Poezen mee op vakantie?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Poezen mee op vakantie?

Bericht door Mleen »

Misschien een vreemde vraag, maar mijn vriend en ik hebben het aanbod gehad om komende zomer twee weken op het huis van mijn schoonzus in België te passen. Ik dacht natuurlijk meteen: wat doen we dan met Spookje en Nina?...
Er zijn uiteraard opties zoals een oppas aan huis, maar twee weken vind ik dan wel erg lang. Ik kan ze ook bij mijn zusje onder brengen twee weken, maar die wordt dan ook een beetje beperkt in haar bewegingsvrijheid.
Toen dacht ik; waarom nemen we ze niet gewoon mee? Dan hoeven we ze niet twee weken te missen, ze hoeven niet naar een pension of oppasadres en dat scheelt ook weer in de kosten. Bovendien hou ik dan zelf de verantwoordelijkheid over Spookjes prednison-schema.
Voor mijn schoonzus was het alvast geen probleem als we ze mee zouden nemen, dus dat is fijn!

Het is alleen wel 1,5 uur in de auto en ze komen dan natuurlijk in onbekend territorium. Iemand hier ervaring mee? Is dit te doen? Uiteraard zouden we ze wel binnen houden daar, maar hun keuken is al groter dan onze hele woonkamer dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Sansan »

Lekker meenemen!
Wel heb je dan ff te kijken naar inentingen, paspoorten, ontworming en ontvlooien etc. Ook als ze niet buitenkomen kun je bijv geen risico lopen met onjuist inentingen-boekje vanwege de regels (rabiës oa)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Zotvanpoezen »

En zoveel mogelijk eigen spullen meenemen: speeltjes, eet en drinkbakjes, kattenbakken, grit enz...
Kom je toevallig niet naar het Pajottenland waar ik woon? ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Mleen »

Sansan schreef: 20 jun 2019 14:42 Lekker meenemen!
Wel heb je dan ff te kijken naar inentingen, paspoorten, ontworming en ontvlooien etc. Ook als ze niet buitenkomen kun je bijv geen risico lopen met onjuist inentingen-boekje vanwege de regels (rabiës oa)
Goed dat je het zegt! Dit wist ik dus niet! Zal even contact opnemen met onze dierenarts binnenkort! 😊

@Zotvanpoezen: we zitten meer in de regio Turnhout dan! 😉
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Rik »

Turnout is maar nét over de grens. Maar ja... grens is grens :)

Europees paspoort (kijk even of je nu een Europees paspoort hebt of een ander soort paspoort maar volgens mij zijn alle paspoorten na 2014 Europees). Chip zullen ze al hebben.

Minimaal 21 dagen van tevoren in laten enten voor rabiës en dat in laten schrijven in het paspoort (dag van enten telt niet mee).

Ik neem aan dat ze de normale jaarenting gewoon gehad hebben (of ook gelijk krijgen) want de jaarenting is ook nog een hele belangrijke. Wat je de jaren erna doet is minder van belang (afhankelijk van blootstelling).

Ontworming en ontvlooien zou ik eigenlijk niet doen. Als je wel al op een schema zat van ontwormen dan zou je dat aan kunnen houden maar ontvlooien doe je alleen als ze vlooien hebben (wat ze nu neem ik aan niet hebben). Dat onnodig doen is alleen maar een extra belasting op het lichaam. Zeker als je ook gaat enten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Mleen »

Even een kleine check:

Paspoort hebben ze nog niet, maar dat is snel geregeld bij de dierenarts.

Ze zijn wel gechipt en geregistreerd.

Vorig jaar hebben ze bij 10 en 14 weken hun entingen gehad, dit was in september. Zou het kwaad kunnen nu iets eerder te gaan? Begin juli bijvoorbeeld? Of moet er echt een heel jaar tussen de entingen in zitten? Ze zijn afgelopen maandag een jaar oud geworden.

Rabiësenting zullen ze nog moeten krijgen als we ze willen meenemen.

Ontwormen/ontvlooien zit nog op schema, dit was nodig om uit te sluiten dat Spookje een parasietenallergie had en Nina moest er daarom ook aan geloven.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Rik »

Mleen schreef: 20 jun 2019 15:31 Vorig jaar hebben ze bij 10 en 14 weken hun entingen gehad, dit was in september. Zou het kwaad kunnen nu iets eerder te gaan? Begin juli bijvoorbeeld? Of moet er echt een heel jaar tussen de entingen in zitten? Ze zijn afgelopen maandag een jaar oud geworden.
Waren de eerste twee entingen dan nergens ingeschreven?
Normaal doen ze een stickertje van het entmiddel en batchnummer van het flesje in het paspoort.

Je gaat al niet binnen de 4 weken met vakantie?

Of de 'jaar'-enting dan wat eerder kan (en je alles gelijk kunt doen incl. rabiës) moet je inderdaad even bij de DA vragen. Dan zou ik de hele bups een maandje van tevoren regelen.
Ontwormen/ontvlooien zit nog op schema, dit was nodig om uit te sluiten dat Spookje een parasietenallergie had en Nina moest er daarom ook aan geloven.
Heb je dan een ontworm+ontvlooi-middel wat gecombineerd is?

Ik vind het heel akelig om een kat ontvlooingsmiddel toe te dienen (lees gif) als deze al last heeft van allergieën.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Mleen »

Ja, die entingen zijn opgeschreven in hun vaccinatieboekje, maar dat is geen paspoort volgens mij. Daar zitten inderdaad ook stickertjes in en de datum waarop ze “weer moeten”. Zal even met de dierenarts overleggen of het eerder kan dit jaar. 😊
We gaan eind juli weg, dus dan zou het volgende week ergens gedaan moeten worden.


En ja, de dierenarts heeft een combimiddel tegen vlooien en wormen gebruikt dat drie maanden werkt. Ik ben er ook niet voor en wat mij betreft was dat voorlopig ook de laatste keer. :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Rik »

Ah, ok, dan klopt het. Ik denk dat ik ook alleen een vaccinatieboekje heb voor ze. Geel geloof ik.
Europees paspoort is denk ik blauw.

Overigens zie ik alleen de verplichting tot enting van rabiës. Dus als de DA niet alle entingen tegelijk wil zetten kan het zijn dat alleen rabiës voldoende zou zijn. In dat geval zou de normale entingen toch weer in september kunnen. Maar dat weet de DA waarschijnlijk het beste.

Indien het Europees paspoort gemaakt wordt zou dan misschien wel de entingen van september 2018 er ook al bijgeschreven kunnen worden (als dat mag). Dan is dat paspoort ook "compleet".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Poezen mee op vakantie?

Bericht door Mleen »

Dat zou mooi zijn inderdaad! Ik ga komende week even contact opnemen met de DA om te kijken wat we het beste kunnen doen. 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Plaats reactie