Oude buitenkat naar een klein appartement

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
roelinabanga
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2017 17:23

Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door roelinabanga »

Dag mede-kattenliefhebbers!

Mijn kat Kitty kreeg ik toen ik 11 was. Mijn beste vriendinnetje. Toen ik ging studeren liet ik haar bij m'n moeder (en de 4 andere katten) achter. Ze was de eerste en de oudste, altijd gepest door de jongere katten en werd altijd uit huis gejaagd. Inmiddels is ze 15 jaar en leeft volgens mij moeder nog altijd in de heg van de buurman. Komt 's ochtends wat eten maar gaat er direct weer vandoor. Ze loopt binnen niet op de grond, dat durft ze niet etc. Alleen als ik weer eens thuis ben komt ze op me afrennen en wil ze dat ik haar optil en verliesd me niet uit het oog.

Nu ben ik klaar met studeren, woon in een klein appartement (1 hoog) en denk eraan haar in huis te nemen. Maar wil het allerbeste voor haar. Ze is dus gewend om altijd buiten te zijn... En bij mij kan ze niet naar buiten. Volgens mijn moeder leeft ze thuis in de stress. En mijn moeder is ervan overtuigt dat ze bij mij -ook al moet ze binnen zijn- gelukkig wordt. Ze is oud. En ik wil graag met haar in een tuigje bijv. naar de binnentuin/buiten.

Mijn appartement: Ene kamer is 28m2 de andere is 20. Daarnaast hebben we een kleine keuken, gang en badkamer waar ze in mag. (in totaal ruim 61m2)

Mijn vraag aan jullie: Denken jullie dat het een slimme zet is? Of juist helemaal niks? Tips? Ervaringen? Ik hoor het heeeel graag! Wil het allerbeste voor mijn kat :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door Dinky »

Ik vind het wel het proberen waard zoals je de situatie omschrijft. Ze lijkt jou te zien als steun en toeverlaat en die heeft ze op het appartement dan altijd bij zich.

Het appartement kan je leuk maken door in de hoogte te werken met plankjes enz. waar ze overheen kan lopen. Weet niet of je ook een balkon hebt maar die zou je met een net af kunnen zetten zodat ze de buitenlucht op kan snuiven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door Rik »

Ik zou het ook zeker proberen. Je zult vrij snel in de gaten hebben of ze binnen bij jou kan aarden. Maar zoals je het omschrijft is ze beter af bij jou binnen dan buiten ergens in een heg. Je zult het binnen inderdaad wel aantrekkelijk moeten maken. Of je echter een echte krabpaal nodig hebt met haar leeftijd zul je zelf moeten beoordelen. Maar je komt met plankjes ook een heel eind. Het zou best kunnen als ze gewoon een paar lekkere slaapplaatsen heeft en af en toe lekker gek kan doen, dat dat voor haar al voldoende is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door Lieselotje »

ik denk dat je het zeker een kans kan geven.
Mijn Lotje heeft de eerste drie jaar bij mijn moeder gewoond, die werd plotseling opgenomen en
toen ben ik Lotje 3x daags gaan verzorgen en kon ze even naar buiten.
Ze kwam dan telkens om een hoekje kijken of ik er nog wel was en snachts waakte ze over het huis door op een punt te gaan zitten waar ze alles kon overzien.
Ze is daar toen een dag of 5 alleen geweest.
Lotje was ook altijd gek op mij, ik kon alles met haar en ze kwam ook altijd gedag zeggen als ze buiten speelde en ik er was.
Ik zie het bij jou eigenlijk ook zo zijn.
Lotje was meteen thuis bij mij, natuurlijk heeft ze boel wel even verkend, maar ze lag al meteen heerlijk op de bank te rollen en te genieten.
Het eerste jaar vond ze het maar eng, het balkon met al z'n geluiden.
Op een gegeven moment had ik zoiets, pffff wil graag die deur open van het balkon en heb toen een hordeur aangebracht.
Zo wende Lotje aan alle geluiden en wilde op een gegeven moment ook graag op het balkon.
Ik heb haar altijd goed in de gaten gehouden als ze daar was.

Ik zou als ik jou was het zeker gaan proberen, wie weet is ze heel gelukkig als ze bij je mag wonen.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door Sjanke »

Ik zou het proberen, denk dat je kat misschien wel beter op zijn plek is.
In mijn omgeving verschillende oude katten gezien (15 tot 20 jaar) die altijd gewend waren buiten te zijn maar de laatste levensjaren veel meer binnen bleven. Onze eigen Smokey ging bijvoorbeeld wel graag lekker buiten slapen op een bankje, maar kwam eigenlijk niet verder.

Kun je ergens een stevige hor inzetten zodat ze lekker frisse lucht kan opsnuiven? Een kat van mijn moeder en onze Bandit zitten graag in een kozijn. Naar buiten kijken, luchtjes opsnuiven.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je praat met zoveel liefde over haar....ik zou zeggen ' go for it'

Als het toch tegen blijkt te vallen kan ze altijd nog terug.

Ps. Ooit heb ik me heel veel zorgen gemaakt over het geluk van mijn harige vrienden toen ik van een beneden huis met grote tuin naar een appartement ging. Toen waren ze ook al een jaar of 9. Alle zorgen waren voor niets want ze voelde zich hier ook weer helemaal thuis. Ik heb wel op het balkon voor een veilig buitenverblijf gezorgd, maar ik denk dat dit niet gemaakt heeft of ze wel of niet gelukkig waren.

Succes!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Oude buitenkat naar een klein appartement

Bericht door Hawk »

Het lijkt erop dat iedereen zegt: "geef het een kans". Neem haar mee!
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Plaats reactie