Advies nodig

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Advies nodig

Bericht door Hellolola »

Hallo allemaal!

Ik ben de laatste tijd een onzekere kattenmoeder en zou graag wat advies krijgen. Ik woonde samen met mn vriend en 2 katten helaas gingen we uit elkaar en woon ik nu met de katten op zolder bij nn ouders. Het is geen piepkleine kamer maar ook niet al te groot. Kunnen mijn katten happy zijn in ren kleinere ruimte? Ze mogen ook in t rest van t huis maar er zijn nog drie katten en 1 hond en t wordt een heel gedoe om ze te mengen. Ik zou graag wat advies krijgen want ik word er onzeker van. Ze ogen gelukkig op wat kleine dingen na zoals 1 schreeuwt soms bij de deur heel kort maar en vooral als ik net wegga en de andere is wel minder actief als in ons oude huis maar eet wel goed en speelt met me als ik haar uitdaag. Gr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig

Bericht door Rik »

Hellolola schreef: 09 dec 2019 23:50 Kunnen mijn katten happy zijn in ren kleinere ruimte? Ze mogen ook in t rest van t huis maar er zijn nog drie katten en 1 hond en t wordt een heel gedoe om ze te mengen.
Dat hangt heel erg van de kat(ten) zelf af. Hoe oud zijn ze? Hoe speels zijn ze? Ze worden dan inderdaad minder actief. Hebben minder uitdaging. Of ze raken op termijn gefrustreerd. Het lijkt mij dus wel in in belang om te kijken of je geen introductie met de andere katten in het huis kunt doen.

Waarom vindt je het een "heel gedoe" om ze te mengen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: Advies nodig

Bericht door Hellolola »

Bedankt voor uw reactie.

Ze zijn 2.5 en ik vind het een gedoe omdat het dan in totaal 5 katten zijn en over de katten maak ik me niet super veel zorgen maar meer om de hond. En ben bang dat het mijn katten teveel stress geeft. Ze hebben namelijk altijd in volle rust met zijn 2en geleefd. En dan nu zouden er opeens 3 katten en 1 grote hond bijkomen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig

Bericht door Rik »

Met 2,5 jaar valt dat misschien nog wel mee. En je zou het op hun tempo kunnen doen. En natuurlijk eerst te beginnen met de katten. Ik kan me voorstellen dat een hond een stapje te ver is. (en je kunt ook met 1 kat beginnen, de meest makkelijke)

Komt de hond ook op de eerste verdieping? Hebben de andere katten jouw katten al eens 'ontmoet'?
Ze zullen uiteraard weten dat ze niet de enige zijn in het huis (dat weten ze gewoon).
Of ze dus echt stress ondervinden van een introductie zullen ze zelf al snel laten zien.

Uiteraard kun je ze op zolder houden (zolang het goed gaat). Maar ik weet niet voor hoelang dat is. En als het straks zomer (en warm) wordt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: Advies nodig

Bericht door Hellolola »

Beste,

Ik laat ze nu af en toe in t huis rondlopen en dan de hond in de woonkamer voor zo min mogelijk stress. Zodat de katten aan elkaar kunnen wennen. Maar vind het gewoon erg lastig allemaal inderdaad. Maar het maakt het wel beter als ze af en toe naar beneden kunnen toch ook al is t niet fulltime
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies nodig

Bericht door Rik »

Als je al zover bent dat ze gewoon samen met de andere katten kunnen zijn (behalve de woonkamer als de hond daar zit), dan ben je al een heel eind. Ik dacht dat je ook voor de katten nog samen een introductie moest doen.

De uiteindelijke ideale situatie zou natuurlijk zijn dat ze ook met de hond samen kunnen en heel het huis door kunnen, maar dat hangt ook heel erg af van de hond. Als deze druk is naar (vreemde) katten, dan kan die introductie misschien heel langzaam verlopen. Maar als het een rustige hond is dan zou je misschien daar ook verbaasd over kunnen staan. Als je zover bent zullen we hier waarschijnlijk ook nog wel tips voor hebben.

Hier rennen ze ook weg als er een hond binnen is en die gaat blaffen. Maar als de hond stil zit en niet uitvalt, dan durven ze (uiteindelijk) wel door de kamer te wandelen.

Maar inderdaad... eerst stapje voor stapje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hellolola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:46

Re: Advies nodig

Bericht door Hellolola »

De katten zijn nog niet volledig aan elkaar gewend maar ze laten elkaar redelijk met rust, geen geblaas of gek gedrag. we doen het nu ongeveer 1 uurtje per dag de katten bij elkaar door het huis laten lopen. De hond is een pitbull/stafford. is redelijk enthousiast en druk inderdaad. Wel enorm lief naar de katten die al wel in huis lopen. maar blijft een tikkeltje eng met vreemde katten natuurlijk!

Tips zijn zeker welkom.
Plaats reactie