Bij verhuizing kat achterlaten bij andere kat

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mia95
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2018 15:45

Bij verhuizing kat achterlaten bij andere kat

Bericht door Mia95 »

Dit lijkt me een vraag die al vaker gesteld is op het forum, maar om een goed besluit te kunnen nemen lijkt het mij beter om niet van andere verhalen uit te gaan.

Ik heb een hele lieve kat genaamd Mia. Mia woont nu samen met mij bij mijn ouders. Mia is mijn kat en ik heb haar al vanaf dat ze een kitten was (4 jaar terug inmiddels). Ik ga binnenkort, na anderhalf jaar, weer op mezelf wonen en wil Mia zeer graag meenemen natuurlijk. Echter hebben mijn ouders ook een kat, een kater die aan Mia gehecht lijkt te zijn. Als Mia naar buiten gaat dan wil hij ook naar buiten en af en toe jankt hij wat zoekende als Mia buiten is en hij binnen. Echter lijkt Mia hem alleen leuk te vinden als speelmaatje twee a drie keer per dag, voor de rest zoekt zij geen contact met hem. Ze is vaak nogal op zichzelf. Ze eet ook niet als hij in de buurt is en meestal sluit ik de woonkamer als ze aangeeft dat ze wil eten. Ze deed altijd vrij moeilijk over eten dus ik geef haar eten op een hoge kattentoren. Dit vindt ze fijn.

Ik zit dus heel erg te twijfelen om ze uit elkaar te halen, ik ben bang dat ze elkaar misschien gaan missen. Echter is het wel zo dat Mia heel erg aan mij gehecht is. Ik ben namelijk de enige die haar meer mag aaien dan twee keer over haar hoofd. Normaal gaat ze dan slaan en wegrennen maar ik kan haar makkelijk een half uur achtereen aaien en dan spint ze erover (super schattig), dan geeft ze ook kopjes enzo en gat ze af en toe op mijn pink kauwen en likken.

Ik vind het zielig om haar achter te laten bij mensen waarbij ze zich misschien niet zo goed op haar gemak voelt (ik weet niet of dit is waarom ze zich niet wil laten aaien), aan de andere kant ben ik heel bang dat ze haar huisgenoot zal gaan missen. Hij haar in ieder geval wel erg denk ik.

Ik weet dat ze zich ook niet zal laten aaien als ik een lange tijd weg ben want ik heb al eerder op mezelf gewoond in een flat waar ik helaas geen kat mocht houden. Tijdens dat jaar ben ik zoveel mogelijk weekenden thuis geweest, lang niet elke week helaas. Maar tijdens die maanden heeft ze geen ander gedrag vertoont dan hierboven beschreven.

Zo lezende denk ik dat het misschien voor Mia wel gemoedsrust zal creëren om haar mee te nemen? Dan kan ze misschien in alle rust eten, ze is iemand die vaak op een dag een klein beetje eet en niet in één keer de hele bak leeg zoals de andere. Wie weet ontplooid ze zich wel als ze alleen is. Voor de kater hebben we nog een poes gehad, ze was echter al redelijk oud toen Mia kwam, zij lagen ook echt bij elkaar en Mia zocht haar altijd op. Toen de oude poes overleed is Mia voor ongeveer een half jaar alleen geweest. Dit was echter het jaar dat ik niet thuis woonde. Ik weet dus niet heel goed hoe ze zich toen voelde.

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn afweging.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Bij verhuizing kat achterlaten bij andere kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou het proberen om haar toch met je mee te nemen. Wanneer je merkt dat het met één van beide niet goed gaat kan je altijd nog een afweging maken om haar terug te brengen. Of ze misschien beide bij jou te laten wonen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Mia95
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2018 15:45

Re: Bij verhuizing kat achterlaten bij andere kat

Bericht door Mia95 »

Dankjewel. Ik wil haar zeer graag bij me houden dus ik ga het proberen met haar, heeft u nog tips met hoe lang ik kan proberen of wanneer ze terug moet? Bijvoorbeeld bij herhaaldelijk miauwen of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Bij verhuizing kat achterlaten bij andere kat

Bericht door pinguin »

En die andere kat dan die aan Mia hangt ik lees vooral het belang van Mia maar de andere kat heeft ook behoeftes. Kan je se niet beide mee nemen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bij verhuizing kat achterlaten bij andere kat

Bericht door Rik »

Of een andere poes voor de kater als gezelschap. Er zal in het asiel echt wel een gegadigde klaar zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie