Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
pearlvanl
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2014 17:38

Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door pearlvanl »

Dag kattenliefhebbers,

Wij zitten een beetje in een lastig schuitje en weten niet zo goed wat het beste is voor onze kat ivm onze verhuizing. Ik zal even kort de situatie schetsen.

Mijn vriend en ik gaan uit huis. Wij woonden eerst een tijd lang samen bij mijn ouders. 2 jaar terug hebben wij Lady en Gijs geadopteerd uit het asiel. Het heeft lang geduurd voordat Lady zich aan het huis en onze hond Lucy gewend was. Lady is een schrikachtig katje, maar houd er heel erg van om geaaid te worden en aandacht te krijgen van mij en mijn vriend. Lady bivakkeert met name boven (op de 1e verdieping en de zolder, waar onze slaapkamers en studeerkamers zijn). Ze komt eigenlijk nooit beneden om lekker bij mijn ouders of iets op de bank te kroelen; ze komt enkel beneden om even snel langs de hond naar de tuin te schieten. Ze heeft ook niet veel met Lucy.

Gijs daarentegen is dikke vrienden met onze hond Lucy. Gijs bivakkeert voornamelijk beneden, kroelt en likt wat af met Lucy en komt enkel boven om wat te eten. Gister brak mijn hart bijna, toen Lady lekker bij mij aan het kroelen was op bed, en Gijs ook kwam voor een aai. Lady ging half omhoog zitten om aan hem te ruiken en hem te wassen maar dat wilde hij niet en ging zo weer weg. Terwijl onze hond hem helemaal mag aflebberen, bij wijze van. Het gebeurt veel vaker dat Lady echt toenadering zoekt naar Gijs, maar daar moet hij niet veel van hebben.

Toen wij ze net hadden uit het asiel, toen waren ze wel heel close en speels. Nu amper nog. Natuurlijk spelen ze heel af en toe. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat Gijs duidelijk gehecht is aan Lucy (en de benedenverdieping), en Lady aan mij en mijn vriend (en de bovenverdieping waar wij bivakkeren). Ook als wij thuis komen, zit ze al klaar en loopt ons overal achterna. Ze is ook ontzettend speels en wij spelen dan ook veel met haar met de laserpointer etc.

Nu dus het dilemma. Mijn vriend en ik hebben een eigen woning gevonden, inclusief tuin (net als nu in mijn ouderlijk huis). Ik ben heel bang dat als wij Lady hier bij mijn ouders achter laten, dat ze dan nog steeds niet naar beneden gaat komen en dan als het ware niet echt meer aandacht krijgt. Mijn ouders komen nooit boven, alleen om te slapen. Mijn vriend en ik waren altijd boven ivm studie, slapen en ook tv kijken deden we allemaal boven.

Het liefst zou ik haar meenemen, maar mijn moeder denkt dat het niet zo’n goed idee is om haar van haar broer te scheiden (maarja, ze lijken amper aan elkaar gehecht..). Ook wil ik haar niet zomaar meer stress aandoen dan nodig, want het is echt een schrikachtig en stressvol katje, en ik vind het zielig als zij zich straks niet op haar plek voelt in het nieuwe huis. Daartegenover, wil ik natuurlijk ook niet dat zij straks helemaal alleen weg ebt op zolder zonder enig sociaal contact (enkel als mijn ouders gaan slapen). Bovendien zouden wij graag nog 2 jonge katjes uit het asiel willen adopteren en ik weet ook niet hoe ze daarmee om zal gaan. Misschien geven die katten haar wel aandacht. En kan ze daar wel lekker mee spelen?

Al met al, vind ik het gewoon een dilemma. Hoe denken jullie erover?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door Rik »

pearlvanl schreef:Het liefst zou ik haar meenemen, maar mijn moeder denkt dat het niet zo’n goed idee is om haar van haar broer te scheiden (maarja, ze lijken amper aan elkaar gehecht..).
Hoezo van haar broer scheiden? Waarom gaat die niet mee? En de hond? Van wie is die? Dat is sjekel niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Waarom gaan ze niet alledrie mee?

Sowieso kan het best zijn, in een nieuwe omgeving, dat Gijs en Lady weer dichter bij elkaar komen. Zeker als je b.v. Lucy achter zou laten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door Anne »

Ik zou Lady ook niet achterlaten, omdat je schrijft dat ze zo gehecht is aan jullie en wil zijn waar jullie zijn, namelijk boven
Ik neem aan dat de hond van je ouders is
Een goed idee om twee jonge katjes uit het asiel te adopteren
Misschien heeft Lady daar wat meer aan dan Gijs, zoals jij het beschrijft negeert Gijs haar. Ik zou Gijs bij je ouders laten omdat hij wat meer beneden is en gehecht lijkt te zijn aan je ouders en hun hond
Succes met alles
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
pearlvanl
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2014 17:38

Re: Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door pearlvanl »

Rik schreef: 15 mar 2020 13:30 Hoezo van haar broer scheiden? Waarom gaat die niet mee? En de hond? Van wie is die? Dat is sjekel niet helemaal duidelijk uit je verhaal.

Waarom gaan ze niet alledrie mee?

Sowieso kan het best zijn, in een nieuwe omgeving, dat Gijs en Lady weer dichter bij elkaar komen. Zeker als je b.v. Lucy achter zou laten.
Sorry dat was inderdaad niet duidelijk aan mijn verhaal. De hond is van mijn ouders en blijft hier ook.

Het zou een optie kunnen zijn om Gijs en Lady beide mee te nemen, maar dan haal je Gijs dus weer weg bij zijn geliefde Lucy, en dat lijkt me ook weer zielig.

Het initiele idee was altijd: het zijn de katten en hond van mijn ouders, dus die blijven hier.
pearlvanl
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2014 17:38

Re: Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door pearlvanl »

Anne schreef: 15 mar 2020 13:43 Ik zou Lady ook niet achterlaten, omdat je schrijft dat ze zo gehecht is aan jullie en wil zijn waar jullie zijn, namelijk boven
Ik neem aan dat de hond van je ouders is
Een goed idee om twee jonge katjes uit het asiel te adopteren
Misschien heeft Lady daar wat meer aan dan Gijs, zoals jij het beschrijft negeert Gijs haar. Ik zou Gijs bij je ouders laten omdat hij wat meer beneden is en gehecht lijkt te zijn aan je ouders en hun hond
Succes met alles
Dank voor je reactie. Klopt inderdaad wat je zegt. Zo zie ik het ook, wil alleen niet de verkeerde keuze maken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door Rik »

Dan zou ik inderdaad, net als Anne zegt, Lady in ieder geval wel meenemen. Dan moet je alleen besluiten of je Gijs wel of niet meeneemt. Maar omdat die twee niet zo hecht zijn zou je Gijs dus bij Lucy kunnen laten (als je ouders dat goed vinden) en als gezelschap voor Lady twee kittens nemen. (Wel twee zodat Lady zelf kan besluiten of ze wel of niet met de drukte mee wil doen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Angelical
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2017 16:52

Re: Verhuizing - kat scheiden van haar broertje en de hond?

Bericht door Angelical »

Mijn advies is beide katten meenemen. je geeft aan dat toen je ze kreeg, ze wel hecht waren met elkaar, maar nu minder.

Mijn eigen twee katten, broer en zus, waren als jonge katten onafscheidelijk, maar dat werd op ten duur minder. Afgelopen week zijn beide katten binnen een week van elkaar overleden (ze waren ziek en oud). We hadden verwacht dat het broertje niet zo een problemen zou hebben met de dood van zijn zus, want ze waren niet meer zo close, maar hij is heel erg gaan rouwen om zijn maatje (en daarna ook overleden).

Ik zeg niet dat dit jou overkomt, maar het kan dus wel dat ook al zijn ze niet meer zo close als vroeger, dat ze elkaar toch erg zouden missen als je maar 1 van de twee mee zou nemen.
Plaats reactie