ze is nog steeds erg afstandelijk en niet zichzelf, maar we zijn ook pas een week verder. Wel zit ik er serieus over te denken een andere woning te gaan zoeken. MIsschien dat de kat kan wennen aan het lawaai, maar ik niet. Ik word er echt helemaal gestoord van, en ik woon hier pas een week...
Plaats reactie