Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

Hallo allemaal

Ik had een vraagje

Over een halfjaar ga ik met de kat reizen in de auto ,
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ooit een lange rit hebben gehad met hun kat ,
En wat jullie ervaringen zijn of tips hebben

Vanaf kitten neem ik haar iedere week in de auto toen ze ong 3 maanden oud was
Ze is nu 10 maanden , en nog steeds gaan we iedere week een stukje autorijden , soms 15-20 min maar soms ook een uurtje

Ze zit dan in haar mand in de auto op de achterbank , deze mand staat al vanaf begin dat ze kwam in de woonkamer , en soms slaapt ze erook in . De mand maak ik open als we gaan rijden de blijft vaak dan in haar mandje zitten , en optenduur komt ze op mijn schoot liggen , dat is veiliger voor haar ,vertrouwd.

Nu wilde ik iets geven om wat meer te ondersteunen ,
Feliway heb ik geprobeerd maar toen ik dat had gebruikt ging ze opeens luidkeels miauwen :shock:
Wat ze nooit doet
Dus daarmee gestopt

Nu had ik telizen gekocht , en dit gaf ik 5 dagen , we gingen een stukje rijden , en na 30-40 min begon de kat nerveus te doen , in de mand weer op schoot , in de man , naar voren willen , luidkeels miauwen
2 keer blazen :shock: ik wist niet wat me overkwam , dus ik ben hiermee gestopt ,

Nu zit ik eraan te denken zylkene te geven , denk dat dat misschien nog kan helpen , iemand daar ervaringen mee? Of met het reizen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de kat het minst stress ervaart?
Haar dekentjes mee , mandje , maar wat nog meer? Iemand tips

Als de autorit niet goed zou uitpakken , dan zou ik het vliegtuig kunnen nemen , en dan de kat mee in cabine , autorit 24 uur verspreid over 2 dagen , vliegen 2 en halfuur max 3
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Kurgel »

Cole and Marmelade hebben een youtube kanaal en zijn met hun baasjes in meerdere dagen dwars door Amerika gegaan en hebben in filmpjes vastgelegd hoe ze dit hebben aangepakt. Ze leken hier heel relaxed onder en hebben dit ook goed voorbereid. Geen gekochte bench, maar iets zelf gefabriceerds. In ieder geval in de auto een bench die groot genoeg is om alles in te kunnen doen, mn drinken, slapen en een kattenbak(je). Niet van die kleine reismandjes waar ze maar net in kunnen staan. Die zijn prima voor vervoer naar dierenarts, maar niet voor zo'n reis. Kijk dus eeerder naar bench voor honden dan bij de katten voorraad.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

klopt had ik al een keer gezien
was een soort van kippengaas
zo relax hoe hun katten zijn in de auto is de mijne niet. misschien omdat ik ook maar 1 kat heb
ach ja misschien als ik ooit zo een lange reis maak dat ze zich na 3uur overgeeft en gaat slapen
ik heb zelf een grotere stoffen bench

http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... oCRkfw_wcB


deze . Maat M

die staat al vanaf het begin in de woonkamer
hier staat altijd haar voer in



en als we uiteindelijk gaan dan zet ik haar hierin

met deurtje open
hier kan een kattebakje in , dan houdt ze nog de helft over

maar wat gaat het trainen langzaam zeg

ik had wel verwacht dat na een halfjaar trainen de kat wel zou gaan slapen
maar dit gebeurt nooit , of het nou 20 min is of 2uur

uiteindelijk vind ze op mijn schoot liggen het fijnst
haha 24uur met een kat op schoot

de kat is ook gewend om te logeren
dit hebben we 6-7keer gedaan
gaat ook super
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Dinky »

Is in een tuigje op schoot onderweg anders een optie? Weet dat Adriana haar katten op die wijze vervoerde. Los in de auto zou ik niet doen. Vergeet nooit het verhaal van mensen die een kitten los in de auto ophaalde. Die kitten heeft het nieuwe huis niet levend bereikt. Bij tankstation tussenstop, kitten glipte van schoot en belande tussen de autodeur die dicht werd gedaan....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

Dinky , ze zit nooit los maar altijd aan tuigje , ook omdat ze altijd wilt knuffelen met de bestuurder

Ik heb ook een tuigje met gordel
Cerna

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Cerna »

Wij hebben 22 jaar geleden een kitten van ongeveer drie maanden meegesmokkeld vanuit de Franse Alpen. Dat was een rit van - ik denk - zo'n duizend kilometer.
We hadden een prachtige mand gekocht, maar meneer begon al na 5 minuten te miauwen en na een uur kreeg mijn man moordneigingen :-P
Toen ben ik achterin gaan zitten en mocht de mand open.

Natuurlijk wilde hij onmiddellijk op onderzoek uit, maar ik kon verhinderen dat hij in mijn mans nek ging zitten of op de voorbank sprong. Toen ging hij op de hoedenplank zitten en heeft een paar uur gezellig naar buiten gekeken (en leidde andere automobilisten af :eshifty: ). Daarna was hij moe en ging lekker liggen slapen in de kattenbak die bovenop zijn mand stond.

Wanneer je alleen reist, is dit dus geen optie, maar met z'n tweeën is dit de meest relaxte manier voor de kat.
En misschien kun je een contructie bedenken zoals je ook vaak bij honden ziet, dat er een hek tussen de voor- en achterbank zit? Dan heeft de kat in ieder geval meer ruimte.

En anders toch maar met het vliegtuig? Of - wanneer het een vakantie betreft - de kat thuis laten en een oppas zoeken (dat vinden katten nog het fijnst!)?
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

Dat is ook een optie ja , alleen het gaat niet om een vakantie maar huis in buitenland word 2e huis en hier zullen we iedere keer 2 maanden verblijven en dan weer terug naar Nederland 2 maanden dus intotaal zal deze rit 3 keer perjaar voorkomen
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

En als het de auto word doen we dit met 2 mensen de 1 rijdt en de ander gaat achterin met kat ,
Cerna na hoeveel uur ging de kat uiteindelijk slapen ? Weet je dat nog? Mijn kat ging na 2 uurtjes nog niet slapen , en als het vliegtuig word dan moet ik dit alleen doen met kat samen

Ik kan misschien ook brokken geven van royal canin calm , misschien werkt dat
Lopke

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Lopke »

Die brokken ken ik niet.
Maar wat je zou kunnen overwegen is om bv 2 weken van te voren, al te beginnen met bach rescue druppels te geven.
Dat wordt gedaan als een veulen vervoerd moet worden naar nieuwe eigenaren, de trailer is dan nog erg spannend. maar dan zijn ze veel ontspannender en herstellen zich beter.

Maar jouw voorbereiding is best wel al goed, dus ik zou me niet zo veel zorgen maken.
Wel zou ik afhankelijk van het weer s nachts rijden, dan is het veel koeler.

Maar ik denk dat met zo'n voorbereiding, je vooral lekker op reis moet gaan.
De eerste keer zal het misschien nog een hele onderneming zijn, maar straks weet ze niet beter.
vrienden van ons namen kat altijd mee naar zuid Frankrijk, die hadden ze ook al zo goed voorbereid, geen vuiltje aan de lucht.
De poes hadden ze ook geleerd met tuigje te lopen, zodat ze op de parkeerplaats even haar pootjes kon strekken en ze speelden met haar waardoor ze moe was.
En ik weet niet of poezen gevoelig zijn voor leishmania, die s nachts door zandvliegjes worden doorgegeven, dat zou ik even goed navragen bij je dierenarts.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Is het nodig dat je de kat mee op reis neemt? Ik denk dat je de meeste katten hier geen plezier mee doet. Thuis blijven met oppas of oppas adres lijkt me voor de kat de beste oplossing.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

als de kat thuis blijft dan heb ik intotaal 6 maanden een oppas nodig
dit vind ik zelf telang

als we 1 nacht zijn weggeweest dan is ze zo aanhankelijk , dit houdt dan 2 dagen aan
normaal namen we haar ook altijd mee , maar 2weken terug 1 nachtje alleen en dit vond ze duidelijk dus minder prettig

en waarschijnlijk word het in de wintermaanden en lente dat we gaan rijden
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

goeie tip lopke ik zal even googlen naar dat middel

wat ik gehoord heb ik alleen ontwormen tegen hartworm en inentingen
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Je bent natuurlijk degeen die bepaald wat het beste is voor haar kat. Maar stel dat je emotie even uitschakeld en objectief naar je vraag kijkt...wat vind je dan zelf de beste oplossing voor je kat?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Lopke

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Lopke »

Nou ik zou mijn kat ook niet ieder jaar een half jaar onder de hoede van oppas laten.
als ze als kitten dit al gewend zijn, kan het prima, ken wel meer mensen die dat doen.

Ik raad je aan het even goed na te vragen over leishmania, bv bij een organisatie die dieren uit Spanje laat komen, wel vn honden.
Maar ik weet dat bv scooby doo medina, ook katten heeft, zij werken veel met GINN, greyhounds in nood, beter even extra vragen. er worden niet veel katten van en naar Spanje vervoerd, dus het kan zijn dat dierenartsen hier er niet mee bekend is.

Heerlijk hoor, waar gaan jullie heen in Spanje?
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Kat lange auto rit 2400 km mensen met ervaringen.?

Bericht door Mila16 »

Ik ga het even vragen , dankje we gaan richting het zuiden / midden
En stel de kat zou het niet trekken en het vliegen ook niet dan zou ik een nieuw thuis voor haar zoeken inplaats van een oppas voor een halfjaar

Ik lees op google dat die muggen alleen honden steken , ik zie nergens kat of kat/hond staan
Laatst gewijzigd door Mila16 op 04 jun 2017 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie