Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Hoi allemaal!

Momenteel woon ik bij mijn ouders in een huis met tuin. Ik ben zelf op zoek naar een woning om samen te gaan wonen met mijn vriend. Helaas zijn de woningen waar wij in aanmerking voor komen appartementen met balkon. Omdat mijn ouders zelf naar het buitenland gaan verhuizen en omdat de 2 katten die wij hebben ook van mij zijn gaan de katten dus met mij mee. Zelf was de planning al dat als ik een woning heb ik er meteen gaas laat zetten bij het balkon, dit uit voorzorg dat mijn katten er niet vanaf vallen. Ik vraag mij alleen af hoe ik er voor kan zorgen dat mijn katten binnenkatten worden? 1 van de katten gaat soms de tuin in maar gaat de tuin niet uit. De andere kat gaat wel over de schutting en door de wijk lopen.

Hebben jullie tips om van de katten binnen katten te maken? Of hebben jullie zelf ervaring hiermee dan zou ik dat graag willen weten! :grin:

De katten mogen van mij natuurlijk het balkon op vandaar ook dat er gaas komt, maar dat zal misschien niet genoeg zijn voor de katten vrees ik. In ieder geval niet voor de kat die nu wel over de schutting gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Rik »

Binnen ook zo interessant mogelijk maken. Hoge krabpaal waar ze in kunnen sjeesen, plankjes, ligplekken en hoge plekken creëren.

Voor de kat die soms in de tuin komt en daar blijft zal het niet zo erg zijn. De kat die een groter territorium opgebouwd heeft kan er inderdaad wel wat problemen mee hebben/krijgen.

Hoe oud zij ze?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Anne »

En zijn ze ook geholpen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Rik schreef: 07 mar 2020 17:59 Binnen ook zo interessant mogelijk maken. Hoge krabpaal waar ze in kunnen sjeesen, plankjes, ligplekken en hoge plekken creëren.

Voor de kat die soms in de tuin komt en daar blijft zal het niet zo erg zijn. De kat die een groter territorium opgebouwd heeft kan er inderdaad wel wat problemen mee hebben/krijgen.

Hoe oud zij ze?
Ze zijn 3 en 4 jaar
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Anne schreef: 08 mar 2020 12:39 En zijn ze ook geholpen?
Wat bedoel je met geholpen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Rik »

Jessicapp schreef:
Wat bedoel je met geholpen?
Met geholpen wordt gecastreerd bedoeld.

Sowieso is dat bij katten en poezen heel erg van belang. Anders zitten ze hun hele leven.lang met hormonen waar ze geen raad mee weten. En het niet castreren is ook slecht voor de gezondheid.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Anne »

En naast al die hormonen gaat de katers meestal de hort op. vandaar mijn vraag,een ongeholpen kater heeft een groter territorium nodig en als je die ineens in huis plaatst zal hij eerder ongelukkig worden en stress problemen krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Anne schreef: 13 mar 2020 15:20 En naast al die hormonen gaat de katers meestal de hort op. vandaar mijn vraag,een ongeholpen kater heeft een groter territorium nodig en als je die ineens in huis plaatst zal hij eerder ongelukkig worden en stress problemen krijgen
Oh op die manier, ja ze zijn beide gecastreerd. Ze zijn samen ook echt vriendjes. Kunnen lekker spelen met elkaar maar laten elkaar ook met rust als de ander geen zin heeft. Ze slapen ook soms naast elkaar.

Van de kat die alleen in de tuin gaat verwacht ik niet veel problemen. In de tuin zit hij altijd op een vast plekje, dus als hij dat op het balkon ook kan dan denk ik dat hij daar wel genoeg aan heeft. Alleen hoop ik dat de andere kat die wel buiten de tuin gaat en door de straat loopt ook kan wennen.

Het is wel een schoot katje en hij slaapt veel en is graag bij mij in de buurt. Alleen soms heeft hij echt behoefte om een rondje te lopen vooral in de zomer.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Anne »

Je zou hem dan aan een tuigje kunnen doen en elke dag een wandelingetje maken ;-)
Fijn dat de andere poes wat rustiger is.
Als je dan ook de tips van Rik opvolgt komt het vast wel goed
Succes en het zou leuk zijn als je laat weten hoe het straks gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Anne schreef: 15 mar 2020 12:14 Je zou hem dan aan een tuigje kunnen doen en elke dag een wandelingetje maken ;-)
Fijn dat de andere poes wat rustiger is.
Als je dan ook de tips van Rik opvolgt komt het vast wel goed
Succes en het zou leuk zijn als je laat weten hoe het straks gaat
Oja dat is ook een goede tip, die kan ik gebruiken voor de kat die graag door de wijk loopt. Mijn andere kat die altijd binnen de tuin blijft die is niet zo’n fan van tuigjes en halsbandjes. Dan wordt hij helemaal wild maar bij hem verwacht ik ook de minste problemen omdat hij alleen maar naar buiten gaat om even het windje te voelen of ik het zonnetje te zitten.

Ik ben 2e geworden bij een woning dus zal binnenkort mogen kijken. Dus laten we hopen dat dat het wordt en dan zal ik zeker laten weten hoe alles verloopt! Ik zorg in ieder geval zoals Rik al zei voor genoeg speeltjes en krabpalen etc. Zorgen!
Mosi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2018 09:46

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Mosi »

Ik heb ooit ook een buitenkat gehad die met mij mee gegaan is naar een flat, zij is zonder problemen binnenkat geworden.
Zoals Rik schreef, zorg voor voldoende afleiding in huis met oa een lekkere grote krabpaal etc.
En een afgezet balkon zal ook zeker gewaardeerd worden, dan kunnen ze toch nog een frisse neus halen en lekker in het zonnetje liggen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Anne »

Hoe is het eigelijk afgelopen?
Heb je nu al een huis?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Anne schreef: 28 mar 2020 12:01 Hoe is het eigelijk afgelopen?
Heb je nu al een huis?
Sorry voor de wat late reactie, het is erg druk geweest. Ik heb vandaag toevallig net te horen gekregen dat ik eerste sta!! Ik krijg vandaag te horen wanneer ik mag komen kijken. Nu heb ik het geluk dat mijn vriend en ik de bewoners kennen die er momenteel wonen en al hebben gehoord dat het een prima woning is als starterswoning.

Vind het wel super spannend allemaal maar ga jullie zeker op de hoogte houden. We hebben wel al wat kattenspullen in ons verlanglijstje om te bestellen als het definitief is dat wij dat huisje nemen. Dus 1 klik op de knop en me katten hebben een heel speelpaleis hahahaha
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Mosi schreef: 28 mar 2020 06:45 Ik heb ooit ook een buitenkat gehad die met mij mee gegaan is naar een flat, zij is zonder problemen binnenkat geworden.
Zoals Rik schreef, zorg voor voldoende afleiding in huis met oa een lekkere grote krabpaal etc.
En een afgezet balkon zal ook zeker gewaardeerd worden, dan kunnen ze toch nog een frisse neus halen en lekker in het zonnetje liggen.
Oh ik ben zo blij met dit berichtje! Ik mag binnenkort kijken bij een woning omdat ik eerste ben. Maar was voor die berichtje zo zenuwachtig en gespannen om me katten. Heel fijn dat jouw kat zonder problemen een binnenkat is geworden!
Jessicapp
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2020 15:11

Re: Verhuizen, van buitenkat binnenkat?

Bericht door Jessicapp »

Update:

Ik heb de woning gekregen! Nog een super voordeel is dat het 5 minuten lopen naar de dierenarts is, altijd fijn! Nu alle voorbereidingen aan het treffen en als eerst het gaas uitzoeken en andere speeltjes etc voor de katten. Het balkon is erg ruim dus ze hebben genoeg ruimte om lekker Een frisse neus te hebben
Plaats reactie