kat vanuit buitenland naar Nederland brengen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
NienkeD
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 17:19

kat vanuit buitenland naar Nederland brengen

Bericht door NienkeD »

hallo allemaal,

Ik woon in Panama en ga hier binnenkort weg. Ik kan mijn kat hier niet achterlaten omdat ik geen huisje voor hem heb gevonden. Ik wil hem het liefst onderbrengen in Nederland. Om te kunnen reizen moet de kat een microchip hebben, daarna een rabies vaccinatie. 30 dagen na de rabies vaccinatie moet hij de titer bloedtest doen. Na de test mag hij pas na 12 weken Nederland in. Het liefst wil ik hem zelf meenemen naar Nederland, maar op het moment dat ik ga vliegen zijn er voor de kat nog maar 5 weken voorbij na de titer bloedtest. Dat zijn er dus 7 te weinig. Ik heb gehoord dat als ik in Nederland aankom, ik me met de kat moet melden bij de rij "something to declare". Ik heb ook gehoord dat als je aankomt in Nederland en de kat voldoet niet aan de vereisten, de kat in quarantaine kan worden gezet. Mijn dierenarts hier zegt dat ze in NL niet zo streng zijn en de kans groot is dat hij er doorheen komt. ik heb ook contact met stichtingen gehad in Nederland en die vertelden me dat ze de laatste jaren juist veel strenger zijn geworden. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand wel eens meegemaakt een kat te hebben geimporteerd die niet voldeed aan de termijn? Wat is daarmee gebeurd? Toch door de douane heen gekomen? De kat voldoet dus wel aan de al het andere papierwerk. Weet iemand wat de omstandigheden van de quarantaine zijn en hoe duur dat is?
Het is voor mij namelijk geen optie om hem hier te laten, want ik heb simpelweg niemand hier die voor hem kan zorgen. alvast veel dank voor het delen van jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: kat vanuit buitenland naar Nederland brengen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Goh joh, dat is een hele onderneming. Mooi dat je hem/haar mee wil nemen. Ik heb er geen ervaring mee...je kan bij een stichting die katten uit het buitenland overkomen advies inwinnen. Ik weet alleen van stichting Villa Vacht dat zij katten met het vliegtuig laten overkomen uit landen zoals Roemenië.

Misschien weet iemand anders hier waar je info. zou kunnen krijgen. Succes!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: kat vanuit buitenland naar Nederland brengen

Bericht door Kurgel »

Mijn meisjes kwamen vanuit cyprus.. en er zat bij hun ook geen 12 weken tussen de vaccinatie en hun komst. Zijn wel op Belgie ingevlogen en vervolgens heb ik ze in Belgie opgehaald. De fokker van mijn katjes heeft een facebook pagina en vliegt met katten door heel europa. Misschien dat hij meer antwoorden voor je heeft. Je zou kunnen kijken of je via facebook messenger contact kan leggen. De facebook pagina is naam vd cattery: aramis de neria
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: kat vanuit buitenland naar Nederland brengen

Bericht door Kurgel »

Ah, binnen europa hoeft de tijd tussen vaccinatie en invoer maar 21 dagen te zijn. Blijkbaar hanteren ze voor buiten europa veel strengere eisen. Wat je zou kunnen proberen is je vraag voorleggen aan de licg. Die kunnen je dan vast vertellen als ze dit niet zelf weten met wie je contact kan opnemen met de vraag hoe lang je kat dan in quarantaine moet blijven en hoeveel dat gaat kosten.
Www.licg.nl
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie